سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صنعت IT با صنعت فضایی ارتباط مستقیم دارد

صنعت IT همراه با صنعت فضایی ارتباط مستقیم داشته و این صنعت موجب پیشرفت ماهواره ها و تکامل آنها شده است.

رضا اصلانی ، کارشناس علوم فضایی ایران در گفتگو با خبرنگار دانش های روز باشگاه خبرنگاران، گفت: صنعت IT همواره بر بستر رشد و توسعه صنعت فضایی و ماهواره ها رشد کرده است به طوری که امروزه به صورت بخش بزرگی از فناوری اطلاعات برای گستردگی ارتباطات است.
 
وی افزود: ارتباطات نیز همواره بر شانه گسترش ماهواره ها توسعه یافته و اگر موشک های ماهواره ای برای قرار دادن ماهواره ها در مدار وجود نداشتند هرگز شبکه های جهانی مخابراتی به شکل کنونی نیز ایجاد نمی شد.
 
اصلانی اظهار داشت: رشد و گسترش شبکه اینترنت کاملاً وابسته به ماهواره ها و سیستم های فضایی است و بدون وجود آن ها اینترنت و شبکه های مخابراتی به شکل اوایل دهه 50 باقی می ماند.
 
وی ارتباط بین صنعت IT و صنعت فضایی را کاملاً دوطرفه و دوسویه دانست و عنوان کرد: رشد فناوری اطلاعات نیز اثرات متقابل زیادی بر روی رشد صنعت فضایی و گسترش ماهواره ها و کاربرد آنها دارد.
 
** امروزه 20 درصد ماهواره های عملیاتی در خدمت فناوری اطلاعات است
 
اصلانی تصریح کرد: صنعت IT تا کنون نتوانسته است روش هایی را طراحی و مدیریت کند تا صنعت فضایی تغییرات قاب توجهی کند و تحولات زیادی در آن ایجاد گردد.
 
وی یادآور شد: امروزه حدود 20 درصد از ماهواره های عملیاتی جهان مستقیماً در خدمت فناوری اطلاعات قرار دارند و 40 درصد از آنها به صورت غیرمستقیم به حوزه فناوری اطلاعات خدمت می کنند.
 
اصلانی تاکید کرد: در دنیای امروز تصور فناوری اطلاعات و جامعه ای بدون حضور ماهواره ها اصلاً امکان پذیر نیست و در دفاتر طراحی و کارخانه های صنعت فضایی نیز عدم حضور فناوری اطلاعات قابل تصور نیست.
 
وی افزود: در واقع فناوری اطلاعات و فناوری فضایی هر دو یک بسته برای رشد و توسعه علم و فناوری در همه زمینه ها است./عط
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.