سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بازتاب سخنان صالحي و وليد المعلم در خبرگزاري رويترز

خبرگزاري رويترز گزارش داد، علي اکبر صالحي وزير امور خارجه ايران، کشوري که متحد اصلي دمشق در منطقه است، اعلام کرد انتقال قدرت برنامه ريزي شده در سوريه خيالي بيش نيست .

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ، وزير امور خارجه ايران که با وليد معلم همتاي سوري اش در تهران اين سخنان را بيان مي کرد افزود اين طرز تفکر ساده لوحانه و غلط که در خلا قدرت در سوريه، يک دولت ديگر مي تواند به قدرت برسد،به باور من چيزي جز رويا و خيال نيست.

وي افزود: ما بايد با دقت اوضاع سوريه را نگاه کنيم.

وزير امور خارجه ايران تغيير نظام يا کنار رفتن نظام سوريه از قدرت يا جابجايي قدرت در اين کشور را توهم خواند.

صالحي از همه طرفها از جمله از کشورهاي بزرگ به ويژه آمريکا و اتحاديه اروپا و کشورهاي بانفوذ منطقه اي مانند ترکيه و عربستان خواست در مواضعشان در مورد سوريه تجديدنظر کنند.

صالحي گفت: روند تحولات در سوريه به گونه اي است که نشان مي دهد اين کشور در مرحله آينده، قدرتمندتر از اين بحران خارج خواهد شد.

صالحي از اين کشورها خواست حمايت خود را از آنچه گروههاي تروريستي خواند متوقف کنند.

وي اضافه کرد: موضع ايران در مسئله سوريه روشن است و تهران تلاش مي کند عمق راهبردي براي دمشق در مرحله کنوني باشد و کمکهاي اقتصادي براي آن ارسال کند.

وزير امور خارجه سوريه در کنفرانس مطبوعاتي مشترک با همتاي ايراني خود در تهران، در پاسخ به اين سئوال خبرنگار شبکه الميادين که اگر سوريه هدف حمله نظامي قرار گيرد، آيا دو کشور پيمان دفاع مشترک را که چند سال پيش امضا شد به اجرا خواهند گذاشت؟ گفت: به شما اطمينان مي دهم که سوريه از توانايي کافي براي دفاع از خاک و سرزمين خود برخوردار است. آنچه براي لبنان مي خواهيم يکپارچگي اين کشور است و از اين کشور مي خواهيم در مقابله با نفوذ تروريست ها از طريق مرزهايش به سوريه کمک کند. اين به نفع سوريه و لبنان است.

خبرنگار الميادين تاکيد کرد سئوال من به پيمان دفاع مشترک بين ايران و سوريه مربوط است. وليد المعلم گفت: پاسخ من تفاوتي ندارد. ما از توانايي کافي براي دفاع از خاک خود برخورداريم.

المعلم در پاسخ به سئوال خبرنگار پرس تي وي درباره طرح کوفي عنان نيز گفت: ما تاکيد کرده ايم که طرح کوفي عنان راه مناسبي براي حل بحران در سوريه است. دو نکته مهم در اين طرح، مخالفت با مداخله خارجي در سوريه و تاکيد بر حل سياسي بحران است. در هر حال دولت سوريه آنچه در توان داشت انجام داد و نيروهاي خود را طبق طرح عنان از شهرها خارج کرد. انتظار داريم طرف مقابل نيز گام هايي بردارد و از مداخله کشورهايي مانند عربستان و قطر و ترکيه در امور داخلي سوريه جلوگيري شود. اين نکته مهمي در طرح عنان است. مخالفان سوري اکنون فرصت دارند وارد گفتگوي جدي با دولت سوريه شوند.

المعلم درباره جنجال رسانه ها درباره وجود سلاح هاي شيميايي در سوريه گفت: بيش از يک ماه است که ما با حملاتي تبليغاتي از طرف آمريکا و کشورهاي غربي و متاسفانه برخي طرف هاي عربي در اين باره مواجه هستيم. به شما مي گويم صرفنظر از اين که ما چنين سلاح غيرمتعارفي را در اختيار داريم يا نداريم، اسرائيل به عنوان طرفي متجاوز داراي سلاح هاي هسته اي است که آمريکا نيز به آن اذعان دارد. در پنتاگون گفته مي شود که اسرائيل بيش از دويست کلاهک هسته اي در اختيار دارد و اسرائيلي ها نيز به داشتن سلاح هسته اي اعتراف مي کنند. ما کشوري در حال جنگ هستيم و بخشي از خاک ما در تصرف اشغالگران است. ما بارها گفته ايم آماده عاري سازي منطقه از سلاح هاي کشتار جمعي شامل سلاح هاي هسته اي، شيميايي و ميکروبي هستيم و پيش نويس قطعنامه اي را در سال 2003 در اين خصوص به شوراي امنيت پيشنهاد کرديم که آمريکا تا به امروز مانع از تصويب آن شده است. ما پيمان ممنوعيت گسترش سلاح هاي ميکروبي را سالهاست امضا کرده ايم و به آن پايبند هستيم. اما در خصوص پيمان ممنوعيت سلاح هاي شيميايي ما گفته ايم حاضريم در صورتي که اسرائيل پيمان منع گسترش تسليحات هسته اي (ان پي تي) را امضا کند ما نيز پيمان ممنوعيت سلاح هاي شيميايي را امضا مي کنيم.  اين موضعي عادلانه و قانوني است. ما کشوري مسئوليت شناس هستيم و به مصوبات و قوانين بين المللي در اين زمينه پايبنديم.

وزير امور خارجه سوريه در اين کنفرانس مطبوعاتي همچنين گفت: ما با دشمنان بدخواهي مواجه هستيم و حتي اگر درگيري در سوريه پايان يابد و امنيت و ثبات در اين کشور برقرار شود توطئه عليه اين کشور متوقف نخواهد شد. زيرا ريشه هاي توطئه و طرفهاي توطئه گر مشخص هستند. همانطور که دکتر صالحي گفت، اسرائيل به اين توطئه دامن مي زند و متاسفانه برخي کشورهاي عربي در خليج فارس با اسرائيل در اجراي اين طرح در يک سنگر قرار گرفته اند. تحرکات بين المللي عليه سوريه متوقف نخواهد شد.
 
وليد المعلم درباره حضور تروريست هاي خارجي در سوريه گفت: اين تروريست ها از طريق مرز ترکيه وارد سوريه مي شوند. همچنين برخي از افراد به عنوان خبرنگار وارد سوريه مي شوند ولي در واقع خبرنگار نيستند. تروريست هاي خارجي که عليه نيروهاي مسلح سوريه سلاح به دست گرفته اند در صورتي که بازداشت شوند طبق قانون مبارزه با تروريسم محاکمه خواهند شد.

کساني که سلاح خود را تحويل دهند و دستانشان به خون آلوده نباشد آنها را فورا عفو مي کنيم. اگر اين افراد خواستار گفتگو باشند ما خواسته هايشان را بررسي مي کنيم و به آن پاسخ مي دهيم.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.