سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازنگري در سياست کنترل جمعيت مستلزم تعيين شاخص رشد جمعيت مطلوب است

عضو کميسيون بهداشت ودرمان مجلس لازمه بازنگري در سياست کنترل کشور را تعيين شاخص رشد جمعيت مطلوب از سوي کارشناسان عنوان کرد.

عبدالرحمان رستميان نماينده مردم دامغان در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران درباره لزوم بازنگري در سياست کنترل جمعيت کشور گفت: نرخ رشد جمعيت يک کشور به چگونگي هرم سني، وضعيت اقتصادي و رفاهي، امکانات آموزشي و بهداشتي و در مجموع به شرايط پس زمينه‌اي جمعيتي و اقتصادي هر کشور باز مي‌گردد  لذا لازم است کارشناسان کشورمان يک شاخص رشد مطلوبي پيدا کنند که در اين شاخص رشد مطلوب رشد جمعيت هميشه مثبت باشد تا در نتيجه هرم سني مطلوب را پيدا کنيم و سپس اساس آن بتوانيم يک برنامه‌ريزي صحيحي براي جمعيت کشور حتي طي 70 سال آينده داشته باشيم.

وي در ادامه با بيان اينکه با تعيين شاخص رشد مطلوب مي‌شود سياست‌ها را به گونه‌اي تنظيم کرد که به اين شاخص رشد مطلوب برسيم، افزود: اگر شاخص رشد مطلوب تعيين شود سياست‌هايي که حامي اين شاخص رشد است را مي‌توان دنبال کرد، لذا بحث اين است که در تعيين نرخ رشد جمعيت بي‌برنامه نباشيم به صورت ناگهاني متوجه شويم رشد جمعيتمان منفي شده است و فرمايش مقام معظم رهبري نيز همين بود که بايد برنامه‌ها به اين سمت حرکت کند.

عضو کميسيون بهداشت و درمان در ادامه تصريح کرد: جمعيت مطلوب اين است که در همه هرم‌هاي سني يک جمعيت مناسب را داشته باشيم لذا به همين دليل است که مي‌گوييم شاخص رشد براي همه جمعيت کشور امکانات مناسب نيز براي رفاه آن تامين گردد.

نماينده مردم دامغان با اشاره به اينکه هرم جمعيتي کشورمان متغيير است که اين موضوع اصلا خوب نيست، گفت: اگر شاخص رشد مثبت و ثابتي داشته باشيم مي‌توانيم هميشه براي هرم‌هاي سني مختلف جمعيت کشور برنامه‌ريزي بهتري داشته باشيم.

وي در ادامه به نرخ رشد 3.2 درصدي جمعيت طي سال‌هاي گذشته اشاره و تصريح کرد: بيکاري جوانان در حال حاضر به خاطر اين بوده است که شاخص رشد جمعيت در آن زمان بدون توجه به بسترسازي‌هاي لازم شد که سياست کنترل جمعيت اتخاذ شد و در حال حاضر شاخص رشد کشور 1.29 درصدي است که هنوز منفي نشده است و تاکيد مقام معظم رهبري نيز بر اين بوده است که شاخص رشد جمعيت منفي نشود.

عضو کميسيون بهداشت و درمان در خاتمه خاطر نشان کرد: لازم است براي تحقق فرمايش مقام معظم رهبري کارشناسان کشور ابتدا شاخص رشد مطلوب جمعيت را تعيين و سپس سياست‌گذاري به سمت اين هدف رفتن را تنظيم کنيم.
انتهاي پيام/س2
برچسب ها: جمعیت ، مجلس ، نرخ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.