سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مروري بر كتاب "رساله نكاحيه" علامه طهراني؛

طرح‌هاي آمريکايي در ارائه راه‌هاي جلوگيري از بارداري تاکيد دارند

طرح‌هاي آمريکايي در ارائه راه‌هاي جلوگيري از بارداري و لزوم فشار بر متن جامعه تاکيد دارند اين امر به معني فشار اقتصادي بر مردم مي‌باشد که در نتيجه آن مشکلات اقتصادي خانواده‌ها در جوامع اسلامي افزايش مي‌يابد؛ آنها اعلام مي‌کنند مشکلات اقتصادي خانواده‌ها ناشي از افزايش تعداد فرزندان آنهاست در حاليكه عواملي چون سيطره کشورهاي غربي بر سرنوشت کشورهاي اسلامي و غارت منابع ملت‌ها و همچنين وجود نظام‌هاي ديکتاتوري و فسادهاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي در ايجاد مشکلات اقتصادي در کشورهاي اسلامي نقش اصلي را ايفا مي‌کنند.

به گزارش حوزه دانشگاه باشگاه خبرنگاران، نوشته زير برگرفته از كتاب "كاهش جمعيت، ضربه‌اي سهمگين بر پيكر مسلمين" تأليف مرحوم آيت‌الله حاج سيد محمدحسين‌ حسيني‌ طهراني است. اين كتاب كه با عنوان رساله نكاحيه تهيه شده، به بازخواني برخي سياست‌هاي كاهش جمعيت در ايران و جهان پرداخته و با استدالال هاي كاملا مستند نتيجه گرفته است كه نقشه كاهش جمعيت در كشورهاي اسلامي، نيرنگ استعمارگران است.

قبل از اينكه از سياست‌هاي كنترل جمعيت سخني به ميان بياوريم، لازم است به فلسفه چگونگي پديد آمدن اين سياست، اشاره‌اي داشته باشم. سياست هاي كنترل جمعيت، مجموعه اهدافي است كه با افزايش جمعيت ارتباط دارد. اين اهداف در مجموعه‌اي از طرح ها و لايحه‌هاي اجرايي دولت‌ها نمايان مي شود. هدف از طرح ها حاكميت بخشيدن اراده سياسي، بر ميزان رشد جمعيت است. براين اساس جمعيت شناسان جديد كساني هستند كه اجراي سياست هاي كنترل جمعيت را به منظور حاكميت بر رشد افراد بشر رهبري مي‌كنند. در اين نوشتار به دنبال پاسخي براي اين سوال اساسي هستيم كه چرا بر جلوگيري از افزايش جمعيت تاكيد مي شود؟

هدف مستقيم سياست هاي جمعيتي در كشورهاي اسلامي، كاهش ميزان رشد طبيعي جمعيت است كه اين هدف از طريق كاهش سطح زاد و ولد صورت مي گيرد. اگر چه سياست هاي جمعيتي با رشد اقتصادي و اجتماعي در ارتباط است، اما تحقيقات نشان مي دهد اين موضوع هدف اصلي اين سياست‌ها نيست. چرا كه برنامه‌ريزي‌هاي كنوني مربوط به رشد اقتصادي و اجتماعي با منافع مصرف كنندگان سرو كار دارد، نه توليدكنندگان؛ و فقط سعي دارد سطح رشد جمعيت را كاهش دهد.

در جهان امروز هدف هاي غير مستقيم سياست هاي جمعيتي، فقط وسيله اي براي تامين اهداف سياسي است. به عبارت ديگر سياست هاي جمعيت شناسي در درجه اول به اهداف سياسي اهميت مي دهند. طي دهه 60، حجم نسبي جمعيت كشورهاي سرمايه‌داري سير نزولي داشته است؛ تا جايي كه تعداد جمعيت آن كشورها (كشورهاي اروپا غربي و ايالت متحده آمريكا و كانادا) 8/16 درصد از جمعيت جهان را تشكيل مي‌دهد و در سال 1368 اين نسبت به 12.1 درصد كاهش يافت و اين سير نزولي به خاطر فروپاشي خانواده در جوامع غربي ادامه يافته است.

