سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چه کسی در سوریه می جنگد؟

حدود 18 ماه است که سوریه طعمه بحرانی عمیق شده که پس از کش و قوس های فراوان، حال رنگ و بوی یک درگیری تمام عیار نظامی به خود می گیرد، بحرانی که گفته می شود حدود 20 هزار نفر در آن جان خود را از دست داده اند.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران، "تیری میسان" در یادداشتی برای پایگاه خبری-تحلیلی ولتر نت می نویسد: " از نظر غربی ها و رسانه های آنها، مردم سوریه در عطش رسیدن به دمکراسی از نوع غربی با دولت بشار اسد می جنگند و انقلاب های تونس، مصر و لیبی را در این زمینه الگوی خود قرار می دهند. از نظر غربی ها، مهمترین اتفاقی که در سوریه می افتد سرکوب معترضان توسط اسد است و حمایت چین و روسیه در برابر حمله نظامی به سوریه تنها مانع تحقق صلح و ثبات در این کشور قلمداد شده است."
 
"اما واقعیت مقابل این داستان چیز دیگری است. غربی ها مدت ها است که جنگی دامنه دار را بر علیه سوریه آغاز کرده اند و در این مسیر تا توانسته اند متحدان منطقه ای و ظرفیت های مختلف خود را به کار گرفته اند تا دولت فعلی سوریه را کنار بگذارند.  
 
"اما سوالی که این روزها ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده این است که دلیل این همه برنامه ریزی و فعالیت گسترده غرب برای زمین زدن دولت سوریه چیست؟"
 
میسان در ادامه می نویسد: "تلقی بحران سوریه و خیزش در این کشور به عنوان بخشی از بهار عربی چیزی بیش از یک توهم نیست. اساسا تحولات کشورهای عربی تا به حال نشان داده که بهاری در کار نیست و در بسیاری از کش و قوس ها مردم کاملا فراموش شده اند. اوضاع مصر و لیبی چه قبل از انقلاب و چه بعد زا آن به خوبی موید این مسئله است."
 
"شبکه لبنانی نور تی وی اخیرا در مستندی پربیننده با مدیریت "حسن حماده" به خوبی اثبات کرد که عنوان بهار عربی در واقع مهندسی دوباره گفتمانی است که انگلیسی ها تحت عنوان "انقلاب عربی" در فاصله سال های 1916 تا 1918 بر علیه عثمانی ها به راه انداختند. این بار البته وجه المصالحه غربی برای کنار زدن نسلی از رهبران عرب، اخوان المسلمین و تحمیل اندیشه های آن، البته در ظاهر است."
 
"در حال حاضر، مناطقی چون مراکش، تونس، لیبی، مصر و غزه تحت نفوذ و حاکمیت اندیشه اخوانی قرار دارد، اما این اخوان بسیار دورتر از اخوان اصیلی است که مسلمانان در ذهن دارند. این اخوان تنها اصولی اخلاقی و محدود را تحت ظاهر دینی به رسمیت می شناسد و آن را در ظاهر سرلوحه کار خود قرار می دهد، اما در عمل مجری و حافظ منافع و سیاست های اسرائیل و کشورهای غربی است."
 
"میسان" در پایان می نویسد: "سوریه نیز آخرین قطعه پازلی است که غربی ها می کوشند آن را در خدمت خود در بیاورند و سیاست های خود را در آن پیاده کنند. البته این قطعه آخر از همه ظاهرا مهم تر است، چرا که منافع اسرائیل به صورت جدی در میان است و آمریکایی ها و غربی ها حاضرند همه چیز خود را بدهد تا سوریه را به دست بیاورند."

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.