سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وزیر بهداشت به مناسبت روز جهانی ترویج تغذیه با شیر مادر عنوان کرد:

وزارت بهداشت در تلاش برای افزایش مرخصی زایمان است

وزارت بهداشت به منظور حمایت از مادران و ترویج تغذیه با شیر مادر، در تلاش برای افزایش مرخصی زایمان برای مادران و ایجاد مرخصی 10 روزه برای پدران است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، وزیر بهداشت در مراسم روز جهانی شیرمادر پیامی را ابلاغ کرد.
 
با توجه به اهمیت شیر مادر در سلامت و بقای شیرخواران و نقش بی بدیل آن در سلامت دوران نوزادی و کودکی و حتی دوران میانسالی و سالمندی، سال های متمادی است که این موضوع مورد توجه سازمان ها و مجامع بین المللی قرار دارد.
 
تغذیه انحصاری شیرمادر تا 6 ماه فواید بی نظیر شیر مادر را به شیر خوار و مادر می دهد و تداوم تغذیه با شیر مادر تا دو سال اول سلامت جسمی و روانی شیرخوار و مادر را به ارمغان می آورد شیر مادر با داشتن همه مواد مورد نیاز شیرخوار با نسبت های صحیح همراه با مواد ایمنی بخش به عنوان غذایی بی نظیر برای تغذیه شیرخواران شناخته شده است.
 
از سال های آغازین دهه 1970 میلادی این موضوع در بیانیه های مختلف سازمان بهداشت مورد توجه ویژه قرار گرفته است وی در سیر تحول این توجه از دهه 1990 میلادی نهضت بیمارستان های دوستدار کودک در کشور های مختلف جهان با توصیه سازمان جهانی بهداشت و یونیسف شروع شد.
 
در ادامه این گزارش آمده است که در این سال ها توصیه  های متعددی از قبیل شروع تغذیه با شیر مادر در ساعت اولیه تولد،  تغذیه انحصاری با شیر مادر تا 6 ماهگی و تداوم این تغذیه تا 2 سالگی همواره مورد تاکید قرار گرفته است.
 
هدف از برگزاری روز جهانی شیر مادر تاکید مجدد بر اهمیت این موضوع و جلب توجه سیاست گذاران و آحاد جامعه در کشور های مختلف به این امر مهم می باشد در این جهت همه ساله شعاری با توجه به تحلیلی که از وضعیت تغذیه با شیر مادر در کشورهای وجود دارد انتخاب می شود این شعار محور فعالیت های مجامع علمی و اجرایی در طول سال را تضمین می کند تا با حمایت از مادران هدف مهم برخورداری همه شیرخواران و کودکان خردسال از شیر مادر دست یابیم.
 
بنابراین این گزارش ، طبق گزارش 2011 یونیسف در مورد وضعیت کودکان جهان 136.7 میلیون کودک در سراسر جهان متولد می شوند و فقط 32.6 درصد آن ها در 6 ماه اول به طور انحصاری با شیر مادر تغذیه می شوند شاخص تغذیه انحصاری با شیر مادر 37 درصد و تداوم تغذیه شیر مادر تا یک سال 75 درصد بوده است. همچنین در اجرای بسیاری از اقدامات تاخیر داشته اند که جمله تغذیه شیرخواران در شرایط بحران ، حمایت از مادران و نیز در زمینه مادران مبتلا به ایدز .
 
این مطلب نشان می دهد که زنان دسترسی به حمایت های لازم را نداشته اند و تعداد کمی از مادران مشاوره تخصصی تغذیه با شیر مادر با دریافت کرده اند . به علاوه سیاست های ملی، فرهنگی  و منابع ویژه ای را می طلبد.
 
 
اینک 10 سال پس از استراتژی جهانی تغذیه شیرخواران  و کودکان خردسال و بیست سال پس از اولین بزرگداشت هفته جهانی شیر مادر وقت آن است که موفقیت ها را جشن بگیریم. اما در ضمن باید با نگاهی به گذشته و مرور فعالیت ها درک کنیم چه اقداماتی انجام شده است و سپس برنامه ریزی کنیم که چه فعالیت های بیشتری می توانیم برای حمایت از زنان اجرا کنیم تا همگی قادر به تغذیه مطلوب و مراقبت از شیرخواران و کودکان خردسالشان باشند به علاوه وقت ارزیابی و تعیین وضعیت موجود و ارائه گزارش و بسیج عمومی برای ایجاد تغییرات و مداخلات لازم با جلب مشارکت مراجع ذی ربط است.
 
