سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رییس حوزه هنری استان سمنان خبر داد

آغاز تدوین دانشنامه 110جلدی فرهنگ و تمدن استان سمنان

رییس حوزه‌ هنری استان سمنان از آغاز تدوین دانشنامه فرهنگ و تمدن استان سمنان و پژوهش 15 جلد اول این دانشنامه 110 جلدی با حضور نویسندگان و پژوهشگران این استان خبر داد.


به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، سید ‌عباس دانایی با اعلام این خبر گفت: استان سمنان یكی از استان های غنی از نظر فرهنگ و هنر در كشور است كه تا كنون پژوهش اصولی و بنیادی  مدونی در مورد فرهنگ و هنر آن توسط  متخصصان امر یا صورت نگرفته و یا در برخی موارد موجود به صورت كلی و گذرا  از آن گذشته اند.
دانایی ادامه داد: دانشنامه فرهنگ و تمدن در یكصد و ده جلد كتاب و در بخش های مختلف به مرجع سازی اطلاعات و داشته های استان می پردازد.
وی افزود: میراث  فرهنگی مناطق بومی ایران، ثروت ملی جامعه ایرانی و منبع بسیار غنی برای پژوهش های جامعه شناختی، مردم شناسی، تاریخی و زبان شناسی  است و ضرورت شناخت پیشینه تمدن  و فرهنگ  استان  كه متاسفانه  به علت عدم برخورد جدی با آن،  در معرض فراموشی  است.
او گفت: تلاش  برای  گرد آوری  و طبقه بندی اسناد  در باره  میراث  فرهنگی  و طبیعی و نیز  معرفی همگانی چهره فرهنگی استان سمنان  به عنوان پشتوانه  توانمندی  برای توسعه  اقتصادی  منطقه، در كنار  شناخت راهكارها  و رمز و راز  تلاش  پیشینیان  و ارائه آن به زبان  امروزی،  از جمله نكاتی است  كه كمتر به شكلی  علمی  و جامع  مورد  توجه قرار گرفته  است.
وی تصریح كرد: گرد آوری  و توصیف  این میراث  در عرصه های  گوناگون، ضمن این كه توجه به این ثروت ملی  و كوشش  برای  حفظ  و رشد آن را همراه دارد، می تواند تا حدی  از مشكلات پژوهشی  را حل و نكاتی  از ابهامات  را در عرصه ی های مختلف  روشن نماید.
این مقام مسئول افزود: این دانشنامه فرهنگی سندی ماندگار  برای درك  تاریخی  و تطبیقی  این میراث، جهت  مطالعه  معاصران و آیندگان  و بستر سازی  فرهنگی  برای جوانان خواهد بود.
رییس حوزه هنری استان سمنان خاطر نشان كرد: نتایج  این طرح  می تواند  در روند  توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی  استان سمنان مورد  استفاده قرار گیرد و همچنین  از این پروژه می توان برای مقاصد  متفاوت  استفاده كرد  و كارهای پژوهشی  تخصصی تری را تدارك دید.
دانایی درباره استفاده از مجموعه ‌های گردآوری شده راجع به تاریخ، فرهنگ و هنر این استان و استفاده ازآن‌ها به عنوان منبع گفت: پیش از این نیز مجموعه ‌هایی از سوی افراد یا دستگاه های مختلف ثبت شده است اما این دانشنامه به صورت یك كار پژوهشی بدون تكرار منابع گذشته انجام می شود.
رئیس حوزه هنری استان سمنان با بیان این‌كه تدوین دانشنامه فرهنگ و تمدن استان سمنان با هدف مرجع‌سازی و ثبت اطلاعات مكتوب از هنرهای مختلف استان سمنان انجام می شود عنوان كرد: تدوین تاریخچه مكتوب  فرهنگ و تمدن این استان با هدف اطلاع رسانی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری این استان در تمامی رشته‌ها برای مردم و به خصوص قشر جوان كشور در دستور كار قرار گرفته است./م
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.