سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بجنورد/

کشف دو آب انبار در شهر تاريخي بلقيس اسفراين

مدیر پایگاه شهر تاریخی بلقیس اسفراین گفت: طی کاوش فصل پنجم شهر تاریخی بلقیس دو آب انبار درشهرتاریخی بلقیس کشف شد.

تامین آب یکی از عمده مشکلات عدیده در مناطق خشک ایران بوده و هست و در گذشته های دور نیاکان ما به طرق مختلف برای حل این مشکل تلاش نموده اند که از نمونه های بارز این تلاش ساخت آب انبار است .

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد ، علیرضا نجفی با اعلام این خبر افزود: هنگام پیگردی برای روشن کردن وضعیت پی و مصالح به کار رفته درساختار دیوار شارستان شهر بلقیس اسفراین برای مرمت اضطرای در سال گذشته در ضلع جنوبی شارستان شهر بخش کوچکی از یک سازه آجری شامل سردر ورودی و تعدادی پله کشف شد.

وی تصریح کرد: دراین کاوش برای روشن شدن وضعیت این ساختار یک ترانشه در ادامه سازه های قبل ایجاد شد که مدتی پس از کاوش منجر به نمایان شدن بخش عظیمی از مخزن گردید.

مدیر پایگاه شهر تاریخی بلقیس اسفراین اضافه کرد: این قسمت از بنا به شکل یک دایره به قطر 25/4 و عمق 4 متر در دل زمین با شفته اهک و آجر ایجاد شده و قسمت داخلی آن بدون اندود بوده و تنها درنزدیک کف سازه حدود1 متر دارای یک اندود نازک آهک است.

نجفی گفت: بعد از گذشت مدتی اندک از بیرون در آوردن این سازه از زیر خاک ،سازه آبی دیگری کشف شد که شاید بتوان آن را دومین آب انبار شهر قلمداد کرد که این بنادرخارج از حصارشمالی شهر تاریخی بلقیس اسفراین قرارگرفته است .

وی تصریح کرد: این بنا همانند آب انبار ضلع جنوبی شارستان از چهار بخش شامل سردر ورودی ، پلکان ، پاشیر و مخزن تشکیل شده است .

وی درمورد تاریخ این آب انبارها گفت: از لحاظ گاهنگاري با توجه به قرار گرفتن در خارج از حصار دوره صفویه و مصالح به کار رفته رونق و شکوفایی این بنا را می توان به دوره قبل از صفویه نسبت داد.

وی ابراز امیدواری کرد: با تخصیص اعتبارات مورد نیاز و باکاوش های باستان شناسی در فصل آینده بتوان گاهنگاری دقیق از دوره ساخت و فضاهای معماری این اثر بدست آورد./س

برچسب ها: آب ، زندگی ، تشنگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.