سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اخبار ویژه روزنامه های صبح دوشنبه؛

کمک 100 هکتاري يک مسئول به مسکن مهر/ بازداشت هتاکان به مقدسات در شبکه‌های‌اجتماعی

خیلات هالیوودی درباره تعلیق غنی‌سازی ایران/واگذاري ساخت آزادراه به شرکت متهم به کلاهبرداري / آقای بادامچیان حواس‌تان هست؟/ و ...از مهمترین اخبارویژه روزنامه های دوشنبه است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  اخبار ویژه روزنامه های امروز دوشنبه را در اینجا می توانید بخوانید:

روزنامه کیهان:

خروج از حاكميت و تحريم انتخابات خبطي بود كه دير فهميديم

تحريم انتخابات مجلس ناكام ماند و اصلاح طلبان اين بار مي خواهند به صحنه انتخابات بازگردند.

پايگاه اينترنتي روزآن لاين در تحليل وضعيت آشفته مخالفان جمهوري اسلامي نوشت: «بعد از بحران سال 88 بهترين عرصه اي كه مي توانست روياي اثربخشي تحريم انتخابات را تحقق ببخشد، انتخابات مجلس نهم بود. چه آنكه عموما انتخابات مجلس از شور و هيجان كمتري نسبت به انتخابات رياست جمهوري برخوردار است، بويژه با وجود فيلتر نظارت استصوابي كه هركس را توان عبور از آن نيست. گروه پشتيبان تحريم كه طلايي ترين فرصت ممكن براي اثبات عدم مقبوليت نظام را بدست آورده بودند، با تمام توان وارد عرصه شدند. از داخل نيز برخي گروه هايي كه همواره خود را در چهارچوب نظام تعريف مي كردند و مي كنند، دم از عدم مشاركت در انتخابات زدند. اينها همه دست به دست هم داد تا بهترين زمينه براي به ثمر نشستن سياست تحريم انتخابات فراهم شود. اما حالا بعد از بهترين شرايط براي اثربخشي تحريم، سؤال از مدافعان سرسخت تحريم اين است كه بعد از انتخابات مجلس چه دستاوردي را توانستند حاصل كنند؟ آيا توانستند عدم مقبوليت جريان حاكم را اثبات كنند؟ آيا حاكميت در برابر اين سياست مجبور به عقب نشيني شد؟ آيا گشايشي در فضاي سياسي و وضعيت حصر و حبس ها حاصل شد؟ مسلما هيچ جواب قانع كننده اي براي اين سؤال ها وجود ندارد. ضمن اينكه همه كساني كه شركت نكردند، الزاما به نيت تحريم به عنوان يك كنش سياسي، نبود. اكنون شرايط به گونه اي است كه تحريم انتخابات به منزله بار كجي مي ماند كه هيچ گاه به منزل نمي رسد. بر همين اساس كمتر در ميان سياسيون ديده مي شود كه حتي صحبت از عدم مشاركت در انتخابات بكنند.

اين پايگاه وابسته به اپوزيسيون مقيم فرانسه در ادامه نوشت: اصلاح طلبان در انفعالي ترين شرايط ممكن به سر مي برند. از آنها به اندازه انگشتان دو دست در مجلس حضور دارند. در چند ماهه اخير، اسامي زيادي از ميان اصلاح طلبان براي نامزدي در انتخابات بيان شده است. اما سيدحسن خميني توسط مجموعه اش، اين موضوع را تكذيب كرد. محمد خاتمي نيز توسط نهادهاي انتصابي به شدت تخريب شده و بعيد به نظر مي رسد، بتواند با اين مجموعه كار كند. بنابراين احتمال نامزديش ضعيف است. انصاري و اسحاق جهانگيري نيز از جذابيت لازم براي رقابت در انتخابات بي بهره اند. مي ماند دومين معاون اول خاتمي، يعني محمدرضاي عارف. اولين نكته در مورد وي اين است كه نگراني از بابت رد صلاحيت او وجود ندارد. چه آنكه جزو معدود افراد از جريان اصلاحات است كه در مجمع تشخيص مصلحت توسط رهبري ابقا شده اما در سوي ديگر ماجرا او راه سختي در جلب حمايت بدنه اصلاح طلبان دارد. چرا كه وي حاضر به همراهي با جنبش سبز نشد و حتي در برهه اي به تقبيح آن پرداخت كه با واكنش موسوي خوئيني ها روبرو شد مبني بر آنكه اصلاح طلبان شديدترين فشارها را تحمل مي كنند، وي در نهادي انتصابي، منصوب مي شود.

