سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تقویم روز/

از افتتاح فرودگاه مهرآباد تهران تا آغاز سفر «کریستف کُلمب»

تشکیل پلیس جنوب،کشته شدن «مختار بن ابوعبیده ثَقَفی»، فاجعه‌ کشتار مسلمانان فلسطینی در حرم حضرت ابراهیم (ع)، آغاز سفر «کریستُفْ کُلُمْبْ» دریانورد مکتشف بزرگ ایتالیایی، اعلان جنگ آلمان به فرانسه در آغاز جنگ جهانی اول و ... از مهمترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز جمعه 13مرداد 1391 خورشیدی، 14رمضان 1433 هجری و 3 آگوست 2012 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

تشکیل پلیس جنوب در پی انعقاد قرارداد 1915 میان روسیه و انگلیس (1294 ش)

با گسترش شعله‌های جنگ جهانی اول، دولت‌های روس و انگلیس که نفوذ آلمان‌ها را در ایران بر خلاف منافع خود می‌دیدند، در قراردادی محرمانه، منطقه بی‌طرف ایران را که در قرارداد 1907 م پیش‌بینی شده بود، میان خود تقسیم و توافق کردند برای حفظ منافع خود در ایران، قشونی تشکیل دهند. از این رو، روس‌ها نیروی قزاق را به استعداد یازده هزار نفر با فرماندهی خود ایجاد کردند و دولت انگلستان، قوایی درجنوب کشور به نام پلیس جنوب تشکیل داد. افسران انگلیسی در رأس پلیس جنوب و افراد داوطلب هندی و ایرانی، سربازان آن را تشکیل می‌دادند. وظیفه اصلی این پلیس، تخلیه جنوب ایران از آلمان‌ها و عوامل آن‌ها بود. پس از این قرارداد محرمانه، روس‌ها تا اصفهان پیش روی کردند و قلمرو نفوذ خود را از تهران به اصفهان گسترش دادند.

درگذشت «سیدمحمد تقی ممتاز العُلماء» عالم برجسته‌ی شیعی در هندوستان (1289 ق)
سیدمحمدتقی‌بن حسین دلدار علی، معروف به «ممتاز العلماء» از بزرگ‌ترین علمای امامیهی قرن سیزدهم هجری در هند است. کتابخانه‌ او از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین کتابخانه‌های هند به شمار می‌رفت. از ایشان آثار ارزشمندی به جای مانده است که برخی از آن‌ها عبارتند از: ارشاد المؤمنین، حَدیقَةُ الواعظین و ظهیرُ الشّیعه فی احکام الشریعة. وی در 78 سالگی در شهر لکهنوی هند وفات یافت و در حسینیه‌ خویش مدفون گردید.

افتتاح فرودگاه بین المللی «مهرآباد» در تهران (1337 ش)


رحلت «شمس الدین بهبهانی» حکیم ایرانی (1248 ق)
شمس الدین بهبهانی از حکما و دانشمندان مشهور ایرانی در قرن سیزدهم هجری قمری، در سنین جوانی از محضر عالم برجسته‌ای چون، محقق بهبهانی بهره جست. وی فقیهی عالم و عارفی زاهد بود و بیشتر ایام عمر را به تحقیق و تالیف سپری کرد. شمس الدین بهبهانی شرح مفصلی بر معالم الاصول نگاشته و رساله‌هایی نیز در زمینه‌ حکمت و اصول دین به رشته‌ تحریر درآورده است.

فاجعه‌ کشتار مسلمانان فلسطینی در حرم حضرت ابراهیم (ع) در شهر الخلیل (1414 ق)

در این روز، یک صهیونیست افراطی، نمازگزاران روزه‌دار فلسطینی را در حرم مطهر حضرت ابراهیم (ع) در شهر الخلیل واقع در کرانه‌ی غربی رود اردن به رگبار مسلسل بست و 29 تن را شهید و تعداد زیادی را مجروح کرد. این ترور که بار دیگر خصومت صهیونیست‌ها با مسلمانان را به اثبات رساند، واکنش تند جهان اسلام را به دنبال داشت به طوری که مذاکرات سازش اعراب و اسراییل را برای مدتی به حال تعلیق درآورد. این حمله‌ی وحشیانه باعث گسترش ناآرامی در سرزمین‌های اشغالی گردید و مقابله با رژیم صهیونیستی را شدت بخشید. با توجه به این واکنش‌ها، تل آویو، فرد تروریست را دستگیر و محاکمه کرد، اما با ادعای این که او دیوانه است و جنون دارد از مجازاتش سرباز زد. 

کشته شدن «مختار بن ابوعبیده ثَقَفی» رهبر قیام خونخواهی امام حسین (ع) (67 ق)
مختار بن ابوعبیده ثقفی پس از هلاکت معاویة بن ابی‌سفیان، از جمله رهبران انقلابی کوفه بود که از امام حسین (ع) و نماینده‌اش حضرت مسلم بن عقیل (ع) حمایت نمود و در نتیجه، از سوی عبیداللَّه بن زیاد عامل یزید در کوفه، دستگیر و زندانی شد. مختار در ایام قیام امام حسین (ع) هم‌چنان در زندان عبیداللَّه بن زیاد به سر می‌برد تا این که به وساطت شوهر خواهرش، عبداللَّه بن عمر در نزد یزید بن معاویه، از زندان آزاد گردید. پس از مرگ یزید، جهت خون خواهی امام حسین (ع) در کوفه قیام نمود و جمع کثیری به او پیوسته و تمام قاتلان امام حسین (ع) و عناصر اصلی ضد امام حسین (ع) و اهل بیت را دستگیر و به مکافات اعمالشان رساند. مختار ثقفی پس از 18 ماه حکومت در کوفه و نواحی آن، در چهاردهم رمضان سال 67 قمری در برابر لشکریان عبداللَّه بن زبیر به فرماندهی مصعب بن زبیر، متحمل شکست گشته و در این نبرد به قتل رسید.

