سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حاشيه ويژه برنامه سينمايي "هفت"؛

مهدي كرم‌پور: سينماي ما يك سينماي اخلاقي است/ برحسب ضروريات جامعه بايد فيلم ساخت

سينماي ما يك سينماي اخلاقي است و برحسب ضروريات جامعه بايد به بعضي از مسائل اخلاقي اشاره كرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران، بخش دوم "برنامه هفت" مربوط به بحث اخلاق در سينما بود كه مهدي كرم‌پور نويسنده و كارگردان و محمد صادق كوشكي كارشناس فرهنگي در اين برنامه حضور داشتند در آغاز محمد صادق كوشكي در خصوص اخلاق در سينما گفت:‌ در خصوص رعايت اخلاق دو زاويه ديد داريم يكي اينكه خود شخص براي خودش يك تعريف و چارچوب خاصي داشته باشد كه بر مبناي آن ضوابط را رعايت كند و ديگري اينكه جامعه و حاكميت يك سري چارچوب و ضوابط را تعيين مي‌كند كه هنرمند مي‌بايست از آن ها تبعيت كند.

وي افزود: متاسفانه امروزه بعضي از هنرمندان مرزهاي وسيعي را براي خود در نظر گرفته‌اند كه از خط قرمز‌ها عبور كرده‌اند و باعث بروز معضلاتي در جامعه و سينما شده‌اند.

كرم‌پور در ادامه در خصوص تعريف اخلاق گفت: اخلاق به معني خلق و سرشت است كه هر فردي بر اساس نوع تفكرات خود باعث بروز كارهاي خوب و يا بدي از خود مي‌شود كه آن رفتارها يا از روي اراده و يا تقليد صورت ميگيرد.

كوشكي در ادامه تصريح كرد: موضوع اخلاق ضوابط خاص خود را دارد كه افراد بر مبناي چارچوب‌هاي ديني و اسلامي جامعه نشان ملزم به رعايت آن مي‌شوند سانسور و حفظ قوانين در هر جامعه‌اي رعايت مي‌شود حتي آمريكا هم در قوانين سانسو كشورش نكاتي را ذكر كرده كه بر اساس آن فيلم‌هايش توليد مي‌شود.

كرم‌پور در خصوص سينماي ايران گفت: من فكر مي‌كنم سينماي ايران يك سينماي شريف و اخلاقي است و ما نبايد منكر داشته‌هايمان بشويم، تا به امروز در هيچ رشته اي نتوانستيم مقام اول جهان را كسب كنيم اما در سينما توانسته‌ايم جزء 5 كشور اول باشيم.

كوشكي در ادامه گفت: هر فيلمسازي تعريفي براي خود دارد اما بايد بدانيم كه فيلمي بايد توليد شود كه جامعه آن را بپذيرد، فلسفه حكومت اين است كه احكام الهي و اخلاق ديني را در جامعه رواج دهد.

وي افزود: سينما يك رفتار فرهنگي است و ملاك ارزش گذاري ما نبايد جهان باشد بلكه بايد دين كشورمان باشد چون ما يك جامعه ديني و اسلامي هستيم و  تنها به لحاظ تكنيك بايد سينمايمان با كشورهاي ديگر رقابت كند.

وي عنوان كرد: بسياري از مراجع و علما معتقدند كه سينما بايد مردم را به سمت شرعيات سوق دهد.

كرم‌پور افزود: سينماي ما يك سينماي اخلاقي است و بر حسب ضروريات جامعه بايد به بعضي از مسائل اخلاقي اشاره كنيم و اول از همه سرگرمي را به رسميت بشناسيم.

وي ادامه داد: ما يكسري تفكرات شبه روشن فكرانه داريم كه باعث انحرافاتمان مي‌شود ما بايد بر حسب نياز جامعه پيش برويم تا بدترين فيلم‌هايمان جزء بهترين فيلم‌هايمان در مقايسه با فيلم‌هاي تركي و عربي باشد تا ديگر مردم به سمت آن فيلم‌ها نروند و فيلم‌هاي ايراني را به ديدن فيلم‌هاي خارجي ترجيح دهند.

كوشكي در اين خصوص افزود: منشأ اخلاق مردم نيستند بلكه دين است، جامعه ما خانواده محور است به همين خاطر هر رفتاري كه روابط خانوادگي به چالش بكشد باعث ايجاد در جامعه و بين مردم مي‌شود.

وي تصريح كرد: متاسفانه بخشي از بدنه سينماي ما اعتقادي به مرزهاي اخلاقي و ديني ندارد و ساده‌ترين موضوع ديني كه حجاب است را در فيلم‌هايمان رعايت نمي‌كنند كه اين خود باعث رواج يك رفتار غلط در جامعه مي‌شود.

وي اظهار داشت: توليد فيلم‌هايي چون يك تكه نان، مهاجر، از كرخه تا راين، خاكستر سبز تولد يك پروانه، نشان دهنده توانايي فيلمسازان در توليد فيلم‌هاي اخلاقي است و جاي تاسف دارد كه از 72 اثري كه در جشنواره بين‌المللي فيلم فجر 13 اثر در خصوص خيانت بين زوجين بود كه آن را هم به گونه‌اي به تصوير كشيده بودند كه گويي قصد ترويج آن را در جامعه داشته‌اند كار اين گونه فيلم‌ها اخلاقي نيست بلكه زنگ خطر است.

كرم‌پور در خصوص توليد فيلم‌هايي با موضوع خيانت افزود: من با توليد فيلم‌هايي با موضوع خيانت مخالف نيستم اما اگر به گونه‌اي در فيلم‌ها به تصوير كشيده شود كه قصد ترويج آن را در جامعه داشته باشند به شدت مخالف هستم.

كوشكي خاطرنشان كرد: ما يك جامعه ديني هستيم و بايد پاسدار آن باشيم سينماداران بايد در اين چارچوب حركت كنند و ما خود خواستار اين هستيم كه سينماي ما به سمتي برود كه مربي اخلاق باشد و خانواده‌ها بدون ترس و نگراني از موضوعات فيلم‌ها به سينما بروند./ي2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.