روزآن لاين درپايان اين تحليل نوشت: اين دسته از منتقدان و معترضان همانطور كه با عقلانيت و واقع گرايي به اين نتيجه رسيده اند كه فعاليت تنها در چهارچوب فعلي ثمربخش است، بايد به اين واقعيت نيز برسند كه بدون همكاري و رضايت جريان حاكم، فعاليتي درازمدت، امكان پذير نيست. همانطور كه روزگاري عده اي پروژه خروج از حاكميت را تجويز مي كردند، امروز نه تنها از اصلاح طلبي دولت گرا گذشته اند بلكه به اصلاح طلبي منهاي حضور اصلاح طلبان روي آورده اند. يعني مواجهه با واقعيت آنها را به اين سياست رسانده است. مسلما نامزدي كه منطبق بر تمام خواسته هاي معترضان باشد، اساسا اجازه حضور در انتخابات را نخواهد يافت و رد صلاحيت خواهد شد و بر فرض محال در صورت حضور و پيروزي، بعد از آن، با هجمه هاي فلج كننده روبرو خواهد شد.

فيگارو: كاخ سفيد تقصير شكست در سوريه را گردن سيا مي اندازد

با شكست تلاش 16 ماهه آمريكا براي براندازي نظام سوريه، كاخ سفيد قصد دارد مسئوليت اين شكست را به گردن سازمان سيا بياندازد.

روزنامه فرانسوي فيگارو ضمن انتشار اين خبر نوشت: كاخ سفيد، تلاش مي كند عامل بي تحركي در سوريه را از زمين خود خارج و در دامان «سيا» بياندازد تا بلكه بتواند خود را از گرداب سوريه نجات دهد.

اين روزنامه نوشت: نبود يك طرح منسجم از سوي آمريكا و همچنين ناخرسندي مخالفان بشار اسد از مواضع آمريكا سبب شد تا سياستمداران ساكن كاخ سفيد درصدد توجيه برآيند. وتوي قطعنامه هاي سازمان ملل متحد توسط روس ها و چيني ها از پويايي بخش ديپلماتيك در اوضاع سوريه كاسته است. اين نشريه فرانسوي نوشت: آمريكا در بحث سوريه دائما با اسرائيل، تركيه و اردن مشورت مي كند اما هنوز رهبراني كه بتوانند در آينده سوريه نقش قابل ملاحظه داشته باشند يافت نشده است.

فيگارو با بيان اين كه كاخ سفيد، سازمان سيا را در فقدان تحليل كافي از وضعيت داخلي سوريه مقصر مي داند، خاطرنشان كرد: به نظر كاخ سفيد، سيا هنوز نتوانسته است ارزيابي درستي از خواسته و چارچوب هاي مورد نظر شورشيان سوري پيدا كند.

اين نشريه نوشت: بسته شدن سفارت آمريكا در دمشق و نداشتن نيروي انساني مفيد براي اهداف اطلاعاتي موضوعي است كه برنامه هاي آمريكا را در سوريه با مشكل مواجه كرده است.

مجله آمريكايي تايم نيز در گزارش مشابهي به قلم توني كارن تصريح كرد: مخالفان حاكميت سوريه فاقد رهبري معتبر سياسي هستند كه از سوي آنان سخن بگويد و اين فقدان رهبري طي 16 ماه قبل در سوريه ادامه داشته است.

قدرت هاي عربي و غربي بيش از يك سال وقت صرف كرده اند تا شوراي ملي سوريه در تبعيد را به رهبري ملي جايگزين و مشروع اين كشور تبديل كنند اما اين تلاش ها همچنان در خلأ انجام شده است. اين شورا متفرق و ناكارآمد است و بين سازمان هاي مخالف محلي از مشروعيت برخوردار نيست. اين شورا همچنين نفوذي بر ارتش آزاد سوريه ندارد.

در همين حال به گزارش پرس تي وي همزمان با اوج گيري اختلافات در ميان گروه هاي اپوزيسيون، موفق مصطفي السباعي از اعضاي اخوان المسلمين سوريه درباره سفر مناف طلاس(نظامي اخراجي ارتش سوريه) به عربستان در پوشش حج عمره گفت: تلاش براي پاك كردن چهره او بي فايده است او فردي شرابخوار و فاسق است و حتي اگر هفت بار با آب زمزم غسل كند، پاك نمي شود.

از سوي ديگر روزنامه نيويورك تايمز در تحليلي خاطرنشان كرد: هيچ راه آساني براي خروج از بن بست در بحران سوريه وجود ندارد. بنابراين آمريكا و متحدانش بايد خواستار همكاري متحدان سوريه(روسيه و به ويژه ايران) شوند گرچه اين كار هم چندان ساده و آسان نيست. دولت آمريكا تصور مي كند شركت دادن ايران در حل بحران سوريه، كمك به ايران در چالش هسته اي است. اما بايد توجه داشت دورنماي تيره تحولات سوريه و زنجيره اي از اتفاقات كه اين امر به طور اجتناب ناپذيري به دنبال خواهد داشت، تهديدي به مراتب خطرناك تر از برنامه هسته اي ايران را متوجه خاورميانه و منافع درازمدت آمريكا در منطقه خواهد كرد و ايران نسبت به روسيه از نفوذ بيشتري بر بشار اسد برخوردار است.

