سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دانشنامه سياسي/

آیت الله مجتهد شبستری را بیشتر بشناسیم

آیت‏ الله محسن مجتهد شبستري در 1316 شمسي در شبستر متولد و در دوره اول و دوم و سوم انتخابات خبرگان رهبري نیز از سوي مردم استان آذربايجان شرقي به نمايندگي مجلس خبرگان انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، آیت‏ الله محسن مجتهد شبستري در 1316 شمسي در شبستر متولد شد.

پدر وی مرحوم آیت‏ الله حاج ميرزا كاظم از فقهاي مبارز دوران استبداد رضاخان بود که پس از پايان تحصيلات از حوزه نجف اشرف، مدتي در شبستر رحل اقامت افكند. سپس ده سال آخرِ عمرش را مقيم تبريز شد و از عالمان طراز اول شهر به شمار مي‌آمد.

جد وي مرحوم ملا علي اشرف از علماي بزرگ آذربايجان بود و به گفته آیت‏ الله محسن مجتهد شبستري، تا جد ششم ایشان از سلسله روحانيت بوده‌اند.

 آیت ‏الله مجتهد شبستري پس از تحصيل دروس مقدماتي در تبريز در مهرماه 1332 عازم حوزه علميه قم شد.
 
وی پس از پايان دوره سطح، از درس خارجِ فقه و اصول آيات عظام بروجردي، محقق داماد، گلپايگاني، ميرزا هاشم آملي و حضرت امام خميني(ره) و همچنين فلسفه و تفسير را از محضر استاد علاّمه طباطبائي استفاده کرد و علاوه بر بهره‌گيري علوم اساتيد و محققان بزرگوار حوزه، از محضر علماي بزرگ اخلاق نظير مرحوم حاج ‏آقا حسين فاطمي قمي و حاج شيخ عباس تهراني نيز بهره‏ وافر برد.

 آیت الله مجتهد شبستري دروس حوزوي از مقدمات عربي و معاني بيان گرفته تا سطوح عالي (جلدين كفايه) را تدريس کرده است و پس از آمدن به تهران در سال 1352شمسي، مشغول تدريس فقه و اصول براي طلاب علوم ديني شد و حدود سه سال در دانشكده الهيات تهران اشتغال به تدريس معارف و فقه داشت و در مسجد طلاچيان تهران براي جمعي از تحصيل‏ كردگان و دانشجويان به تدريس تفسير قرآن و نهج‌البلاغه و معارف اسلامي مشغول بود و اكنون نيز در تبريز به تدريس خارج فقه اشتغال دارد.
 
دست‌نوشته‌هاي وی كه اغلب در زمينه‌‏هاي تفسير، عقايد، فقه و اصول است به علت گرفتاري‌‏ها و مشاغل و عدم توفيق تنقيح و تنظيم، تاكنون غالباً به طبع نرسيده است. تنها «تفسير آيات عباد الرحمن»، «تفسير سوره جمعه و منافقين» و همچنین بخشی از نوشته‏‌های وی در برخي از نشريات منتشر شده است.
 
آیت ‏الله مجتهد شبستري قبل از پيروزي انقلاب با بزرگاني چون شهيد مطهري، آیت‏ الله شهيد دكتر بهشتي، شهيدمفتح جلساتي داشت كه مسائل سياسي در آن مطرح مي‏‌شد و زمينه تشكيل جامعه روحانيت مبارز تهران از همان جلسات پايه‌‏گذاري شد.

از ديگر كارهاي سياسي وي نوشتن متن اعلاميه‏‌هاي روشنگرانه جامعه روحانيت مبارز بود كه پس از كسب رهنمود از محضر امام(ره) و مشاوره با اعضاي محترم جامعه تهيه مي‏‌شد.

همچنين رهبريِ راهپيمايي و فعاليت‏‌هاي سياسيِ منطقه شش تهران و سخنراني عليه رژيم ستم‌شاهي در اجتماعات عظيم به عهده وی بود و در اين راه بارها تحت تعقيب ساواك قرار گرفته و بازداشت شد.
 
در يك بازداشت دسته‏‌جمعي كه 21 نفر از علماي تهران در يكي از شب‌هاي ماه مبارك رمضان سال 1356 پس از حادثه اصفهان دستگير شدند، وی نيز جزء بازداشت شده‌‏ها بود. ماجرا از اين قرار بود که جلسه‌اي در منزل يكي از علماي تهران در منطقه تهران ويلا تشكيل يافت، اين جلسه تا نزديك سحر به طول انجاميد. پس از پايان جلسه ناگهان منزل در محاصره پليس قرار گرفت و هنگام خروج از جلسه همه را دستگير كردند.

وی در آن جلسه يادداشت‏‌هايي نوشته بود و قرار بود فردا شب در حضور آیت ‏الله امامي كاشاني آن را به صورت اعلاميه‌اي درآورده و پس از امضاي اعضاي روحانيت مبارز تهران (كه گاهي تعداد امضا كنندگان به شصت نفر مي‏‌رسيد) طبع و منتشر كند؛ ولي آن يادداشت‏‌ها را موقع تفتيش از جيب وی درآوردند و پيش‏‌بيني مي‏‌شد که جرم او سنگين‏‌تر از جرم ديگران باشد، ولي سرانجام پس از هجده ساعت بازداشت، همگي آزاد شدند؛ زيرا دستگيري بيش از بيست تن از ائمّه جماعاتِ معروف تهران آن هم در ماه مبارك رمضان، بازتاب بدي داشت و اين موضوع براي رژيم سنگين تمام مي‏‌شد. ازاين‌رو، ناچار شدند همه را آزاد كند.
 
**فعاليت‏هاي سياسي پس از انقلاب
 
آیت الله مجتهد شبستري پس از پيروزي انقلاب اسلامي مدتي مسئوليت كميته انقلاب را در منطقه شش تهران عهده‌دار شد. همچنين چهار دوره (دوره اول، دوم، چهارم و پنجم) از سوي مردم تهران به نمايندگي مجلس شوراي اسلامي برگزيده شد و در اين چهار دوره مسئوليت كميسيون‏‌هاي مربوطه به عهده وی بود.
 
وي همچنين در دوره اول، دوم و سوم انتخابات خبرگان رهبري نیز از سوي مردم استان آذربايجان شرقي به نمايندگي مجلس خبرگان انتخاب شد.
 
آيت الله مجتهد شبستري بیش از 6 سال است که بنا به دستور مقام معظم رهبري مسئوليت نمايندگي ولي‏‌فقيه در استان آذربايجان شرقي و امامت جمعه تبريز را بر عهده دارد. همچنین ریاست شورای‌عالی مجمع جهانی اهل‏‌بیت(ع) نیز هم‌‏اکنون بر عهده وي است.

"انتهاي پيام"/پ3
برچسب ها: آیت الله ، مجتهد ، شبستری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.