سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گیلان/دانشنامه/ گردشگری

مروار بافی چیست؟

مرواربافی عبارت است از بافت اشیاء و وسایل مختلف با استفاده از ساقه های تازه ی گیاهان یا ترکه که مروار نام دارد .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران گیلان؛  

  این هنر در سال های اخیر در بسیاری از نقاط گیلان رونق یافته و  مراکز تولید اشیاء و وسایل مختلف از مروار در  روستاهای صیقلان و جمعه بازار از نواحی صومعه سرا و تازه آباد و گورکا از توابع آستانه ی اشرفیه و کارگاه هایی در شهر رشت فعالیت دارند.

انواع سبد میوه، گل، قفسه ها، سرویس های میز و صندلی، جالباسی ، عروسكهای مختلف و ... از جمله صنایع دستی مروار بافی است.

در مرواربافی علاوه بر تركه های مروار از مواد دیگری مانند تخته سه لایی ، انواع میخ ، روغن جلا و مفتولهای سیمی استفاده میشود و ابزار آلات تولید مروار عبارتست از : اره ، دنده ، چكش، انبردست ، گاز انبر قیچی باغبانی .

در مرحله‌ی بافت ، ابتدا چهار عدد از تركه ها در كنار یكدیگر قرار گرفته و تعداد چهار یا پنج تركه ی دیگر به صورت متقاطع روی آنها قرار می‌گیرد تا تشكیل یك ستاره هشت پر را بدهد . آنگاه به وسیله تركه های باریك تری مهار شده و بافنده با تركه های نازك عمل بافت را به شیوه ی یكی از زیر ، یكی از رو آغاز نموده و تركه ها را به طور یكی در میان از لابلای تركه هایی كه قبلا به طور متقاطع روی یكدیگر قرار گرفته عبور میدهد و این كار را تا تكمیل قسمت كف شیی كه تولید آن مورد نظر است تعقیب می‌كند .

بعد از پایان كار بافت قسمت كف ، در محلی كه قراراست از آنجا به بعد لبه ی كار بافته شود عموماً صنعتگران به بافت حالت مار پیچی داده و كار را به شیوه قبلی ادامه میدهند و انتهای كار را نیز به صورت مار پیچ در آورده و سر تركه هایی را كه در واقع حالت تار كار را دارند به داخل قسمت مار پیچ خم می‌كنند .

بیشتر صنایع دستی مرواربافی تولید شده در گیلان  به سایر استان های كشور و حتی برخی از كشورها صادر می شود./س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.