آغاز سفر «کریستُفْ کُلُمْبْ» دریانورد مکتشف بزرگ ایتالیایی (1492 م)

کریستف کلمب دریانورد ایتالیایی در سال 1451 م متولد گردید و پس از آنکه به علت شکسته شدن کشتی‌اش به اسپانیا رفت، با درخواست‌های مکرر او، فردیناند پنجم، شاه اسپانیا با نقشه او برای دریانوردی به سوی غرب و کشف نقاط جدید موافقت کرد. از این رو در 3 اوت 1492 م این سفر از بندر پالوس اسپانیا و با سه کشتی بادبانی آغاز شد. وی در جریان این سفر بعد از هفتاد روز، در 12 اکتبر همان سال به جزیره سالوادور در شرق برزیل رسید و گمان نمود که به هندوستان رسیده است در حالی که وی قاره امریکا را کشف نموده بود. پس از پایان سفر موفقیت‌آمیز کلمب، وی سفرهای دریایی دیگری انجام داد و در هر سفر نقاط دیگری را کشف نمود. کریستف کلمب سرانجام در 20 ماه مه 1506 م در 55 سالگی درگذشت.

اعلان جنگ آلمان به فرانسه در آغاز جنگ جهانی اول (1914 م)
جنگ جهانی اول در واقع با ترور ولی‌عهد اتریش در 28 ژوئن 1914 آغاز شد و مدت 4 سال سراسر اروپا را در برگرفت. اتریش و آلمان که با یک‌دیگر قرارداد مودت داشتند به حال آماده باش درآمدند. آلمان در مرحله نخست لوکزامبورگ را اشغال نموده و در 3 اوت 1914 م نیز به فرانسه اعلان جنگ داد. چند ساعت بعد از آن، دولت انگلستان که موافقت‌نامه دوستی با فرانسه به امضا رسانده بود، به حمایت از این کشور وارد جنگ شد و بدین ترتیب اروپا و بخشی دیگر از سایر نقاط جهان در آتشی فرو رفت که بیش از 8 میلیون تلفات داشت و میلیون‌ها مجروح بر جای گذاشت و سرانجام در 11 نوامبر 1918 م به پایان رسید.

شهادت خانم مریم فرهانیان (1363 ش)

شهید مریم فرهانیان، نماد رشادت و مجاهدت زن ایرانی در بیست و چهارم دی‌ماه سال ۱۳۴۲ در آبادان به‌دنیا آمد. با اوج‌گیری مبارزات مردم در جریان انقلاب اسلامی، در تظاهرات و راهپیمایی‌های مردمی علیه حکومت ستم‌شاهی شرکت می‌کرد. او تنها ۱۴ یا ۱۵ سال سن داشت که با کمک برادر خود - مهدی فرهانیان - افکار خود را مزین به شناخت، معرفت و بصیرت الهی کرد. با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی و تشکیل سپاه پاسداران، به جمع این عاشقان خدمت پیوست و دوره‌های آموزشی را با موفقیت به پایان رساند. شهید مریم فرهانیان در بیمارستان امام خمینی (ره) آبادان مشغول امدادگری شد او در این دوران، ۱۷ سال داشت. پس از آزادی خرمشهر برای رسیدگی به خانواده شهدا در واحد فرهنگی بنیاد شهید آبادان مشغول فعالیت شد. شهید مریم فرهانیان در غروب سیزدهم مردادماه سال ۱۳۶۳ ش در راه گلستان شهدای آبادان مورد اصابت ترکش خمپاره دشمن قرار گرفت و به فیض شهادت نائل آمد.

13
مرداد در هشت سال دفاع مقدس
نقل و انتقالات وسیع و تمرکز ارتش عراق از مرز سومار تا باویسی و ازگله 59
در گلوله باران امروز آبادان 3 تن شهید و 16 تن نیز مجروح شدند 61
آغاز مجدد حمله به نفتکشها در نهم ژولای با حمله به یک نفتکش ترکیه 64
انفجار 13 انبار مهمات دیگر در شهرهای موصل، بصره و جلوله 65
اجرای عملیات «فتح 9 » در منطقه «خرمال» واقع در جنوب استان سلیمانیه به همت نیروهای «تیپ 25 ظفر» سپاه 66

برخی از رویدادهای 3 اوت
1843: روزنامه «رفورم La Reforme» با هدف پاسداری از دمکراسی فرانسه در پاریس تاسیس شد.
1882: کنگره آمریکا نخستین قانون محدود ساختن مهاجرت به این کشور را تصویب کرد.
1902: حبیب بورقیبه نخستین رئیس جمهوری تونس به دنیا آمد.
1960: سرزمین آفریقایی نیجر استقلال خود را از فرانسه به دست آورد.
1972: قرارداد محدود کردن شبکه دفاع ضد موشک بالیستیک (ا. ام. بی) میان شوروی و آمریکا.
1975: یک جت بوئینگ 707 در اقادیر مراکش به کوه اصابت کرد و 188 تن کشته شدند.
1981: 13 هزار تن کارکنان ترافیک هوایی در آمریکا با هدف دریافت دستمزد بیشتر دست به اعتصاب زدند و به اخطار رونالد ریگن رییس جموری وقت آمریکا که به کار بازگردند توجه نکردند و در نتیجه همگی اخراج شدند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

برچسب ها: تقویم روز ، شبانه ، باشگاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.