سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فارس/

تغييرحريم‌هاي ابنيه تاريخي برای احيای بافت فرسوده

مدير كل دفتر فني استانداري فارس گفت: تفاهم‌نامه احيا بافت فرسوده شيراز به امضا وزراي كشور و راه و شهرسازي و رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري رسيده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران فارس محمود ميرزايي افزود: بر اساس اين تفاهم‌نامه سازمان ميراث فرهنگي ضمن تجديد نظر در نحوه اعلام حريم‌ بناهاي ثبت شده تاريخي واجد ارزش، نسبت به اولويت‌گذاري ملي و بين‌المللي اين ابنيه اقدام و بر اين اساس نسبت به كاهش حريم اقدام مي‌كند.

وي گفت: بر اين اساس تعداد طبقات و ارتفاع ساختمان‌هاي واقع در حريم مصوب آثار تاريخي، بر اساس زاويه ديد 45 درجه اين اماكن، به گونه‌اي تعيين مي‌شود كه ارتفاع ساختمان‌هاي هم‌جوار با آثار تاريخي معادل با ارتفاع اثر ثبت شده باشد و ارتفاع ساختمان‌هاي بعد از آن (پشت اثر تاريخي) به ترتيب يك طبقه بيشتر مي‌شود به گونه‌اي كه حداكثر ارتفاع ساختمان‌هاي واقع در حريم از چهار طبقه تجاوز نكند.

ميرزايي با بيان اين‌كه تراكم ساختماني حلقه پيراموني بافت تاريخي شيراز( بر اساس طرح تفصيلي) با توجه به قرار گرفتن در معابر عريض افزايش مي‌يابد، گفت: اين افزايش به گونه‌اي است كه ضمن ايجاد توجيه اقتصادي براي مالكان، احياء و نوسازي بافت منوط به تامين خدمات عمومي و پاركينگ‌هاي مورد نياز بوده و تعداد طبقات از شش طبقه تجاوز نكند.

وي ادامه داد: شبكه‌هاي معابر داخلي بافت تاريخي شيراز به گونه‌اي اصلاح مي‌شود كه ضمن حفاظت از آثار تاريخي ثبت شده، توجيه فني و اقتصادي لازم براي جمعيت ساكن در بافت را به لحاظ دسترسي مناسب فراهم كرده و از مهاجرت جمعيت به نقاط ديگر شهر جلوگيري كند.

مديركل دفتر فني استانداري فارس افزود: براي آن قسمت از اراضي و املاك موجود در بافت تاريخي كه در حريم آثار تاريخي قرار ندارند، ضوابط اصلاحي و تشويقي از جمله افزايش تراكم، سطح اشغال و تغيير كاربري در كميسيون ماده پنج شيراز، انجام مي‌شود تا مالكان با اطمينان از ارزش افزوده ايجاد شده، نسبت به سرمايه‌گذاري و احياي بافت اقدام كنند.

ميرزايي گفت: سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري و وزارت راه و شهرسازي مكلف شده‌اند پيشنهادات لازم براي اصلاح نظام مديريت اين بافت و قوانين مرتبط با حرايم ميراثي كه قابليت اجرايي نداشته يا باعث ركود و جلوگيري از بهسازي و بازسازي بافت‌هاي فرسوده مي‌شود را براي تدوين و ارائه لايحه از سوي شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران به دولت محترم ارائه كنند.

وي افزود: در اين تفاهم‌نامه با تاكيد بر اجراي دقيق مصوبه مورخ 6 دي‌ماه 1389 شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران در خصوص طرح توسعه حرم احمد بن موسي(ع) (محدوده55 هكتاري واقع در بافت تاريخي)، نظارت بر حسن اجراي آن توسط سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، استانداري فارس و دبيرخانه شوراي عالي شهرسازي و معماري ايران تصريح شده است./س  


برچسب ها: حریم ، تاریخی ، باف ، فرسوده
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.