اين روزنامه نوشت: در حال حاضر دولت اسد آنقدر قدرت دارد كه اين جنگ را ادامه دهد و هيچ نشانه اي از تسليم در آن به چشم نمي خورد. اكثر اعضاي علويان سوريه، اقليت هاي مسيحي و كرد در كنار بخشي از جمعيت عرب سني اين كشور هنوز هم اسد را به آنچه منجر به سقوط وي شود، ترجيح مي دهند؛ اما مخالفان از حدود 100 گروه تشكيل شده اند كه هيچ رهبر سياسي ندارند. حتي اگر اسد قدرت را واگذار كند باز هم علوي هاي طرفدار وي و متحدان فرقه اي اسد همچنان به جنگ ادامه مي دهند و بخش عمده كشور را در دست خواهند داشت.

همزمان پاتريك سيل تحليلگر انگليسي در امور خاورميانه با اشاره به شكست اسرائيل در دو جنگ 2006 و 2008 گفت: اتفاقات سوريه فاز سوم جنگ هاي اسرائيل عليه محور مقاومت است اما در حقيقت چيزي تغيير نكرده است.

وي به پرس تي وي گفت: حاكميت سوريه برتري سياسي خود را حفظ كرده و گروه مخالفان نيز از هم گسيخته است آنها نه برنامه سياسي و نه رهبر مشخصي دارند.

همچنين روزنامه اينديپندنت در مقاله اي به قلم رابرت فيسك تاكيد كرد: هدف اصلي دشمني غرب با سوريه، زدن ضربه به ايران است. اما در اين ميان تناقضات آشكاري وجود دارد. كشورهايي چون عربستان و قطر در حالي از ادعاي دموكراسي در سوريه حمايت مي كنند كه هيچ نشاني در خود اين كشورها از دموكراسي ديده نمي شود. آنها نظام پادشاهي موروثي دارند اما آمريكا چشم بر اين تناقض ها بسته است. همچنين توجه داشته باشيم كه 15 نفر از 19 متهم عمليات تروريستي 11 سپتامبر، اتباع سعودي بودند.

يادآور مي شود برخي روزنامه هاي تركيه نيز به هم پيماني دولت اردوغان با رژيم آمريكا در جريان تحولات سوريه هشدار داده اند. روزنامه ملي گازته با هشدار به اردوغان نوشت: شورشيان سوريه وظيفه دارند منطقه را به جنگ بكشانند حتي بين ايران و تركيه و دوباره نظم نوين ظالمانه خود را بر جهان حاكم كنند. تو به خاطر مقاصد سرمايه داري جهانخوار، هواپيمايت را به سوريه مي فرستي و وقتي هواپيمايت را مورد هدف قرار مي دهند و سرنگون مي سازند، مي گويي «اعلان جنگ مي كنيم». اين يعني اين كه بازيچه دست سرمايه داري قرار گرفته اي.

كنفرانس ايران شناسي تركيه: حمايت ضدانقلاب و تحريم ايرانيان

با وجود حمايت هاي ضدانقلابيون فراري از «كنفرانس دوسالانه مطالعات ايران شناسي» در تركيه (12 تا 14 مرداد) و تشويق اساتيد ايراني از سوي رسانه هاي غربي براي شركت در آن، با اعلام انصراف دانشگاه هاي تهران و اصفهان تعداد تحريم كنندگان اين كنفرانس صهيونيستي به بيش از 30 استاد ايراني و 7 مركز علمي رسيد.

«مهرانگيز كار»، از فعالان رسانه هاي ضدانقلاب كه در ماجراي خيانت بار «كنفرانس برلين» حضور داشت، ديروز با انتشار مطلبي با عنوان «كهريزك به علاوه حسين شريعتمداري» در سايت «روز آنلاين» (وابسته به سرويس اطلاعات و امنيت هلند) عصبانيت شديد خود را از افشاگري روزنامه «كيهان» درباره نيمه پنهان «كنفرانس دوسالانه مطالعات ايراني» در تركيه ابراز كرد. او در مقاله اش از اينكه اساتيد دانشگاه هاي معتبر ايران پس از افشاگري «كيهان» از حضور در آن اعلام انصراف كرده اند و خود را تابع مصالح ملي كشور ناميده اند، ابراز تأسف نمود! همسر سيامك پورزند پس از فحاشي هاي مكرر به مدير مسئول كيهان نوشت: «اخيراً نمونه اي از تاكتيك حسين شريعتمداري با هدف پيشگيري از حضور دانشگاهيان ايراني در كنفرانس دوسالانه ايران شناسي كه در روزهاي 12 تا 14 مرداد ماه قرار است در تركيه برگزار بشود به صورت وقيحانه اي اجرائي شد... خبرهاي ويژه كيهان از موج تازه سركوب خبر مي دهد. خبرهاي ويژه كيهان گاهي فرماني است به نيروهاي امنيتي تا كار دستگيري را شروع كنند و در مواردي از نوع اخير تهديدي است جدي كه هرگاه به آن بي اعتنايي بشود، دودمان آنها كه راهي مي شوند برباد مي رود.»(!)

