سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

براي ارزيابي وضعيت مسلمانان ؛

گزارشگر ويژه اعزامي سازمان ملل وارد ميانمار شد

گزارشگر ويژه اعزامي سازمان ملل براي ارزيابي وضع حقوق بشر در ميانمار وارد اين کشور شد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از تلويزيون العالم ؛ توماس اوخيا کوينتانا وارد منطقه راکان در غرب اين کشور شد تا درباره حقايق مربوط به نقض حقوق اقليت مسلمان روهينگا از طرف اکثريت بودايي در اين کشور تحقيق کند. فرستاده سازمان ملل تاکيد کرد هدف از سفر وي جمع آوري اطلاعات درباره حوادث منطقه راکان است.

جهاد العيدان گزارشگر العالم در گزارشي که با قرائت محمد الشيخ پخش شد گفت: پس از تصفيه نژادي که اخيرا عليه مسلمانان ميانمار صورت گرفت و منجر به کشته شدن هزاران نفر و آوارگي دهها هزار نفر از آنان شد، اين فاجعه توجه جهانيان را به خود جلب کرد. اين بار سازمان ملل متحد، پس از بازتاب گسترده رسانه اي اين فاجعه، ناگزير به اعزام توماس اوخيا کوينتانا نماينده خود در امور حقوق بشر به ميانمار شد تا اوضاع حقوق بشر را در مناطق ناآرام به ويژه در منطقه راکان در غرب  اين کشور که طايفه مسلمان روهينگا در آنجا زندگي مي کنند ارزيابي کند.

ماموريت کوينتانا حقيقت يابي درباره وضع مسلمانان است وي تاکيد کرد حقيقت يابي در اين زمينه هدف اصلي سفر وي به ميانمار است وي افزود به رغم آن که اخيرا گفته مي شود اصلاحاتي در ميانمار صورت گرفته است اما خشونت عليه مسلمانان يکي از بزرگترين چالشهاي پيش روي اين کشور محسوب مي شود.

از سوي ديگر دولت ميانمار در منطقه راکان حالت فوق العاده اعلام کرده و قول داده است افرادي را که تصفيه نژادي عليه مسلمانان مرتکب شده اند تحت پيگرد قرار دهد. دولت همچنين در آستانه سفر فرستاده سازمان ملل به اين کشور گفته است به طايفه روهينگا اجازه داده است در طول ماه رمضان شعائر ديني خود را آزادانه در مساجد به جاي بياورند، اما مسلمانان ميانمار بر جدي نبودن دولت در حل مشکلاتشان تاکيد کردند  و گفتند اوضاع همچنان مانند سابق است و تجاوزات به حقوق آنها همچنان ادامه دارد. آنها همچنين فاش ساختند مقامات ميانمار تلاش مي کنند در طول ديدار ناظران سازمان ملل، در ظاهر به حقوق مسلمانان روهينگا احترام بگذارند در حالي که نيروهاي امنيتي و اطلاعاتي در جريان بازديد ناظران همراه آنان هستند و اين مسئله باعث مي شود ساکنان منطقه نتوانند آزادانه مواضع و مشکلات خود را براي ناظران بازگو کنند.

دولت ميانمار اعلام کرده بود اقليت مسلمان روهينگا حق ندارند شناسنامه اين کشور را بگيرند و جزو نژادهاي تشکيل دهنده جامعه ميانمار محسوب نمي شوند. از سال 1982 دولت ميانمار حدود هشتصد هزار نفر از اهالي روهينگا را که در راکان زندگي مي کنند جزو مسلماناني مي داند که از بنگلادش به آنجا آمده اند اين مسئله آنها را در معرض ظلم، تبعيض نژادي و بدرفتاري قرار داد. دولت اين کشور حتي از سازمان ملل خواست آنها را وادار به خروج از اين کشور و سکونت در اردوگاههايي در خارج از کشور بکند.
برچسب ها: میانمار ، مسلمانان ، کشتار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.