سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم/

آیت‌الله مشکینی(ره) علم و عمل را به هم آمیخته بود

مدیر حوزه های علمیه کشور گفت: آیت الله مشکینی(ره) علم و عمل را به هم آمیخته بود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران از قم، حجت الاسلام والمسلمین حسینی بوشهری، در سالروز ارتحال آیت الله مشکینی(ره)، با گرامیداشت یاد و خاطره رئیس فقید مجلس خبرگان رهبری و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اظهار داشت:‌ مرحوم آیت‌الله مشکینی به عنوان یکی از چهره‌های شاخص نظام و حوزه علمیه قم، سالیان طولانی در عرصه علم و عمل به مراحل ارزشمندی دست یافته بود.

وی افزود: این عالم فرزانه سالیان سال استاد اخلاق حوزه بود و در درس اخلاقشان صدها نفر شرکت می‌کردند و تأثیر کلامشان به اندازه‌ای بود که شرکت کنندگان در این درس‌ها، مدت‌ها تحت تأثیر کلام استاد بودند.

مدیر حوزه های علمیه به فعالیت‌‌های این عالم فرزانه در خبرگان رهبری اشاره کرد و گفت: با توجه به جایگاه علمی و اخلاقی مرحوم آیت‌الله مشکینی، تا زمانی که وی در مجلس خبرگان رهبری حضور داشتند، کسی که بخواهد خود را برابر آیت‌الله مشکینی ، برای ریاست مجلس خبرگان رهبری مطرح کند، نبود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی بوشهری،با اشاره به کرسی تدریس این عالم فقید و تربیت شاگردان فراوان در عرصه فقه و اصول، ادامه داد: آن مرحوم در دوران خفقان طاغوت، بارها به زندان افتاد و چندین بار هم تبعید شد؛ روحیه این عالم برجسته به گونه‌ای بود که در دوران تبعید نیز به رسالت خود که همانا بیداری مردم و نشان دادن چهره واقعی حکومت وقت بود، عمل‌کرد که همین مسئله موجب تبعید‌های ایشان به مناطق و شهرهای مختلف بود.

وی درباره آثار علمی به جای مانده از رییس فقید جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، گفت: مرحوم آیت‌الله مشکینی آثار گرانبهای علمی در عرصه های اجتماعی، فقه، اصول و اخلاق را به رشته تحریر در آورد؛ وتفسیری را نیز برای جوانان در حال نگارش بودکه این اثر ارزشمند نیمه کاره ماند؛ البته این اثر استاد توسط آیت‌الله استادی در حال نگارش است که امید است در آینده‌ای نه چندان دور مجموعه کامل آن منتشر شد.

عضو خبرگان رهبری با بیان این که آیت‌الله مشکینی(ره) درباره مسائل حوزه حساس بوده و نقش پدری برای طلاب ایفا می‌کرد، ادامه داد: وی در تأسیس و راه‌اندازی مدارس و مراکز علمی برای طلاب نقش زیادی داشت که در حال حاضر در اختیار طلاب و فضلای حوزه می‌باشد.

وی زهد و پارسایی مرحوم آیت‌الله مشکینی را ویژگی برجسته این عالم عامل عنوان کردو گفت: وی به عنوان عالمی متقی و پارسا، زندگی زاهدانه ای داشت؛ به گونه‌ای همگان بر این روحیه این ایشان اذعان داشت.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور در پایان یادآور شد: این‌ها تنها گوشه‌ای از ابعاد شخصیتی و فعالیت‌های مرحوم آیت‌الله مشکینی بود که تبیین همه آنها نیازمند زمان بیشتری است.

آيت‌الله شيخ علي‌اکبر مشکيني در روز ۸ مردادماه ۱۳۸۶ش در سن ۸۶ سالگي دعوت حق را لبيک گفت./س

برچسب ها: قم ، مشکینی ، بوشهری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.