سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چه مساحتی از ایران توسط ارتش عراق اشغال شد؟

متن زير از وبلاگ پيچک سر به هوا به نقل از نوشته هاي فرهاد درویشی است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ، سوالاتي همچون :در طول جنگ، چه شهرهایی به تصرف ارتش عراق در آمد و چگونه از ارتش عراق بازپس گرفته شدند؟ و امثال ان هميشه براي خيلي از ما مطرح بوده است.

رژیم متجاوز عراق با بکارگیری ارتش آماده و مجهز خود، در مرحلۀ نخستِ تجاوز به خاک ایران، در مدت حدود یک ماه توانست شهرهای نفت‌شهر، قصرشیرین، مهران، سومار، فکه، بستان، خرمشهر، هویزه، موسیان، نوسود و بیش از ۳۰۰۰ روستا را به تصرف خود درآورد.

اما وضعیت به همین شکل باقی نماند؛ بلکه رزمندگان و مدافعان ایران اسلامی به تدریج اعتماد به نفس خود را بازیافتند و توانستند پیشروی دشمن را سد نمایند. در پی آن، عملیات‌هایی برای بازپس‌گیری مناطق اشغالی کشورمان طرح‌ریزی شد. سپس رزمندگان اسلام به ترتیب با اجرای عملیات‌های ثامن‌الائمه، طریق‌القدس، فتح‌المبین و بیت‌المقدس، موفق به شکست محاصرۀ آبادان و آزادسازی شهرهای بستان، هویزه و خرمشهر و مناطق وسیعی از سرزمین ایران شدند و به دنبال آن نیز نیروهای عراق مجبور به عقب‌نشینی از شهرهای سومار، مهران و قصرشیرین گردیدند.

در پایان عملیات‌های فوق، تمام شهرهای اشغالی که عراق در ابتدای جنگ به تصرف خود درآورده بود، به جز نفت‌شهر آزاد شد و از مجموع ۱۳۶۰۰ کیلومتر مربع که در آغاز جنگ اشغال شده بود، تنها ۲۵۰۰ کیلومتر مربع که عمدتاً شامل ارتفاعات مهم مرزی و نقاطی همچون نفت‌شهر بودند، همچنان در اشغال دشمن باقی ماند.”

برچسب ها: ارتش ، عراق ، وبلاگ ، فرهاد ، درویشی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Elaheh
۱۸:۲۳ ۱۲ آبان ۱۳۹۹
عالی و کامل
ناشناس
۰۵:۲۸ ۲۰ تير ۱۳۹۶
مرگ بر صدام ملعون