سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنان ورزشکار کمتر افسرده می شوند

افسردگی يکی از شايع‌ترين اختلالات روانی و يکی از بيماری‌هايی است که از نظر بار بيماری هزينه زيادی را به سيستم بهداشتی درمانی تحميل می‌کند.

به گزارش گروه علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا، محققان یزدی به بررسی ميزان افسردگی و رابطه آن با ورزش در زنان بالای 20 سال پرداختند. این گزارش حاکی است: با توجه به افزايش روز افزون افسردگی، پژوهش حاضر با هدف بررسی ميزان افسردگی و رابطه آن با ورزش در زنان شهر يزد صورت گرفت.
 
بر اساس این گزارش، در اين تحقيق 200 نفر از زنان بالای 20 سال شهر يزد در سال 1389 که 100 نفر آنان زنان ورزشکار و 100 نفر آنان غيرورزشکار بودند به صورت نمونه‌گيری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. برای تعيين ميزان افسردگی زنان از پرسشنامه افسردگی بک و برای تجزيه و تحليل داده‌ها، از آزمون T برای مقايسه ميانگين‌های دو گروه‌ مستقل استفاده شد.
 
نتايج يافته‌ها نشان داد که بين زنان ورزشکار و زنان غيرورزشکار از لحاظ ميزان افسردگی تفاوت وجود دارد. ميانگين نمره شدت افسردگی زنان ورزشکار کمتر از زنان غير ورزشکار است. همچنين تفاوت معنی‌داری بين ميزان افسردگی ورزشکاران رشته‌های گروهی و انفرادی وجود دارد. ورزشکاران زن با سابقه ورزشی بيشتر، ميانگين افسردگی کمتری نسبت به ديگر زنان ورزشکار داشتند.
 
بنابر نتایج این بررسی، با توجه به يافته‌های پژوهش، مبنی بر اين که ميزان افسردگی در زنان ورزشکار کمتر از زنان غير ورزشکار است می‌توان نتيجه گرفت که وجود برنامه ورزشی در زندگی روزمره، می تواند بر کاهش ميزان افسردگی زنان مؤثر باشد.
 
گفتنی است: روش اين پژوهش از نوع توصيفی بوده است./عط
برچسب ها: افسردگی ، مقایسه ، ورزشکار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.