«مهرانگيز كار» كه خود از جيره خواران بودجه وزارت خارجه آمريكا است و با بنياد اشرف پهلوي از برگزار كنندگان كنفرانس اسلامبول ارتباط نزديكي دارد، به دفاع تمام قد از برگزاركنندگان اسرائيلي، بهايي و سلطنت طلب «كنفرانس دوسالانه مطالعات ايراني» در تركيه پرداخته و مي نويسد كه افشاگري كيهان درباره اين دوسالانه «زهرا آگين» و برخاسته از سياستي «ضدملي» و «ضدانساني» شريعتمداري است! «مهرانگيز كار» توضيح نداده است كه از وزارت امور خارجه آمريكا پول گرفتن و در سايت هاي صهيونيستي از اسرائيلي هاي كودك كش دفاع كردن و لاف حقوق بشر زدن، كاري ضدملي و ضدانساني است يا درباره نقشه هاي اين رژيم هاي جنايتكار اطلاع رساني كردن؟!

در حالي كه عوامل تابلودار سرويس هاي اطلاعاتي غرب مانند «مهرانگيز كار» از اقدام «كيهان» براي به هم ريختن سناريوي صهيونيست ها براي «شكار اساتيد ايراني» در شوك و بهت به سر مي برند و دست به ساختن داستان هاي تبليغاتي در پوشش دلسوزي براي دانشگاهيان و علوم انساني مي زنند، عصر ديروز «دانشگاه تهران» و «دانشگاه اصفهان» نيز با ارسال نامه هاي جداگانه اي به كيهان خبر از انصراف اساتيد خود از حضور در كنفرانس اسلامبول دادند. «دانشگاه تهران» در نامه خود ضمن «قدرداني از اطلاع رساني هوشمندانه روزنامه كيهان» نوشت:

سلام عليكم

احتراماً، باعنايت به درج خبري با عنوان «دام صهيونيست ها براي اساتيد دانشگاههاي ايران» در روزنامه وزين كيهان، دانشگاه تهران ضمن قدرداني از اطلاع رساني هوشمندانه آن روزنامه، به استحضار مي رساند، استادان دانشگاه تهران پس از اطلاع از ماهيت كنفرانس از شركت در اين كنفرانس انصراف داده اند.

محمد صادق ضيايي

مشاور رئيس دانشگاه و مدير كل

حوزه رياست و روابط عمومي

همچنين «دانشگاه اصفهان» نيز در نامه به مدير مسئول كيهان خبر از انصراف 3 استاد ديگر از حضور در كنفرانس اسلامبول داد و نوشت:

مدير مسئول محترم روزنامه كيهان

احتراماً، به استحضار مي رساند اساتيد و دانشجويان تحصيلات تكميلي كه اسامي آنها در ذيل آمده و نام آنها به عنوان ارائه كننده مقاله و سخنراني در «كنفرانس دوسالانه مطالعات ايران شناسي» آمده است، پيش از اين انصراف خود را از شركت در اين كنفرانس كه مركزي براي حضور ضدانقلابيون خارج نشين و عوامل وابسته اسرائيلي آنها مي باشد، اعلام نموده اند و بار ديگر تأكيد مي نمايند در اين همايش شركت نخواهند نمود و باقي ماندن نام آنها در سايت همايش از اهداف و برنامه سوء برگزار كنندگان آن است و نسبت به آن نيز اعتراض دارند.

1- دكتر عباس اسلامي راسخ، عضو هيأت علمي گروه زبان دانشگاه اصفهان

2- خانم مولود ستوده، دانشجوي دكتري تاريخ دانشگاه اصفهان

3- آقاي غفار عبداللهي، دانشجوي دكتري تاريخ دانشگاه اصفهان

دكتر علي اكبر جعفري

مدير روابط عمومي

پيش از اعلام انصراف اساتيد «دانشگاه اصفهان» نيز 5 دانشگاه و مؤسسه پژوهشي ديگر شامل دانشگاه هاي «آزاد اسلامي»، «الزهرا»، «تربيت مدرس»، «مؤسسه پژوهشي حكمت و فلسفه» و «پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي» در نامه هاي جداگانه اي به كيهان ضمن تقدير از افشاگري به موقع روزنامه از حضور در «كنفرانس دوسالانه مطالعات ايراني» اعلام انصراف كردند. در نتيجه بيش از 30 استاد ايراني تاكنون به جمع تحريم كنندگان اين كنفرانس صهيونيستي كه روزهاي 12 تا 14 مرداد در شهر اسلامبول تركيه برگزار مي شود، پرداختند. در عين حال، همچنان برخي از مراكز هنوز اعلام موضع رسمي در خصوص انصراف از اين كنفرانس صهيونيستي نكرده اند.