موقعيت جهان از نظر پراكندگي جمعيت نيز باعث شد كشورهاي غربي و در راس آن آمريكا، كاهش رشد جمعيت در كشورهاي جهان سوم به خصوص جمعيت كشورهاي اسلامي به عنوان يكي از پايه هاي استراتژيك در سياست خارجي خود توجه داشته باشند، عمده فعاليت آمريكا در مورد كنترل بر روي محدود كردن جمعيت كشورهاي جهان سوم و در كنار آن، كشورهاي اسلامي متمركز است كه از طريق صندوق جهاني پول، سازمان ملل متحد، مجموعه هاي مافيايي چون بيلدربرگ و سازمان هاي وابسته به آنها مانند سازمان بهداشت جهاني، سازمان كشاورزي و تغذيه بين المللي و... صورت مي گيرد. با توجه به موارد فوق بررسي تلاش ها و فعاليت هاي جمعيت شناسي و اجراي سياست هاي جمعيتي در جوامع اسلامي ضروري به نظر مي رسد.

نگراني آمريكا از افزايش جمعيت در كشورهاي جهان سوم در حالي ابراز مي شود كه اين كشور از سطح تكنولوژي بالايي برخوردار است. ايالت متحده آمريكا طي دهه 50 ميلادي متوجه اين مسئله شده كه اگر فاصله سطح تكنولوژي بين كشورها به خصوص در زمينه نظامي كاهش يابد آنگاه افزايش جمعيت عامل قطعي و برگ برنده خواهند بود به همين خاطر اين كشور قصد دارد با مسئله تنظيم جمعيت در جهان، تمركز جمعيت هاي زياد تحت يك حاكميت سياسي را بشكند و آنها را به تعدادي واحدهاي سياسي تقسيم كند آمريكا بر اين مسئله باور دارد كه بالاخره كشورهاي در حال توسعه به تكونولوژي غرب، به خصوص تكنولوژي نظامي آن دست خواهند يافت. اين باور در نتيجه عملكرد آن در چين، هند، پاكستان و كشورهاي ديگر بوده است به همين دليل اين كشور در سياست خارجي‌اش در مورد عامل جمعيت براساس دو استراتژي عمل مي كند.

1-سياست تبديل كشورهاي پر جمعيت به كشورهاي كم جمعيت (كوچك)

هدف از اين سياست در درجه اول اين است كه كشورهاي در حال توسعه محتاج كشورهاي غربي شوند. اين در حالي است كه غرب مانع وحدت و يكپارچگي كشورهاي عربي شده است، حال آن كه اين كشورها خود شاهد تجزبه هند و چين هستند.

2-فشار بر سران كشورهاي در حال توسعه از جمله كشورهاي اسلامي به منظور كاهش ميزان رشد طبيعي جمعيت در كشورشان

ناگفته پيداست كه استراتژي اول داراي وجهه سياسي است؛ اما لازم است براي مشخص شدن اهداف پنهان استراتژي دوم، طرح هاي جمعيتي آمريكا در كشورهاي در حال توسعه و كشورهاي اسلامي را بيشتر مورد بررسي و كنكاهش قرار دهيم.

*اهرم هاي سياسي آمريكا براي كنترل جمعيت كشورهاي اسلامي

آمريكا از دو راه سعي مي كند تا سياستش را در قبال مسئله جمعيت در كشورهاي اسلامي به اجرا در آورد:

الف- مديريت سياسي در كشورهاي اسلامي: در طرح هاي آمريكايي، عنوان شده كه مديران سياسي در كشورهاي جهان سوم از جمله كشورهاي اسلامي بايد به لزوم پذيرش و تقويت سياست هاي جمعتي به منظور كاهش جمعيت متقاعد شوند متاسفانه همزمان با اجراي اين طرح سران اكثر كشورهاي اسلامي نيز در اقدامي هماهنگ به تشويق و تقويت مردم در زمينه كنترل جمعيت پرداخته و تسهيلات مختلفي را در اختيار موسسه هاي آمريكايي فعال در اجراي سياستهاي جمعيتي قرار دادند.

