سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارومیه/

کاهش 4 متری آب دریاچه ارومیه ازحد نرمال

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: آب دریاچه ارومیه از نظر ارتفاع چهار متر پایین‌تر از حالت نرمال است.

نقی کریمی در گفت‌وگو با خبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه، اظهار داشت: دریاچه ارومیه از نظر زیست‌محیطی 20 میلیارد مترمکعب و از نظر ارتفاع چهار متر پایین‌تر از حد نرمال است.

وی با بیان اینکه بر اساس محاسبات پنج تا هفت درصد خشک‌شدن دریاچه ارومیه مربوط به سدسازی است، تصریح کرد: با اقداماتی که در راستای آب‌رسانی به دریاچه ارومیه توسط شرکت آب منطقه‌ای استان انجام می‌گیرد دو برابر این میزان را به دریاچه ارومیه منتقل می‌کنیم.

کریمی با بیان اینکه در سطح استان استفاده از آب‌های سطحی زیاد است، افزود: در هیچ کدام از کشورها از آب‌های زیرزمینی بهره‌برداری نمی‌شود، در حالی که استفاده از آب‌های زیرزمینی در استان بالا است.

وی با بیان اینکه دولت اهتمام جدی برای احیای دریاچه ارومیه دارد، خاطرنشان کرد: در این راستا اعتبارات خوبی در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی با اشاره به اجرای طرح ساختمان سیلوه و شبکه آبیاری و زهکشی، گفت: رودخانه لاوین با آورد سالیانه 206 میلیون مترمکعب آب، منبع اصلی تأمین آب دشت سیلوه است.

کریمی با بیان اینکه این سد می‌تواند بخشی از اراضی و دشت‌های استان را زیر پوشش ببرد، اظهار داشت: در این طرح با احداث سد مخزنی بر روی این رودخانه نسبت به تنظیم آب برای مصارف کشاورزی در شهرستان پیرانشهر اقدام می‌کنیم.

وی با اشاره به اهداف اجرای این طرح، اظهار داشت: تأمین آب کشاورزی دشت نقده، تأمین آب شرب پیرانشهر، احداث شبکه آبیاری و زهکشی مدرن در سطح 9 هزار و 400 هکتار شامل توسعه و بهبود، کنترل سیلاب، تأمین آب کشاورزی بخشی از دشت پیرانشهر به وسعت خالص پنج هزار و 700 هکتار، تأمین آب کشاورزی بخشی از دشت جلدیان، تأمین آب شرب پیرانشهر و انتقال آب به مخزن سد از جمله اهداف این طرح است./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.