روزنامه وطن امروز :

بازداشت هتاکان به مقدسات در شبکه‌های‌اجتماعی

پس از انتشار خبر تغییر در صفحات هتاکان به ساحت ائمه اطهار(ع) در شبکه‌ اجتماعی فیس‌بوک، گمانه‌های مختلفی در این باره مطرح شده است. رضا عظیمی کارشناس امنیت سایبری گفت: این تغییر می‌تواند از 3 طریق انجام شده باشد.

اول آنکه این افراد آگاهانه و از سر اختیار محتوای صفحات خود را تغییر داده باشند. از آنجا که تغییرات انجام شده هماهنگ و یکسان بوده، این گمانه مردود است. وی افزود: گمانه دوم، حدس دستگیری فعالان هتاک به ساحت مقدس ائمه است و گمانه سوم هک صفحات و اکانت‌ها از سوی هکرها یا دستگاه‌های امنیتی. عظیمی ادامه داد: درباره 2 مورد آخر باید گفت بی‌شک این تغییر در شبکه اجتماعی فیس‌بوک -که پیش از این گمان می‌رفت از امنیت فنی بالایی برخوردار است- حاصل هر دو گمانه، با اولویت شناسایی و دستیابی به اطلاعات فنی هتاکان و سپس بازداشت و تکمیل اطلاعات مربوط به فعالیت‌های آنان است.

لذا فعالیت انجام شده از سوی دستگاه امنیتی کاملاً ویژه و فنی بوده و اشراف حداکثری دستگاه‌های امنیتی بر فضای مجازی و بویژه شبکه‌های اجتماعی را نشان می‌دهد. این کارشناس اظهار داشت: این در حالی ا‌ست که پیش از این مجرمان و هتاکان به ساحت مقدسات، فیس‌بوک را مأمنی برای اعمال ناشایست خود می‌پنداشتند. لذا عموم کاربران فضای مجازی توهین به مقدسات را برنتافته و با شنیدن خبر تغییر محتوای صفحات هتاکان، انتظار دارند نهادهای امنیتی آنان را معرفی و به اشد مجازات محکوم کنند

خیلات هالیوودی درباره تعلیق غنی‌سازی ایران

سریال حیوانات سیاسی که قسمت اول آن به تازگی از شبکه یو اس‌‌ای پخش شد در آغاز خود مساله تعلیق غنی‌سازی توسط تهران و بازداشت 3 جاسوس آمریکایی در ایران را در دستور کار خود قرار داد.

در اپیزود اول این سریال ماجرای بازداشت 3 جاسوس آمریکایی که ظاهرا هر سه نژاد ایرانی - آمریکایی دارند و تحت عنوان روزنامه‌نگار در هتل لاله مستقر هستند، مطرح می‌شود. حرکت غیر‌حرفه‌‌ای سریال زمانی است که اعلام می‌شود وزارت اطلاعات ایران اقدام به بازداشت این 3 نفر کرده اما در تصویر نیروهای نظامی با آرم سپاه پاسداران مشاهده می‌شوند(!) رئیس‌جمهور ایران در این سریال حاکام [HAQAM] که به نظر می‌رسد مخفف انگلیسی حاج قاسم (Haj Qasem) است، نامیده می‌شود و قصد دارد از اهرم بازداشت این 3جاسوس استفاده کند تا با آمریکا وارد مذاکره شده و بحث تعلیق کامل غنی‌سازی ایران را به‌‌رغم وجود مخالفت‌ها در ایران پیش ببرد.

در اپیزود دوم این سریال توافق می‌شود رئیس جمهور اسبق آمریکا به نمایندگی از دولت این کشور با رئیس جمهور ایران در ترکیه ملاقات و در این زمینه مذاکره کند. رئیس‌جمهور ایران که ویلچرنشین است و چهره‌‌ای شبیه حاج قاسم سلیمانی دارد در صحنه حضور پیدا می‌کند و این در حالی است که یک نفر با لباس فرم سپاه پاسداران ویلچر او را می‌آورد.

