سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارومیه/

آذربایجان غربی توان گسترش رابطه تجاری با كشورهای همسایه خارجی را دارد

سرپرست سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: این استان توان گسترش رابطه تجاری و اقتصادی با كشورهای همسایه خارجی را دارد.

عباداله اكبری در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبر نگاران ارومیه با تاكید براینكه ساماندهی مرزهای استان ضروری است افزود: نقش بازارچه های مرزی در جلوگیری از قاچاق كالا مؤثر است.

وی آذربایجان غربی را از استانهای مهم استراتژیك كشور عنوان كرد و یادآور شد: این استان به لحاظ همسایگی با سه كشور خارجی و وجود گمركات و بازارچه های مرزی و دارا بودن زمینه های مساعد آب و خاك، صنعت و معدن، كشاورزی و بازرگانی و گردشگری دارای پتانسیل ها و استعدادهای فراوانی برای توسعه اقتصادی كشور است.

وی وجود بازارچه های مرزی و در نتیجه مبادلات مرزی و صدور محصولات تولیدی از طریق این بازارچه ها را سرمایه ای برای ورود به عرصه های بزرگ اقتصادی عنوان كرد و گفت: رشد فعالیت های تجاری در بازارچه ها می تواند بازار هدفی برای تولیدات داخلی این استان به خصوص در بخش تولیدات كشاورزی فراهم كند كه این امر خود به توسعه این بخش از فعالیت های اقتصادی منجر می شود.

اكبری افزود: ساری سوی در ماكو، صنم بولاغی در پلدشت، سرو در ارومیه، قاسم رش در سردشت، تمرچین در پیرانشهر، ناویه خان در اشنویه، رازی در خوی و بازارچه بازرگان در ماكو، بازارچه های مهم این استان را در مجاورت مرزهای تركیه، عراق و جمهوری آذربایجان تشكیل می دهند.

وی اضافه كرد: انواع میوه ها، سبزیجات، سیمان، ماشین آلات و وسایل مكانیكی، فراورده های غلات، مواد پلاستیكی، فراورده های خوراكی، قند و شكر، سوخت های معدنی، روغن های معدنی و محصولات سرامیكی عمده محصولاتی هستند كه توسط بازارچه های مرزی آذربایجان غربی به خارج از كشور به خصوص كشورهای همسایه صادر می شوند.

وی اظهار كرد: امید است در سالی كه توسط مقام معظم رهبری به نام تولید ملی، حمایت از كار و سرمایه ایرانی نامگذاری شده است گامهای موثری در جهت تحكیم بنیادهای اقتصادی، رشد و شكوفایی كیفی و كمی بخش صنعت، معدن و تجارت استان و جذب سرمایه های ملی و استانی برداشته شود./ع

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.