اين موسسه ها عبارتند از:
1-آژانس رشد و توسعه بين المللي كار يا موسسه آژانس همكاري آمريكايي كه هزينه تمامي طرح هاي كاهش جمعيت در كشورهاي اسلامي را عهده دارد.

2- کمپاني finder که وسايل جلوگيري از بارداري را توليد کرده و در دسترس زنان قرار مي دهد با آژانس همکاري آمريکايي نيز همکاري مي کنند.

3- طرح هايي در مورد فاصله انداختن بين زايمان ها مشهور به ام.بي.اس که از جانب آژانس همکاري آمريکا پشتيباني مي شود. اين موسهس به پخش وسايل جلوگيري از بارداري در کشورهاي اسلامي مي پردازد و فعاليت شديدي در اردن داشته است.

ب- سازمان بين المللي: هر چند سازمان هاي بين المللي به خصوص سازمان هاي وابسته به سازمان ملل متحد اين مسئله را که در خدمت سياست آمريکا هستند فاش نمي کنند ولي در عين حال دنباله رو سياست هاي آمريکا هستند سازمان هايي که در زمينه سياست هاي جمعيتي ( کنترل جمعيت) مشغول به فعاليتند عبارتند از:

1- سازمان بهداشت جهاني who
2- سازمان تغذيه و کشاورزي بين المللي (فائو)
3- سازمان فرهنگي (يونسکو)
4- شوراي جمعيتي population council

از نکات قابل توجه اين که تمامي اين سازمان ها در پوشش فعاليت هاي اختصاصي تعريف شده به سياست هاي تنظيم جمعيت در کشورهاي اسلامي نيز مي پردازند. متاسفانه نقشه هاي کنترل جمعيت کشورهاي اسلامي از سوي گروهي که در پشت اين سازمان هاي بني المللي مخفي شده اند، مطابق با نظرات آمريکايي ها طرح ريزي مي شود. اين دخالت ها در ترسيم و اجراي سياست هاي کنترل جمعيت در کشورهاي اسلامي از دو طريق مالي و فرهنگي صورت مي گيرد. معمولا دخالت هاي مالي در اين زمينه با ارايه راه هاي جلوگيري از بارداري به صورت رايگان و ارزان قيمت نمود پيدا مي کند به اين ترتيب که اين وسايل را به صورت انبوه در مراکز درماني و داروخانه ها در دسترس مردم قرار مي دهند در حالي که دخالت هاي فرهنگي از طريق گسترش فرهنگ غربي در ميان مردم و با زايل کردن ارزش هاي اجتماعي وارد اين کارزار مي شوند. تضعيف ارزش هاي مشوق زايمان در جوامع و جايگزيني راه هاي جلوگيري از بارداري به جاي آن سبب شکل گيري ارزش هاي اجتماعي جديدي مي شود که کاهش زايمان و جلوگيري شديد از بارداري را به دنبال دارد.

