سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تجمل گرایی، رفاه عمومی یا فاصله طبقاتی؟

تجمل گرایی به مثابه دو روی سکه است که یک روی آن بیانگر سطح رفاه و روی دیگر آن، نشان دهنده فاصله طبقاتی است.

قرائی مقدم، جامعه شناس و آسیب شناس حوزه اجتماعی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تصریح کرد: تجمل گرایی متکی به تولیدات و کالاهای لوکس داخلی، در کلیت موضوع آسیب چندانی به جامعه نمی زند، زیرا باعث رونق چرخه کسب و کار و تولید واشتغال می شود. اما درصورتی که تجمل گرایی با وابستگی به کالاهای لوکس و تشریفاتی خارجی باشد، امری بسیار مخرب و تهدیدآمز تلقی می شود که باعث کندی توسعه جامعه و تشدید وابستگی به بیگانگان می شود.

وی در ادامه افزود: از سوی دیگر، در کنار این وابستگی، فرهنگ بیگانه نیز با محصولات خارجی صادر می شود که در واقع در کنار وابستگی اقتصادی،‌گاهی فرهنگ بومی جامعه نیز در خطر تهدید و تهاجم قرار می گیرد.

این آسیب شناس حوزه اجتماعی با بیان اینکه اگر تجمل گرایی به افراط برسد، باعث شیوع ناهنجاری های اجتماعی و عقده های روحی و روانی می شود، اظهار داشت: تبعات تجمل گرایی در جامعه را از دو وجه می توان بررسی کرد، یک وجه آن احساس ناتوانی، سرخوردگی و آشفتگی گروه هایی است که نمی توانند تجمل گونه زندگی کنند و وجه دیگر آن تشویق به کار و تلاش بیشتر در جهت رسیدن به سطح رفاه مطلوب و دلخواه در یک فضای رقابتی، میان افراد جامعه خواهد بود.

وی در ادامه افزود:‌ یکی دیگر از تبعات تجمل گرایی، تنبلی و راحت طلبی خواهد بود. طبق نظریه ابن خلدون، افراط در تجمل گرایی، تنبلی رانیز با خود به همراه می آورد./


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.