سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان/

دختران پسرنما خواستار زیر پا گذاشتن کلیشه‌های تحمیل شده

خواسته اصلی دختران پسرنما زیر پا گذاشتن کلیشه‌هایی است که خانواده و جامعه به آن‌ها تحمیل می‌کند.

یک روان‌شناس در زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان گفت: دختران پسرنما گروهی از دختران هستند که تصور می‌کنند داشتن ظاهر پسرانه به آنها آزادی و امتیازهای بیشتری می‌دهد این گونه رفتار، بیشتر در دوره نوجوانی و در بین دخترانی مشاهده می‌شود که بیشتر در تنگناهای تبعیض جنسیتی بوده و برای کسب آزادی‌هایی که به دلیل جنسیتشان از آن محروم شده‌اند، جنسیت خود را پنهان می‌کنند.

بیگدلی افزود: دختران پسرنما گاه این آزادی‌ها را در قالب موتورسواری، سیگار کشیدن، نداشتن حجاب یا بازی فوتبال نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه در شرایطی که امتیازات نه بر اساس عدالت بلکه بر اساس جنسیت تقسیم می‌شود، فرد برای بهره مندی از شرایط بهتر سعی می‌کند خود را به جنسیتی که از دیدگاه جامعه، بالاتر و مقبول‌تر است نزدیک می‌کند، یادآور شد: در واقع افراد به دنبال ارتقاء رده خود هستند و این تغییر قالب، به معنای نفی جنسیت و یا بیزاری از آن نیست،بلکه برای کسب آزادی بیشتر اما بدون آگاهی از عواقب آن تلاش می‌کنند.

این روانشناس فرهنگ نادرست پدرسالاری در درون خانواده و دادن نقش‌های برتر به پسران را زمینه‌ساز ایجاد ناهنجاری‌های جنسیتی عنوان وتصریح کرد: در خانواده‌هایی که آموزش مناسب نقش‌ها و قالب‌های جنسیتی از طرف خصوصاً والدین فراهم نشده باشد نتیجه آن اجرای نادرست نقش‌های جنسیتی توسط فرزندان خواهد بود.

بیگدلی خاطرنشان کرد: مهمترین کاری که یک پدر می‌تواند برای دخترش انجام دهد این است که به مادر او احترام بگذارد و به هیچ وجه خود و نقش خودش را برتر و پر رنگ‌ترازهمسر خود نداند./س

برچسب ها: دختران ، پسر ، نما
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.