سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آمار صادرات و واردات اعلام شد

رئيس کل گمرک جمهوري اسلامي گفت: حجم تجارت ايران در چهار ماه نخست سال جاري به 29.2 ميليارد دلار رسيده که سهم صادرات غيرنفتي 12 ميليارد دلار است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي گمرک ايران ، عباس معمار‌نژاد گفت : در اين مدت 12 ميليون و 500 هزار تن کالا به ارزش 17 ميليارد و 273 ميليون دلار وارد شده که از نظر وزني در مقايسه با مدت مشابه پارسال  12.5درصد افزايش و از نظر ارزش 7 درصد کاهش يافته است.

رئيس کل گمرک اعلام کرد : صادرات غيرنفتي در اين مدت به 24 ميليون و 200 هزار تن به ارزش حدود 12 ميليارد دلار رسيده است.

معمارنژاد گفت :  اين رقم در مقايسه با مدت مشابه پارسال از نظر وزن 7.5 درصد کاهش و از نظر ارزشي 16 درصد کاهش نشان مي‌دهد.   

وي در باره ترکيب واردات هم گفت: 71 درصد از کالاهاي وارداتي شامل مواد اوليه و واسطه‌اي توليدي ،  17 درصد کالاي سرمايه‌اي و 12 درصد کالاي مصرفي بوده است.

رئيس کل گمرک جمهوري اسلامي ايران تاکيد کرد : در گمرک دو هدف عمده را در سال توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه ايراني پيگيري مي کنيم که شامل کاهش زمان و کاهش هزينه تشريفات گمرکي است.

معمار نژاد  گفت :در فرايند تشريفات گمرکي ، غير از خود گمرک 14 تا 15 سازمان درگير هستند.
وي افزود :  اگر تاخيري در تشريفات گمرکي اتفاق مي افتد به هيچ وجه به اين معني نيست که فقط گمرک موجب طولاني شدن زمان آن شده است چون اگر کسي کالايي را به گمرک بياورد و اسناد و مدارک مورد نياز و مجوزهاي فني، بهداشتي و قرنطينه اي را به طور کامل ارائه نکند ، نمي تواند کالا را ترخيص کند.

معمارنژاد اظهار داشت : در کار خودمان مطالعه زمان سنجي و سه مسير " سبز، زرد و قرمز " داريم که کالاها متنساب با شرايط خود در يکي از اين مسيرها اظهار مي شود و تشريفات گمرکي صورت مي گيرد.

وي گفت : در سال 1390 در مسير سبز زمان اجراي تشريفات گمرکي 4  ساعت ، در مسير زرد 22 ساعت و در مسير قرمز (که طولاني ترين زمان است) 33 ساعت بوده است.

معمارنژاد افزود : ايجاد سرويس ارزيابي ويژه براي واحدهاي توليدي، اولويت در ايجاد انبارهاي اختصاصي براي واحدهاي توليدي، كاهش برخي مراحل ترخيص مواد اوليه واحدهاي توليدي ، هدايت اظهارنامه‌هاي وارداتي واحدهاي توليدي و صادركنندگان نمونه به مسيرهاي سبز و زرد، ترخيص بدون وقفه كالاهاي وارداتي واحدهاي توليدي معرفي شده، انجام تشريفات ارزيابي در محل كالاهاي صادراتي بدون محدوديت زماني و مكاني، اختصاص مسير يا درب خروج مرزي ويژه براي صادرات، پذيرش نمونه‌هاي صادرات واحدهاي توليدي و رسيدگي خارج از نوبت به ارزش اظهارنامه‌هاي واحدهاي توليدي از تسهيلاتي است  كه گمركات سراسر كشور در سالجاري به واحدهاي توليدي مي دهد./عب
برچسب ها: گمرک ، واردات ، صادرات ، آمار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.