سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه/

دینور از نخستین سکونتگاه های بشر

منطقه دینور از نظر تاریخی دارای جایگاه بسیار مهمی در کشور و حتی جهان می باشد و براساس اظهار نظر بسیاری از دانشمندان و باستان شناسان اولین زندگی های بشری در این منطقه نمود پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه
دبیر کمیته اطلاع رسانی همایش ملی دینور شناسی گفت: شهر دينور از توابع شهرستان صحنه داراي سابقه تاريخي و فرهنگي به قدمت 9 هزار سال قبل از ميلاد و در صدر اسلام نيز جزء اولين مناطقي بوده است كه به اسلام گرويده اند و به همين منظور يكي از دلايل نامگذاري دينور بخاطر دين آوري بوده و در صدر اسلام به نام ماه الكوفه معروف بوده است.
دبیر کمیته اطلاع رسانی همایش ملی دینورشناسی با اشاره به برخی از مکانهای تاریخی و باستانی در دینور، تاکید کرد: از نظر آب و هوا دهستان هاي حر و كندوله بسيار مناسب و معتدل مي باشد و در فصل هاي بهار و تابستان مسافرين و گردشگران زيادي را جذب مي کند و از نظر گردشگري منطقه اي زيبا و ديدني است.

به گفته این مقام مسئول در این خطه دانشمندان و بزرگان بسیاری در علوم مختلف پرورانده شده اند که منشا خدمات ارزنده ای بوده که نه تنها نام آوری را برای این منطقه به ارمغان آورده بلکه به جرات می توان گفت موجب اعتلای نام ایران بوده اند.
زارعی با اعلام اینکه شناخت پیشینه و هویت فرهنگی گذشتگان از بسیاری جهات دارای اهمیت است گفت: ناآگاهی از تاریخ و گذشته موجب هجوم و نفوذ فرهنگ بیگانگان به ریشه های تمدنی ما است.

دبیر کمیته اطلاع رسانی همایش ملی دینور شناسی ،تاریخ را آیینه صاف و روشنی دانست که نمای حقایق را بر ما روشن می کند وابراز امیدواری کردهمایش یاد شده گامی در جهت شناساندن تاریخ و بزرگان گمنام این منطقه باشد.


دبیر کمیته اطلاع رسانی همایش ملی دینورشناسی در پایان از تمامی مسئولانی که در برگزاری این همایش همکاری داشتند تقدیر و تشکرکرد.

گفتنی است: محورهای عمده برگزاری این همایش ملی ، بررسی مطالعات باستان شناختی دینور، جغرافیای تاریخی دینور . دینور در آثار مورخان و جغرافی دانان و جهانگردان. بررسی احوال و افکار مشاهیر و رجال دینور(دانشمندان،مورخان، عارفان و شاعران). بررسی علل و عوامل رونق فرهنگی ـ تمدنی دینور در قرون اولیه اسلام. بررسی احوال و تاریخ خاندان های حکومتگر در دینور. تبیین جایگاه و پیشینه علمی و فرهنگی دینور در تمدن ایران و اسلام، بررسی تاریخی طرح مباحث عرفانی در دینور. تحلیل و بررسی تاثیر متقابل مکتب عرفانی دینور با دیگر مکاتب عرفانی. بررسی درون مایه های عرفانی و افکار عارفان دینور. امکان سنجی ظرفیتهای تاریخی،طبیعی و فرهنگی حال و آینده دینور . بررسی علل و عاومل انحطاط و افول علمی ـ تمدنی دینور . بررسی جاذبه ها و ظرفیت های گردشگری دینور. بررسی و تحلیل آیین های بومی و مذهبی در دینور می باشد./س

برچسب ها: دینور ، نخستین ، بشر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.