سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگراني دانشمندان از فرود كاوشگر مريخ پيما

کاوشگر مريخ پيما پس از طي پانصد و هفتاد و هشت ميليون کيلومتر قرار است روز دوشنبه در سطح سياره مريخ فرود آيد.

به گزارش  گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني فرانس24، کاوشگر «کيوريوسيتي» (curiosity) در ماه نوامبر دوهزار و يازده به سوي مريخ پرتاب شده بود و قرار است در ششم اوت در سطح سياره مريخ  فرود آيد.

فرود هفت دقيقه اي اين کاوشگر  دلهره زيادي به دانشمندان داده است. تا کنون سفر اين کاوشگر به خوبي پيش رفته است اما فرود آن چالشي بزرگ خواهد بود.

مت هورلي مهندس و طراح روبات کيوريوسيتي گفت :«ما وسيله نقليه اي يک تني را در سياره اي فرود مي آوريم که صدها ميليون کيلومتر با ما فاصله دارد و اين کاري بسيار دشوار خواهد بود.»

اين کاوشگر قبل از فرود  به صورت عمودي از سرعت خود خواهد کاست يعني سرعت آن از بيست و يک هزار کيلومتر در ساعت به کمتر از سه کيلومتر در ساعت خواهد رسيد. براي تحقق اين ماموريت نوعي چتر سوپر سونيک سرعت آن را کند مي کند و سپس جرثقيلي ويژه روبات را با کابلهاي نايلوني در سطح سياره فرود مي آورد. اين روبات پس از فرود ماموريت کاوش مريخ را آغاز مي کند. اين ماموريت قرار است دو سال به طول انجامد.

آدام استلتزنز مهندس ناسا گفت:« هدف ما درک محيط قبل و کنوني مريخ است تا متوجه شويم آيا مي توانيم روزي در اين سياره زندگي کنيم يا خير. »

اين روبات به دوربينهاي متعدد مجهز است و مي تواند سطح سياره را بکند و نمونه هايي بردارد. اين يکي از پيشرفته ترين کاوشگرهايي است که تاکنون به مريخ فرستاده شده است.
اين کاوشگر قرار است در اعماق دره «گِيل» فرود آيد ، يعني جايي که ممکن است در گذشته در آن آب بوده  باشد.

هزينه اين ماموريت دو و نيم ميليارد دلار برآورد شده است که از اين لحاظ نيز اين يکي از پرهزينه ترين ماموريتهاي ناسا به شمار مي ورد./ع
برچسب ها: مریخ ، پیما ، سونیک ، ماموریت ، فرود ، هورلی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.