تلاش برای تعلیق غنی‌سازی توسط ایران و چشم‌پوشی از حق خود در زمینه هسته‌‌ای غربی‌ها را به « آرزواندیشی‌» درباره این مساله وادار کرده تا آنجا که آرزوی خود را به عنوان واقعیت در فیلم‌ها و سریال‌ها نمایش می‌دهند.

روزنامه تهران امروز:

روايت حاج منصور از غسل دادن آيت الله مشكيني

حاج منصور ارضي مداح معروف پايتخت طي گفت و گويي ناگفتني‌هاي خود از غسل دادن آيت الله مشكيني(رحمه الله عليه) را تشريح كرد. او با بيان اينكه يكسري با اينكه درس اخلاق داشتند، موقع جان دادن‌شان، در خلوت از دنيا رفتند،‌گفت: يكي از اين بزرگواران آيت‌الله مشكيني‌ بود.

البته توفيق بود كه از دفتر مقام معظم رهبري آقاي محمدي‌گلپايگاني توسط واسطه‌اي به من گفت بدن ايشان را تغسيل دهيد. ارضي ادامه داد: بدن ايشان را به حسينيه فاطميون در خيابان مجاهدين آوردند. ايشان در اثر مريضي نحيف شده بودند. شاگردي هم داشتند كه اسمش يادم رفته و بسيار مقيد بود كه همه كارها درست انجام و همه مسائل كاملا رعايت شوند. بدن نازنين، مثل بلور و شيشه بود.

آرام هم بدن را شستيم و غسل كرديم. عجيب بود، دست ايشان را كه براي شست‌وشو بالا مي‌آورديم و كنار بدن قرار مي‌داديم، دست آرام آرام دوباره روي سينه برمي‌گشت. ما علم كمي‌داريم، اما ديگران كه علمي‌بالاتر از ما دارند، مي‌گويند بدن كه خشك مي‌شود، به همان حالت مي‌ماند ولي اين بدن نرم بود. بعضي از بدن‌ها را كه مي‌شوييم، سنگين هستند، اما ايشان كانه با ما همراهي مي‌كرد.

وي درباره حاضران در مراسم گفت:عده زيادي هم آنجا نبودند. چند نفر از فاميل‌ها بودند. خيلي غريبانه. يادم هست مرحوم استاد خودم، مرحوم آشيخ محمود نجفي را كه مي‌شستيم، بالاي سرش قيامتي بود و خيلي گريه‌كن داشت.

مرتضوي در انتظار حكم ديوان عدالت اداري

اخبار منتشر شده حكايت از آن دارد كه ديوان عدالت اداري طي هفته جاري حكم نهايي خود را مبني بر ابقاء يا انفصال انتصاب سعيد مرتضوي به عنوان مدير عامل صندوق تامين اجتماعي صادر خواهد كرد.

اين خبر را رئيس حوزه رياست ديوان عدالت اداري گفت. علی اکبر بختیاری رئیس حوزه ریاست دیوان عدالت اداری در اين زمينه اعلام کرد: حکم نهایی پرونده سعید مرتضوی به احتمال زیاد این هفته با رای هیات عمومی‌نهایی شده و اعلام می‌شود.

پيش از اين حجت‌الاسلام محمد جعفر منتظري رئيس ديوان عدالت اداري درباره پرونده سعيد مرتضوي گفته بود: این پرونده در کمیسیون تخصصی دیوان قرار دارد. البته جابه‌جایی‌ها و نصب و انتصابات در حوزه دیوان عدالت نیست ولی چون در انتصاب این آقا ضوابط و مقررات مندرج در سازمان تامین اجتماعی لحاظ نشده به دیوان شکایت شده و اگر کمیسیون تخصصی تشخیص دهد قابل طرح در هیات عمومی‌است تصمیم لازم گرفته می‌شود.

اوایل اردیبهشت ماه سال جاری بود که احمد توکلی به عنوان نماینده مجلس به رسانه‌ها اعلام کرد که به دلیل انتصاب سعید مرتضوی در پست ریاست سازمان تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری شکایت کرده ایم. بعد هم طرح استیضاح وزیر کار مطرح شد و مرتضوی هم قول داد تا کنار برود. هر چند داستان استیضاح وزیرکار منتفی شد ولی مرتضوی همچنان بر صندلی ریاست صندوق تامین اجتماعی تکیه زد اما نمایندگان مجلس شکایت خود را دنبال کردند.

آقای بادامچیان حواس‌تان هست؟

اسدالله بادامچیان عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اخیرا در گفت‌و‌گوی مفصلی با روزنامه شرق اتهاماتی را به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌وارد کرده که از ایشان به عنوان یک چهره سیاسی با سابقه بعید است. بادامچيان در گفت‌و‌گو با شرق گفته است: «در انتخابات مجلس نهم یک بخشی از سپاه آمدند به طرف جبهه پایداری؛ طبیعی است ۳۰ هزار رای من در تهران کم می‌شود.»

