سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/

بیماری كبد چرب با كنترل بیماری های زمینه ای درمان می شود

یك فوق تخصص بیماری های گوارشی و استادیار دانشگاه علوم پزشكی شهركرد گفت: بیماری كبد چرب غیرالكلی با كنترل بیماری های زمینه ای كاملا قابل درمان است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد:

مجید مهسا، چاقی مفرط، دیابت و چربی خون بالا را از مهمترین علل بیماری كبد چرب غیرالكلی عنوان كرد و افزود: فردی كه به علت بیماری های زمینه ای به بیماری كبد چرب مبتلا شده است با كنترل علل زمینه ای موثر در ابتلا به كبد چرب بعد از شش ماه الی یك سال می تواند به بهبودی كامل دست یابد.
مهسا مصرف مشروبات الكلی، سوء تغذیه مواد پروتئینی، مصرف داروهایی نظیر كرتون، آسپرین و برخی داروهای ضد تشنج را از دیگر عوامل موثر در ایجاد ابتلا به بیماری كبد چرب عنوان كرد.
این فوق تخصص بیماری های گوارشی خستگی زودرس و احساس سنگینی در طرف راست و بالای شكم را از جمله علائم این بیماری برشمرد و افزود: این بیماری از طریق سونوگرافی كبدی و یا آزمایش های خونی مرتبط با كبد قابل تشخیص است.

مهسا خاطر نشان کرد: بیماری كبد چرب كه علل زمینه ای مشخص نداشته باشد نیز از طریق دارو قابل كنترل است.
وی، شیوع بیماری كبد چرب را بین سنین 40 تا 60 سال عنوان كرد و افزود: این بیماری در بین زنان بیشتر از مردان شایع است.

استادیار دانشگاه علوم پزشكی شهركرد گرفتن رژیم غذایی مناسب را در درمان بیماری كبد چرب موثر دانست و افزود: بیماران باید از موادغذایی نظیر غلات سبوسدار(برنج قهوه ای، نان سبوسدار )، میوه و انواع سبزی استفاده و از خوردن غذاهای پركالری كه دارای مقادیر زیادی چربی اشباع شده و فست فودهاست، خودداری كنند.
مهسا افزود: تاثیر استفاده از گیاهان دارویی برای درمان بیماری كبد چرب اثبات نشده و طی تحقیقات به عمل آمده تنها مصرف قرص گیاه 'خارمریم' به درمان این بیماری كمك می كند.

وی خاطر نشان کرد: كسانی كه دچار چاقی مفرط هستند نباید وزن خود را به سرعت كاهش دهند و كاهش وزن این افراد باید هفته ای حداكثر یك كیلو باشد.

مهسا ورزش و پیاده روی به میزان 30 تا 60 دقیقه در روز را به بیماران مبتلا به كبد چرب توصیه كرد.
وی گفت: بیماران مبتلا به كبد چرب كه داری غلظت خون بالا نیز هستند با خون دهی می توانند به درمان خود كمك كنند.
منظور از كبد چرب، رسوب چربی(عمدتاً از چربی های خنثی) در كبد است كه پیدایش آن در افراد چاق، مبتلایان به دیابت و چربی خون بالا و بی تحركی بیشتر دیده می شود ./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
علیرضا یاموسی
۱۰:۵۱ ۱۱ مرداد ۱۳۹۱
باسلام.بنده فردی بامعلولیت حرکتی بوده که پس ازسرگیجه وبیحالی باازمایش خون وتری گلیسرید490دکترجیم فیبروزیل داد که بعداز2ماه مصرف8کیلوکم کرده وتوان راه رفتن نداشتم ودرتغذیه ازنان وبرنج بیشتراستفاده میکردم که درمراجعه به پزشک عمومی علت رادرکبددیده وبه نخوردن نان وبرنج وماکارونی وسیب زمینی درمدت 20روزوورزش تری گلیسریدبه190رسیدحال باحذف سرگیجه ضعیف شده ام باوجودتجویز ویتامین ای وقرص اهن واکنون کم کم دارم نان وبرنج رابیشتر مصرف میکنم که 3روزی است ضعف رفته ممنونم پیشنهادی دارید به من رهنمون فرمایید