به گزارش
گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران؛ نعمتی اورد:سئو چیزی است که بعضی از دارندگان سایتها و وبلاگنویسها به خوبی با آن آشنا نیستند یا اهمیت کمی به آن میدهند، چیزی که باعث میشود یک سایت یا وبلاگ علیرغم محتوای خوبی که دارد، نتواند به جایگاه مناسب خود دست پیدا کند. در این پست نویسنده مهمان یک پزشک، بعضی از نکات کلی را در این مورد برای ما توضیح میدهد، در پستهای بعدی وارد جزئیات خواهیم شد.
یکی از راههای اصلی افزایش بازدیدکننده وبسایت بالابردن رتبه بندی وبسایتتان در موتورهای جستجو می باشد تا کسانی که به دنبال موضوعاتی هستند که در سایت شما نیزبه آن پرداخته شده بتوانند به راحتی آن را درصفحات ابتدایی جستجو ببینند.
سئو (SEO) به روشهایی گفته میشود که وبمسترها استفاده میکنند تا رتبه سایت خود در نتایج جستجو را بالا برده و بازدید کننده بیشتری داشته باشند. درحال حاضر روشهای پیچیده و پرهزینهای برای این کار استفاده میشود.
ولی روشهای سادهتری هم وجود دارند. گوگل به عنوان بزرگترین موتور جستجوی اینترنتی دنیا که حدود ۷۰٪ از بازار جستجوی اینترنتی دنیا را در اختیار دارد توصیههایی به وبمسترها میکند که هرچند ساده هستند ولی در صورت رعایت آنها میتوانید کیفیت سایت خود را بالا برده و رتبه آن در جستجو را تا مقدار زیادی افزایش بدهید.
در این مقاله سعی میکنم بعضی از مهمترین این نکات را به اختصار برای شما توضیح دهم:
نکاتی درباره محتوی وبسایت: - صفحات سایت خود را با یک سلسله مراتب مشخص بسازید. تمام صفحات باید از حداقل یک آدرس استاتیک قابل دسترس باشند.
- تصور کنید که کاربران چه کلماتی را جستجو خواهند کرد تا صفحات سایت شما را پیدا کنند، سپس اطمینان حاصل کنید که آن کلمات را در محتوی صفحه مورد نظر خود وارد کردهاید.
- سعی کنید برای نامها، مطالب و عکسهای مهم به جای عکس از نوشته استفاده کنید. گوگل قادر به تشخیص نوشته داخل عکس نیست. در صورتی که به هر دلیل مجبور به استفاده از عکس هستید حتما از صفت ALT (ALT Attribute) در کد HTML استفاده کرده و چند کلمه در مورد عکس توضیح بدهید تا گوگل متوجه موضوع عکس بشود.
مطمئن شوید که برای تمام عکسهای سایت خود از صفت ALT استفاده کردهاید. - مطمئن شوید که لینک شکستهای در سایت خود ندارید. لینک شکسته (Broken Links) به لینکهایی گفته می شود که کاربر را به یک صفحه با پیغام خطا هدایت میکند.
- مطمئن شوید که تمام صفحات شما دارای تگ عنوان(title tag) و تگ توضیحات (Description Meta Tag) اختصاصی هستند.
- سلسله مراتب تگهای H1 تا H6 را رعایت کنید.
- حتما سایت خود را در جستجوگرهای اینترنتی (browsers) مختلف امتحان کنید تا مطمئن شوید که سایت شما در تمامی آنها به خوبی عمل میکند.
- مدت زمان بالا آمدن سایت را تا حد ممکن کاهش دهید.مخصوصا برای کاربرانی که با اینترنت کم سرعت به سایت شما میآیند این مسئله بسیار مهم است.
- مقالات خود را برای کاربران خود بنویسید، نه برای موتورهای جستجوگر. کاربران خود را با نشان دادن مطلبی غیر از آنچه که به موتور جستجوگر نشان می دهید،فریب ندهید (cloaking).
- ازپنهان کردن نوشتهها از دید کاربران که فقط برای موتورهای جستجوگر نوشته میشوند خودداری کنید. به عنوان نمونه استفاده کردن از سایز صفر برای فونت یا استفاده از رنگ پیش زمینه برای فونت.
- ساختار URL وبسایت خود را بهینه سازی کنید. یک URL خوب با ساختار مناسب باعث می شود کاربران بتوانید سایت شما را راحتتر پیدا کرده و همخوان کنند.
- به خاطر داشته باشید URL در نتایج جستجو نمایش داده میشود . پس یک URL زیبا میتواند کاربران را به سایت شما بیاورد.
- تا حد امکان از فایلهای فلش در سایت خود استفاده نکنید.
- استفاده از نقشه سایت(site map)
نقشه سایت فهرستی از صفحات قابل دسترس برای کاربران و موتورهای جستجوگر است که به وسیله آن کار موتورهای جستجوگر را برای پیدا کردن صفحات سایت آسانتر خواهید کرد. برای ساختن این فایل کافیست عبارت Create site map را در گوگل جستجو کنید. سایتهای زیادی هستند که این کار را به صورت رایگان برای شما انجام میدهند. این فایل را با فرمتXML در Google webmaster Central و Bing webmaster وارد کنید.
توجه داشته باشید که نقشه سایت خود را باید به صورت فرمت HTML در اختیار کاربران وبسایت خود بگذارید. در صورتی که نقشه سایت شما حاوی تعداد زیادی لینک است آن را به چند صفحه کوچکتر تقسیم کنید.
استفاده از فایل robots.txtحتما از قابلیتهای فایل robots.txt استفاده کنید. این فایل به موتورهای جستجوگر میگوید تا کدام صفحههای سایت شما را جستجو و کدام را نباید جستجو کنند. مطمئن شوید که بوسیله این فایل تمام صفحههایی را که نمیخواهید در معرض دید موتور جستجو قراردهید بستهاید. برای ساختن این فایل می توانید عبارت create robots.txt tool را در گوگل جستجو کنید. بعد از اتمام ساخت این فایل باید آن را در هاست (Host) وبسایت خود قراردهید.
به طور کلی دسترسی موتورهای جستجوگر را به صفحههایی که ارزش محتوایی چندانی ندارند قطع کنید. به عنوان مثال یکی از فایلهایی که باید دسترسی موتورهای جستجوگر را به وسیله آن ببندید تبلیغات روی وبسایت شما است که می تواند اثرمنفی روی رتبه شما بگذارد.
توجه کنید که این فایل نمیتواند جلوی دسترسی موتورهای جستجو گر را به صفحات بگیرد و فقط به عنوان یک راهنما عمل میکند. با این حال جستجوگرهای بزرگ مانند گوگل و بینگ از این دستورالعمل به طور کامل پیروی میکنند.
در پایان توجه داشته باشید که پروسه تغییرات در سئو طولانی و تدریجی است و احتیاج به صبر و حوصله و کار مداوم دارد. در پستهای بعدی نکتههای بیشتری را با شما در میان خواهم گذاشت.