سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان/

قیمت نفت و دلار قابل پیش‌بینی است

با استفاده از روش‌های آماری قیمت نفت و دلار قابل پیش‌بینی است.

یک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران مرکززنجان با اشاره به کاربرد آماردر اقتصاد و استفاده از سری‌های زمانی در اقتصادسنجی،گفت: با استفاده ازروابط خاص نظیر رگرسیون لجستیک و روابط رگرسیونی یک متغیره و دو متغیره می‌توان نرخ تورم و یا رابطه تورم و بیکاری را در بلندمدت پیش‌بینی کرد.

کلانتری افزود: با ساختن معادلات دیفرانسیل تصادفی و فرآیندهای قوسی می‌توان قیمت سهام شرکت‌ها را پیش‌بینی کرد و با کنترل کیفیت‌های آماری در هر زمینه‌ای نظیر صنایع خودروسازی و صنایع فولادی، تولید و کیفیت مواد را کنترل کرد.

وی با اشاره به کاربرد آماردرپزشکی نیز تصریح کرد: زمانی که یک داروی جدید برای درمان سرطان کشف می‌شود برای مطالعه میزان اثرگذاری این دارو در قدم اول دارو را بر روی حیوانات آزمایش می‌کنند و دومین قدم با استفاده از روش‌های آماری، دارو را بر روی نمونه‌ای تصادفی از افراد انسانی آزمایش می‌کنند، اگر عوارض دارو از یک حد استاندارد کمتر بود دارو را به تولید انبوه می‌رسانند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: با استفاده از روش‌های چند متغیره پیوسته و خوشه‌بندی داده‌ها و تحلیل مؤلفه‌های اصلی می‌توان تشخیص داد یک شی‌ء باستانی متعلق به چه دوره تاریخی است.

کلانتری یادآور شد: دربخش علوم کشاورزی و زراعت نیز با استفاده از روش‌های طرح آزمایشات می‌توان بهترین شرایط برای رشد یگ گونه گیاهی را انتخاب و یا برای مناطق مختلف آب و هوایی، گونه‌ای خاص از گیاهی را تعیین کرد.

وی خاطرنشان کرد: برخی از داده‌ها نظیر آمار جمعیت، سن افراد، تعداد و افراد خانوار، توسط دولت و مرکز آمار جمع‌آوری و برای برنامه‌ریزی‌های کلان کشوری استفاده می‌شود./س

برچسب ها: آمار ، نفت ، دلار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.