از آنجا که پشتيباني مالي براي نفوذ دادن فرهنگ غربي در جوامع اسلامي، خطر نابودي ارزش هاي اجتماعي را که از دين اسلام سرچشمه مي گيرد در درون خود دارد، باعث مي شود تا ارزش هاي اجتماعي در چارچوب نظامي بي‌ديني غربي شکل بگيرد. بنابراين لازم است راه هاي نابودي و ساختار جديد ارزش هاي اجتماعي مورد بحث قرار گيرند. راه هاي که جهت تغيير ارزش ها قرار دارند عبارتند از:

* تنها عامل مشکلات مردم سلطه غرب است، اما آنان وانمود مي کنند که از اقتصاد است

1- راه اقتصادي

طرح هاي آمريکايي در ارايه راه هاي جلوگيري از بارداري و لزوم فشار بر متن جامعه تاکيد دارند اين امر به معني فشار اقتصادي بر مردم مي باشد که در نتيجه آن مشکلات اقتصادي خانواده ها در جوامع اسلامي افزايش مي يابد و درست در همين زمان است که آنها اعلام مي کنند مشکلات اقتصادي خانواده ها ناشي از افزايش تعداد فرزندان آنهاست و اين همان مسئله اي است که تمامي تحقيقات سياست هاي جمعيتي که از جانب سازمان ملل متحد پشتيباني مي شوند نيز آن را تاييد مي کند.

آمريکايي ها با استناد به اين مجموعه تحقيقات و با تکيه بر نظر جمعيت شناسان، سير صعودي رشد جمعيت را عامل شکست طرح هاي رشد اجتماعي و اقتصادي در کشورهاي اسلامي معرفي مي کنند در حالي که تجربه کشورهاي اروپايي و تحقيقات و بررسي هاي متعدد ضعف اين نظريه را ثابت کرده است. در اين طرح ها اين واقعيت مهم ناديده انگاشته مي شود که عواملي چون سيطره کشورهاي غربي بر سرنوشت کشورهاي اسلامي و غارت منابع ملت ها و همچنين وجود نظام هاي ديکتاتوري و فسادهاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي در ايجاد مشکلات اقتصادي در کشورهاي اسلامي نقش اصلي را ايفا مي کنند و در نتيجه چنين وانمود مي شود که فشارهاي اقتصادي وارده بر افراد موجب مي شود که اين افراد براي کاهش فشار اقتصادي، راه هاي جلوگيري از بارداري را به کار بندند در حالي که رشد جمعيت اصلا رابطه اي با عامل اين فشار اقتصادي ندارد. متاسفانه در سطح حکومت ها دست اندر کاران خيلي زود طرح ها و نظرات آمريکايي ها را پذيرفته اند و اين مسائل را در سياست ها و برنامه هاي تبليغي خود منعکس کرده و برنامه هايي را براساس اين نظريه در جامعه به اجرا در آورده اند.

2- راه بهداشتي

يکي از راه هاي کنترل جمعيت در کشورهاي اسلامي مطرح ساختن امور  بهداشتي است. يکي از اهداف اعلام شده اين سياست کاهش زايمان مي باشد که احتمال مرگ و مير مادران و نوزادان شيرخوار را کاهش مي دهد. اين سياست با طرح اين مسئله که رابطه بين افزايش جمعيت و مرگ و مير ( در سطح مرگ و مير نوزادان شيرخوار يا مرگ مادران به خاطر بارداري) وجود دارد مردم را براي به کارگيري وسايل جلوگيري از بارداري متقاعد سازد.

مخاطب اصلي اين سياست در جوامع زنان هستند و سازمان هاي بين المللي به خصوص سازمان بهداشت جهاني در پوشش طرح هاي بهداشتي خود در جهت رواج سياست هاي جمعيتي آمريکا نيز تلاش مي کند. سازمان جهاني يونسکو نيز به منظور ترويج سياست هاي کنترل جمعيت در ميان مردم که در نهايت کاهش جمعيت را به دنبال دارد مجموعه اي از کتاب ها و نشريات را به صورت گسترده در کشورهاي اسلامي منتشر و ترويج مي کند.

* سياست‌هاي جمعيتي با حمايت مالي در کشورهاي اسلامي از عالمان ديني بهره مي‌جويند.