آنچه امروز آقای بادامچیان سعی در القای آن دارد دقیقا‌‌‌ همان چیزی است که سالیان درازی است كه دشمنان قسم خورده ایران- تقریبا در همه انتخابات‌ها- از آن دم زده‌اند و پیگیر القای آن به جامعه بوده‌اند. فریاد «تقلب تقلب» مدعیان پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ هم با همین استدلال بود. براساس اين گزارش راهبرد «اعلام دخالت سپاه در انتخابات»، راهبردی است که با هدف القای تقلب در هر انتخاباتی که نتیجه‌اش مغایر با خواسته‌های یک طیف – اکثرا ضدانقلاب- است، دنبال می‌شود.

نه می‌شود و نه می‌توان طور دیگری تصور کرد. آقای بادامچیان قطعا و یقینا جزو نیروهای انقلاب بوده و هست و سابقه ایشان در قبل و بعد از انقلاب بر کسی پوشیده نیست. اما این را هم نمی‌توان نادیده گرفت و نگفت که چرا ایشان آنگاه که نام خود یا رفقا و دیگر اعضای موتلفه از صندوق‌های رای بیرون می‌آمد اعتراضی به سپاه نداشته‌اند؟ آیا می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که در هر انتخاباتی که نام آقای بادامچیان از صندوق بیرون نیاید، سپاه در انتخابات دخالت کرده است؟

چرا احمدی نژاد با رسانه داخلی مصاحبه نمی‌کند؟

محمود احمدی نژاد رئيس جمهور كشورمان تاکنون در میان سیل مصاحبه‌های خود با رسانه‌های خارجی، با هیچ خبرنگار داخلی غیردولتی گفت‌وگوی رو در رو نداشته و به کنفرانس‌های مطبوعاتی بسنده کرده و البته بیش از یک سال است که نشست مطبوعاتی هم برگزار نکرده است.

اين در حالي است كه علي اكبر جوانفكر مشاور رسانه‌اي رئيس‌جمهور معتقد است: مصاحبه ایشان با خبرنگاران خارجی کاملا هدفمند و به منظور انتقال پیام‌ها و نشر مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی‌ایران در خارج انجام می‌شود. اما در فضای داخلی، آقای احمدی نژاد در فرصت‌ها و دیدارهای مختلف، دیدگاه‌ها و نظراتشان را در جامعه منعکس می‌کنند.

سرپرست موسسه مطبوعاتي ايران كه با عصر ايران گفت‌و گو مي‌كرد، ‌تصريح كرد: اگر رئیس‌جمهور با خبرنگاران داخلی مصاحبه نکرده اند، به معنای بی توجهی به خبرنگاران نیست. بلکه ضرورت انجام چنین گفت و گویی احساس نشده است.

چون بستر نشر دیدگاه‌های دولت و رئیس‌جمهور در داخل کشور فراهم است و انجام مصاحبه اختصاصی با رسانه‌های داخلی به عنوان یک ضرورت احساس نشده است. جوانفكر با اشاره به فضاي حاكم بر نشست‌هاي خبري رئيس جمهور در داخل كشور گفت: احمدی نژاد در سال‌های اخیر بار‌ها نشست مطبوعاتی و کنفرانس خبری داشته‌اند و تندترین سوالات را خبرنگاران در جلسات مطبوعاتی مطرح کرده اند و ایشان هم با سعه صدر به همه این سوالات پاسخ داده اند و تا امروز هم کسی را به علت طرح یک سوال تند یا انتقاد صریح از رئیس جمهور از جلسه مطبوعاتی اخراج نکرده اند.

روزنامه قدس:

سرقت از منازل دیپلماتهای ایرانی

منازل چند دیپلمات ایرانی در ترکیه مورد سرقت قرار گرفته است.

بنا بر این گزارش، رفت و آمدهای کاری و شخصی بسیاری از دیپلمات های ایرانی حاضر در ترکیه از سوی افرادی ناشناس کنترل می شود.

خراسان:

کمک 100 هکتاري يک مسئول به مسکن مهر

گفته مي شود پس از بررسي هاي مسئولان يکي از شهرهاي مرکزي کشور مشخص شده محدوده اين شهر زمين کافي براي ساخت مسکن مهر ندارد که با نامه نگاري هاي انجام شده، يک مقام مسئول دولتي 100 هکتار از اراضي بيرون محدوده مسکوني را به داخل شهر ملحق کرده است.

همچنين بر اساس بخش ديگري از اين دستور، براي حل مشکل فضاي سبز اين محدوده نيز، پارک جنگلي مشهور اين منطقه تبديل به پارک شهري مي شود.

