سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سمنان/

تدوین دانشنامه 110 جلدی فرهنگ و تمدن استان سمنان آغاز شد

رییس حوزه‌ هنری استان سمنان از آغاز تدوین دانشنامه فرهنگ و تمدن استان سمنان و پژوهش 15 جلد اول این دانشنامه 110 جلدی با حضور نویسندگان و پژوهشگران این استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از سمنان ؛ 'سید‌عباس دانایی' روز سه شنبه افزود: استان سمنان یكی از استانهای غنی از نظر فرهنگ و هنر در كشور است كه تاكنون پژوهش اصولی و بنیادی مدونی در مورد فرهنگ و هنر آن توسط متخصصان امر صورت نگرفته است.

وی با بیان اینكه در برخی موارد موجود نیز به صورت كلی و گذرا از این مساله گذشته اند اظهار داشت: دانشنامه فرهنگ و تمدن در 110 جلد كتاب و در بخشهای مختلف به مرجع سازی اطلاعات و داشته های استان می پردازد.

وی افزود: میراث فرهنگی مناطق بومی ایران، ثروت ملی جامعه ایرانی و منبع بسیار غنی برای پژوهش های جامعه شناختی، مردم شناسی، تاریخی و زبانشناسی است و شناخت پیشینه تمدن و فرهنگ استان سمنان امری ضروری است.

وی گفت: تلاش برای گردآوری و طبقه بندی اسناد در باره میراث فرهنگی و طبیعی و نیز معرفی همگانی چهره فرهنگی استان سمنان به عنوان پشتوانه توانمندی برای توسعه اقتصادی منطقه، در كنار شناخت راهكارها و رمز و راز تلاش پیشینیان و ارائه آن به زبان امروزی، از نكاتی است كه كمتر به شكلی علمی و جامع مورد توجه قرار گرفته است.

دانایی تصریح كرد: گرد آوری و توصیف این میراث در عرصه های گوناگون، ضمن اینكه توجه به این ثروت ملی و كوشش برای حفظ و رشد آن را به همراه دارد می تواند تا حدی از مشكلات پژوهشی را حل و نكاتی از ابهامات را در عرصه های مختلف روشن نماید و سندی ماندگار برای درك تاریخی و تطبیقی این میراث، برای مطالعه معاصران و آیندگان و بسترسازی فرهنگی برای جوانان باشد.

دانایی خاطر نشان ساخت: نتایج این طرح می تواند در روند توسعه فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی استان سمنان مورد استفاده قرار گیرد و از این پروژه می توان برای مقاصد متفاوت استفاده و كارهای پژوهشی تخصصی تری را تدارك دید.

رئیس حوزه هنری استان سمنان یادآور شد: پیش از این نیز مجموعه ‌هایی توسط افراد یا دستگاههای مختلف ثبت شده است اما این دانشنامه به صورت یك كار پژوهشی بدون تكرار منابع گذشته انجام می شود./س
برچسب ها: تدوین ، دانشنامه ، فرهنگ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.