به گزارش
سرويس بين الملل باشگاه
خبرنگاران به نقل از دویچه وله، تحلیلگران میگویند وب موبایل در آینده ارتباطات آنلاین را تسخیر خواهد کرد.
شمار گوشیهای هوشمند در جهان، در چند سال گذشته رشدی انفجاری داشته و ضریب نفوذ آن در سراسر جهان به سرعت رو به افزایش است. اگر کاربر گوشیهای هوشمند اپل یا اندروید هستید، حتما با ولع دانلود اپلیکیشنهای جدید و استفاده از آنها آشنایید.
بسیاری از ما کاربران گوشیهای هوشمند، در دانلود اپلیکیشنها گشادهدستی میکنیم و حتما اپلیکیشنهای زیادی روی موبایل یا تبلتهامان داریم که شاید ماه به ماه هم به سراغشان نرویم. نتایج یک پژوهش جدید نشان میدهد که در آینده، دانلود و استفاده از اپلیکیشنها روی گوشیهای هوشمند، کاهشی چشمگیر خواهد داشت.
مرکز پژوهشی ABI پیشبینی کرده که در سالهای آینده رفتار کاربران گوشیهای هوشمند با اپلیکیشنها تغییراتی اساسی را پشت سر خواهد گذاشت. کاهش پیوسته اپلیکیشنها، یکی از آنهاست. اما چه چیزی جایگزین آن خواهد شد؟ این پژوهش نشان میدهد که استفاده از امکانات وب روی موبایلها افزایشی چشمگیر خواهد داشت.
در روزها و ماههای نخست پس از ظهور و گسترش تبلتها و گوشیهای هوشمند، دانلود اپلیکیشنها تجربه بهرهگیری از موبایل را تحت تاثیر قرار داد و علت اصلی آن هم کندی کانکشنهای 2G و 3G روی موبایل بود؛ با این سرعتی که این اتصالات اینترنتی دارند، استفاده از امکانات وب موبایل چندان دلچسب و لذتبخش نیست. پردازش کند دادهها، کمی خستهکننده به نظر میرسد. تحلیلگران میگویند افزایش سرعت اینترنت موبایل، عامل اصلی دگرگونی رفتاری کاربران خواهد شد.
شبکههای اینترنتی در مسیر تکامل خود افزایش پیوسته سرعت را به ارمغان آوردهاند و با توسعه زیرساختها این سیر صعودی ادامه خواهد یافت. مرورگرهای موبایل هم حالا توسعهیافتهتر از همیشهاند و HTML5 امکاناتی به همراه آورده که به ایجاد تحولات اساسی در تجربه موبایل کمک شایانی خواهد کرد. همه این عوامل دست به دست هم میدهند تا آینده گوشیهای هوشمند دیگر به اندازه امروز بر پایه اپلیکیشن نباشد.
گذشته از این، سیستم ذخیرهسازی ابری (Cloud Computing) شرایطی فراهم میکند که دیگر کاربران برای استفاده از یک اپلیکیشن، لزوما نیازی به دانلود آن ندارند و میتوانند به سادگی از نسخه تحت وب آن بهره ببرند. «وباپ» (Web app) آینده دنیای اپلیکیشنها است.
بخش عمدهای از فعالیتهای کاربران گوشیهای هوشمند در جهان صرف دریافت و مطالعه خبر و گزارش از اپلیکیشنهای گوناگون رسانهای میشود. اما این اپلیکیشنها کار خاصی جز انتقال محتوا انجام نمیدهند و تعامل خلاقانهای با کاربران ندارند.
گذشته از این، بسیاری از رسانهها با مشکلات مالی دست به گریباناند، و چرخش به سمت یک محیط پویای یکپارچه به آنها این امکان را میدهد که سود بیشتری از راه تبلیغات کسب کنند؛ چون کاربران به سمت یک محصول مشخص با یک آدرس اینترنتی مشخص سرازیر میشوند که مدیریت آن آسانتر خواهد بود.
با این همه، تحلیلگران میگویند در زمینه بازیهای کامپیوتری، همچنان اپلیکیشنها پیشتاز خواهند بود و بازیهای تحت وب بعید است که بتوانند اپلیکیشنها را به حاشیه برانند.