واگذاري ساخت آزادراه به شرکت متهم به کلاهبرداري

بر اساس بررسي هاي يک نهاد نظارتي، ساخت يکي از آزادراه هاي مهم کشور با نامه نگاري هاي يک مسئول دولتي به صورت ترک تشريفات در اختيار شرکتي قرار گرفته که اين شرکت از سوي نهادهاي نظارتي کشور متهم به استفاده از روش هاي غيرقانوني براي دريافت وام چند ميليون يورويي از يک بانک دولتي است.

بر اساس بررسي اين نهاد قضايي، ميزان سرمايه اين شرکت در داخل کشور بسيار کمتر از ميزان بدهي آن به سيستم بانکي است که آن هم در گرو بانک‌ها است و شرکت مذکور براي دريافت برخي از اين وام ها اقدام به ارائه قراردادهاي غيرواقعي کرده است.

روزنامه جمهوری اسلامی:

آقای سفیر لطفا به این اصل قانون اساسی توجه کنید!

* ماجراي اجاره دادن زمين كشاورزي به قطري‌ها، اظهارنظرهاي خلاف قانون اساسي بعضي افراد را در پي داشت كه نشان مي‌دهد اين رشته سر دراز دارد. بعضي روزنامه‌ها از قول سفير ايران در قطر نوشتند فروش زمين كشاورزي به قطري‌ها قانوني است!

از آنجا كه طرفداران اجاره و فروش زمين به قطري‌ها اين اقدام را در قالب تأسيس شركت‌هاي سرمايه‌گذاري تجويز مي‌كنند، توجه آنان را به اصل 81 قانون اساسي جمهوري اسلامي كه با صراحت اعلام مي‌دارد: "دادن امتياز تشكيل شركت‌ها و مؤسسات در امور تجاري و صنعتي و كشاورزي و معادن و خدمات به خارجيان مطلقاً ممنوع است." جلب مي‌كنيم.

ترکیه میزبان کنفرانس ضد ایرانی

* دولت تركيه، علاوه بر ميزباني مكرر دشمنان سوريه، حالا قصد دارد ميزبان ضدانقلاب ايراني باشد. به گزارش باشگاه خبرنگاران، نهمين دوره كنفرانس دو سالانه مطالعات ايران شناسي از 12 تا 14 مرداد در شرايطي در اسلامبول برگزار مي‌شود كه اين شهر براي اولين بار ميزبان اين كنفرانس ضدايراني و ضداسلامي شده است و هشت دوره قبلي آن در شهرهايي همچون لندن و لس آنجلس برپا شده بود.

اين گزارش مي‌افزايد: برگزار كنندگان اصلي و لايه‌هاي پنهاني اين كنفرانس با طراحي پنل‌هايي در جهت اهداف و سياست‌هاي صهيونيست‌ها، بهائيان، عناصر منافق و جريان ورشكسته سلطنت طلب و كمك‌هاي مالي اين جريان فاسد، بحث‌هايي را مورد بررسي قرار مي‌دهند تا دشمني خود را با ملت ايران ثابت كنند. در اين كنفرانس يك پنل ويژه با موضوع "بررسي رابطه ايران و اسرائيل" پيش‌بيني شده كه "فرهاد كاظمي" از "دانشگاه نيويورك" مدير آن است و "اورلي رحيميان" كه استاد دانشگاه اسرائيلي "گيو" است براي مدعوين ايراني و ديگر حاضران درباره چگونگي ايجاد رابطه ميان ايران و اسرائيل سخنراني خواهد كرد.

عذر خواهی های مکرر مسئولین به خاطر فساد

* عذرخواهي پياپي رؤساي جمهور كره جنوبي و تايوان از مردم به خاطر وجود فساد مالي در ميان مقام‌هاي دولتي، نشان داد كه فرهنگ عذرخواهي در كشورهاي مختلف امري مقبول است. شفاف نوشت: همين چند روز پيش بود كه در پي فساد مالي در ميان مقام‌هاي دولتي و خويشاوندان رئيس‌جمهور كره جنوبي، وي به طور رسمي با انتشار بيانيه‌اي از مردم عذرخواهي كرد. بعد از آن نيز خبرها حاكي از اين بود كه رئيس جمهوري تايوان از اين كه اتهام فساد مالي به برخي اعضاي كابينه‌اش زده شده، از مردم عذرخواهي كرده است.

"مايينگ جنو" رئيس جمهوري تايوان همچنين تاكيد كرد: "از اينكه اتهام فساد مالي عليه "لين‌يي شيه" دبير كابينه اين كشور مطرح شده شرمنده هستم و عذرخواهي مي‌كنم." شفاف، سپس افزود: خبري كه شايد اگر مورد توجه مسئولين كشور قرار بگيرد، سرمشقي شود بلكه كلامي مبني بر عذرخواهي به دلايل مختلف سياسي و اقتصادي از مسئولين و مديران شنيده شود.



برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.