3- راه ديني

سياست هاي جمعيتي تحت پوشش بالا بردن سطح آگاهي و فرهنگ مردم حتي از عالمان ديني کشورهاي اسلامي نيز استفاده مي کند اين عمل بدين خاطر است که علماي دين اين سياست ها را توجيه کرده و از نظر اسلام جايز بشمارند تا در مردم اين باور به وجود آيد که استفاده از راه هاي جلوگيري از بارداري با تعاليم اسلامي هيچ منافاتي ندارد. اندونزي يکي از کشورهايي است که به شدت درگير مسئله کنترل جمعيت است. اين کشور از نظر حجم جمعيت جزو بزرگترين کشورهاي اسلامي به شمار مي آيد و تلاش هاي جهاني در اين کشور اسلامي برجسته تر از ساير کشورهاي اسلامي است. بررسي ها نشان مي دهد که متاسفانه تعداد زيادي از دانشمندان اسلامي اين ک شور به اين فعاليت ها آلوده شده اند. حتي در سال 1370 کنفرانسي به همين منظور و براي جلب حمايت بيشتر از سوي علماي دين در اندونزي برگزار شده است.

4- راه آزاد و استقلال زن

شکي نيست که وقتي زن ارزش هاي اجتماعي غربي را پذيرفت سعي مي کند در راستاي اين هدف راه هاي جلوگيري از بارداري را به کار گرفته و تعداد زايمان را کاهش دهد.

5- تاکيد بر کيفيت

پايه گذاران سياست هاي جمعيت شناسي به ترتيب فرزندان بيشتر تعدادشان تاکيد مي کنند و اين سياست را در ارتباط با مسائل اقتصادي مي دانند و معتقدند که اگر تعداد فرزندان کم باشد مي توان از زندگي بهتري برخوردار شد و فرصت هاي مناسبتري را به دست آورد. متاسفانه رواج اين مسئله باعث شده اکثر مسلمانان کشورهاي اسلامي بدون توجه به عوامل ديگري که در موقعيت ها و کيفيت زندگي انسان تاثير منفي دارد اين مسئله را باور کنند.

6- روش تبليغاتي

سياست هاي کنترل جمعيت تمامي رسانه ها و وسايل ارتباط جمعي را به منظور کاهش رشد بي رويه جمعيت به کار گرفته اند و از اين طريق برنامه هايي را توليد و پخش مي کنند تا بدين وسيله ارزش هاي جديدي در مردم به وجود آورند و مردم را در جهت کنترل جمعيت و به اصطلاح تنظيم خانواده تشويق کنند سازمان هاي بين المللي و موسسه هاي آمريکايي نيز از اين برنامه ها حمايت کرده و ارزش هاي اعتقادي مردم را به کمک رسانه ها مور تهاجم وسيع قرار مي دهند همچنين اين سازمان ها با موسسات اسلامي علمي و غير علمي نيز همکاري مي کنند تا بتوانند به صورت همه جانبه به ايجاد ارزش هاي جديد بپردازند و مردم را تشويق کنند تا به هر طريق ممکن و بدون هيچ دغدغه اي وسايل جلوگيري از بارداري استفاده کنند در پايان مي توان گفت که کشورهاي اسلامي در هر صورت در معرض نقشه هاي طرح ريزي شده از جانب ايالت متحده آمريکايي به منظور کاهش ميزان افزايش طبيعي جمعيت قرار گرفته اند اين طرح ها از طريق نفوذ بر مديريت سياسي اين کشورها و حاکميت ايالات متحده آمريکا بر سازمان هاي بين المللي به خصوص سازمان هاي وابسته به آن صورت مي گيرد اين طرح ها شامل تغييرات فرهنگي است که منجربه حاکميت فرهنگ غربي بر جوامع اسلامي شده تا جايي که رفتار مسلمانان مطابق اين فرهنگ و يا انعکاس از آن شود.
انتهاي پيام/ر
برچسب ها: کنترل ، جمعیت ، آمریکا ، غرب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.