در ادامه این پیام آمده است اقدامات جهانی انجام شده شامل قوانین ملی کد، حمایت از زایمان برای زنان شاغل، اطمینان از شروع تغذیه با شیر مادر در مراکز زایمان ، توان مند سازی کارکنان سلامت جهت ارائه مشاوره تغذیه شیرخوار ، با شیر مادر، گروه های حمایتی مادران در جامعه و استراتژی های ارتباطات برای برنامه ترویج تغذیه با شیر می باشد.
 
بنا براین پیام از مهم ترین اقدامات انجام شده در کشور میتوان به این موارد اشاره کرد: تصویب قانون ترویج تغذیه با شیر مادر در سال 74 در مجلس شورای اسلامی است.
بر اساس این قانون و اصلاحیه های بعدی آن به مادران بعد از زایمان 6 ماه مرخصی اعطا می شود و مادران شاغل بعد از شروع به کار روزانه از یک ساعت مرخصی ساعتی برای تغذیه شیرخوارشان بهره مند می شوند در این قانون که از جمله مترقی ترین قوانین در نوع خود در کشورهای مختلف است فرآیندهای دیگری نیز برای تداوم سیاست های حمایتی از ترویج تغذیه با شیر مادر دیده شده است از جمله این که به منظور سیاست گذاری ، نظارت و تعیین نحوه آن بر اجرای قانون، کمیته ای با عنوان کمیته سیاست گذاری و نظارت بر ترویج تغذیه با شیر مادر در وزارت بهداشت تشکیل می شود که وظیفه سیاست گذاری و نظارت بر اجرای قانون را بر عهده دارد و مصوبات آن بعد از تصویب لازم الاجرا است.
بر اساس این قانون امنیت شغلی مادران پس از پایان مرخصی زایمان و در حین شیردهی باید تامین شود و وزارت بهداشت مقررات مربوط به ورود انواع مجاز و مقدار مورد نیاز جانشین شونده های شیر مادر را تهیه و اعلام می دارد.
 
از سال گذشته بازنگری و تکمیل قانون با مشارکت بخش ها و سازمان های مرتبط در حوزه ی معاونت بهداشتی آغاز شد و خوشبختانه لایحه آن تنظیم و جهت بررسی به هیئت دولت تقدیم شد در این لایحه افزایش مرخصی زایمان به مدت 6 ماه برای زایمان های 1 قلو و 12 ماه برای زایمان های 2 قلو و بیشتر ، شیردهی و پرورش کودک و مرخصی برای پدران به مدت ده روز کاری پیشنهاد گردیده است.
 
از سایر اقدامات انجام شده راه اندازی بیمارستان های دوستدار کودک، آموزش گروه های پزشکی و پیراپزشکی در سطوح مختلف دانشگاه ها ، نهائی سازی دستورالعمل واحد های مشاوره ای شیردهی، تهیه پیش نویس برنامه آموزشی مشاوره ی شیردهی بوده است.
 
بر اساس آخرین مطالعه های انجام شده در کشور شاخص انحصاری تغذیه با شیر مادر 53.1 درصد و تداوم شیردهی تا یک سال 84.1 درصد بوده است این شاخص ها بر اساس بررسی DHS79  تغذیه انحصاری با شیر مادر (مناطق شهری 41.7 درصد و مناطق روستایی 48.3 درصد) و تداوم شیردهی تا یک سال (93درصد) و بر اساس بررسی 84 LMES تغذیه انحصاری با شیر مادر (23.1درصد) و تداوم شیردهی تا یک سال (90درصد) بوده است.
 
در پایان این پیام آمده است ، علی رغم ارتقاء شاخص تغذیه انحصاری ، شاخص تداوم تا یک سال و تداوم تا دو سال با افت نسبی همراه بوده است که نیازمند توجه بیش از پیش و بسیج همگانی و مشارکت کلیه بخش های دیگر است انتظار می رود این امر مورد توجه شرکت های تولید و توزیع کننده شیر مصنوعی، مسئولین بهداشتی و دانشگاه های علوم پزشکی کشور قرار گیرد و با برنامه ریزی دقیق در مورد حمایت بیشتر مادران و جلب حمایت جامعه از مادران و تقویت برنامه هایی که تا کنون به اجرا در آمده اند از جمله بیمارستان های دوستدار کودک، دوستدار مادر، ترویج زایمان طبیعی، اجرای قانون شیر مادر و پیشگیری از تبلیغات تغذیه مصنوعی و مشاوره موثر با مادران به حل مشکلات احتمالی شیردهی آن ها بپردازند./عط
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.