سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

همراهي مسلمانان بحرين با ايران مهمترين چالش پيش روي آل سعود

همسويي فكري مردم بحرين با ايران يكي از مهمترين چالش‌هاي پيش روي عربستان است و رژيم آل خليفه در راستاي حمايت از ديدگاه‌هاي استكباري آل سعود، مسلمانان اين منطقه را سركوب مي‌كند.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، طي روزهاي اخير، بحرين شاهد موج جديدي از كشتار و سركوب مردمي توسط نيروهاي دست نشانده آل سعود در اين كشور بوده است.

اگر چه كه رژيم آل سعود سعي دارد مساله دفاع از حقوق همسايگان عرب خود را تثبيت كند، اما تلاش‌هاي سركوب گرايانه اين رژيم براي كشتار شيعيان بحرين همچنان ادامه دارد.

آنچه مسلم است اين كه عربستان سعودي تلاش مي‌كند بحرين را به عنوان مهمترين مركز تجمع شيعيان تحت تسلط خود درآورد، ضمن اين كه موقعيت استراتژيكي اين كشور و هم مرز بودن آن با شهر قطيف عربستان، فرصت‌هاي خوبي را براي رژيم آل سعود فراهم مي كند.

براي آشنايي بيشتر با شرايط استراتژيكي و موقعيت هاي جاري بحرين، باشگاه خبرنگاران ضمن بررسي شرايط تاريخي اين كشور، نحوه حكمراني آل خليفه را بررسي مي‌كند.

**مروري بر تاريخ بحرين

بحرين نام مجموعه جزاير ايراني است كه در جنوب غربي ايران و در غرب كشور قطر واقع شده و  شامل چند جزيره به نام‌هاي منامه، ام مغلان، ستره، ام الشجر، ام الشجيره، حواره، و بني صالح است.

 بحرين تا پيش از استقلال بيش از 2 سوم ايراني و شيعه مذهب و پارسي زبان را در خود جاي داده بود كه در سال 913 ه.ق به اشغال پرتغالي ها درآمد كه تا سال 1032ه.ق ادامه داشت و پس از آن ت سال 1273ه.ق به اشغال انگليس ها درآمد و  بعدها  پس از جدا شدن  از ايران توسط انگلستان هويت ايراني آن  تعديل و عرب‌هاي بسياري در اين منطقه زندگي خود را از سر گرفتند كه  هنوز هم در منطقه نويدرات بحرين مردم به زبان پارسي صحبت مي‌كنند. 

شواهد تاريخي حاكي از آن است كه قبرستان باستاني كه امروزه در چند كيلومتري قصبه ابوعلي كه در جنوب منامه واقع شده  نمونه اي از اين تمدن بيش از 4600 ساله بحرين آريايي است. 

توطئه انگليس در جدا كردن بحرين از ايران اعلاميه استقلال سوري بحرين با تلاش همه جانبه انگلستان در تاريخ 14 اوت 1971 منتشر و پس از آن مسئله بحرين پس از يك و نيم قرن منازعه و كشمكش از سوي ايران به استعمار انگلستان واگذار شد.

** استيلاي آل خليفه

پس از گذشت حدود1 قرن از اشغال بحرين،‌ شاه عباس كبير در سال 1602 با لشكركشي به بحرين آنجا ا از تصرف اشغالگران خارجي آزاد و مجددا به ايران بازگرداند و پس از آن بحرين مدت 180 سال مانند گذشته در اختيار و تحت اختيار حكومت ايران بود. 

با گذشت  در سال 1783 شيخ احمد بن خليفه «بني عتبه»‌و از خاندان خليفه كه از منطقه نجد در مركز عربستان به كويت مهاجرت كرده بود به اين سرزمين حمله و به آنجا استيلا يافت.

پس از آن حكومت بحرين با حمايت همه جانبه سياسي-استعماري و تجاوز گرانه انگلستان در اختيار اعضاي خاندان آل خليفه قرار گرفت.

**ثروت‌هاي خداداي بحرين 

بحرين از نقطه نظر ثروت هاي طبيعي و خداداي موقعيت‌هاي منحصر به فردي دارد و با وجود وسعت و جمعيت محدود، باز هم شماره اول خاورميانه محسوب مي‌شود. همچنين در اين كشور ثروت هايي چون مرواريد، جيوه، نفت و گاز به وفور ديده مي‌شود.

** شرايط فرهنگي

بحرين از لحاظ فرهنگي و انديشه داراي سطحي بالا و پيشرو است و اين ديدگاهي نيست كه تنها از تفكرات افراد داخل اين كشورنشات گرفته باشد، بلكه ميهمانان، علما و افرادي كه از خارج بحرين به اين كشور وارد مي‌شوند در قياس با كشورهاي همسايه بحرين، اين داوري را تاييد كرده و بر سطح بالاي فرهنگي اين كشور صحه مي گذارند.

آنچه مسلم است اين كه ارتباط و تعامل مستحكم ميان مردم بحرين و ارادت آنها به اهل بيت(ع)  چنين ويژگي را براي فرهنگ اين كشور به ارمغان آورده است. نكته ديگر ارتباط و همبستگي فكري و اعتقادي مسلمانان بحرين با ملت ايران است كه به عنوان يكي از نقاط برجسته فرهنگي اي كشور محسوب مي‌شود كه آثار نگراني بسياري را براي آل سعود و آل خليفه به همراه داشته و دارد.

بر اساس اين گزارش و بررسي‌ها  پيرامون موقعيت‌هاي مختلف بحرين اين نتيجه حاصل مي‌شود كه همسويي فكري مردم اين كشور با ايران يكي از مهمترين چالش‌هاي پيش روي عربستان است و رژيم آل خليفه در راستاي حمايت از ديدگاه‌هاي استكباري آل سعود، مسلمانان اين منطقه را سركوب مي‌كند، هر چند كه  رژيم آل خليفه نتوانسته گام مثبتي براي كنترل اوضاع امنيتي مردم بحرين بردارد و هر روز شاهد  موج جديد اعتراضات ‌مردمي در نقاط مختلف بحرين عليه حكام اين رژيم هستيم كه به زعم بسياري از سياستمدارن،  برنده نهايي اين دوئل مردم بحرين هستند.

"انتهاي پيام"/پ3

برچسب ها: آل ، خلیفه ، سقوط
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.