سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ايران و سوريه محور مذاکرات آتي پانتا در ديدار با مقامات منطقه

لئون پانتا وزير دفاع آمريکا دوشنبه سفر دوره اي خود را به مقصد تونس،‌ قاهره، اردن و اسراييل در شرايطي آغاز مي کند که پرونده هسته اي ايران و سوريه، محور گفتگوهاي پانتا با مقامات اين کشورها خواهد بود.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، در بيت المقدس که هم اکنون ميت رامني نامزد جمهوريخواه انتخابات رياست جمهوري آمريکا براي تقويت جايگاه بين المللي خود وارد آنجا شده است، وزير دفاع آمريکا با ايهود باراک همتاي اسراييلي خود ، بنيامين نتانياهو نخست وزير و شيمون پرز رئيس اسراييل درباره پرونده هاي مطرح منطقه مذاکره خواهد کرد.

يک مسئول بلندپايه وزارت دفاع آمريکا که نخواست نامش فاش شود گفت: ما به وضوح درباره ايران گفتگو خواهيم کرد.

مقامات اسراييلي که معتقدند تجهيز ايران به بمب هسته اي موجوديت اسراييل را به خطر مي اندازد ،‌مرتب از احتمال عمليات نظامي پيشگيرانه سخن مي گويند.

واشنگتن نيز به اعمال تحريمها از يک سو و روشهاي ديپلماتيک از سوي ديگر براي متقاعد کردن تهران به چشم پوشي از فعالیت هسته اي اش ادامه مي دهد.

يک مسئول بلندپايه آمريکايي ديگر نيز اطمينان داد در ماههاي اخير ديدار بين مسئولان نظامي اسراييل و آمريکا افزايش يافته است و اين ملاقات جديد در چارچوب تداوم اين تماسهاي بسيار فشرده صورت مي گيرد.

دو طرف قرار است همچنين در حالي درباره مناقشه سوريه گفتگو کنند که اسراييل نيروهايي به منطقه جولان اعزام کرده و تدابير امنيتي را در منطقه شدت بخشيده است.

اسراييل که متحد مهم آمريکا به شمار مي رود سالانه از سه ميليارد دلار کمک نظامي آمريکا بهره مند مي شود.

در سفر پانتا به اردن نيز مسئله سوريه محور مذاکرات وي با شاهزاده عبدالله دوم پادشاه اردن خواهد بود.

بر اساس اعلام يک مقام بلندپايه آمريکايي پانتا در ابتداي اين سفر دوره اي به تونس خواهد رفت و در آنجا مراتب خرسندي خود را از روند انتقال دموکراتيک نسبتا پايدار و مسالمت آميز در اين کشور به مقامات تونس ابراز خواهد کرد.

وزير دفاع آمريکا در ديدار با منصف مرزوقي رئيس جمهور، حمادي جبالي نخست وزير اسلامخواه تونس و همچنين عبدالکريم زبيدي همتاي تونسي اش در نظر دارد يک نقشه راه درباره رابطه نظامي دو کشور  ترسيم کند.

هدف پانتا از مطرح کردن اين موضوع به ويژه کمک به تقويت توان نظامي تونس است.

بیداری اسلامی نيز محور مذاکرات وزير دفاع آمريکا با مقامات مصري خواهد بود ،‌کشوري که از اواخر سالهاي 1970 تا کنون متحد آمريکا به شمار مي رود.

پانتا در مصر با حسين طنطاوي رئيس شوراي عالي نيروهاي مسلح مصر ديدار و به وي موضوع تعهد نظاميان براي انتقال قدرت به يک دولت دموکراتيک منتخب را يادآوري خواهد کرد.

لئون پانتا در مصر همچنين با محمد مرسي رئيس جمهوري اين کشور ملاقات خواهد کرد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.