سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اگر مشتاق رصد یک چنگ در آسمان هستید بخوانید

صورت فلکی شلیاق که شکلی شبیه به چنگ را دارد در شب های گرم تابستان در آسمان خود نمایی می کند.

فاطمه خراسانی، مسئول علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در گفتگو با خبرنگار دانش های روز باشگاه خبرنگاران، گفت: صورت فلکی شلیاق که نام دیگر آن چنگ روحی است یکی از زیباترین 88 صورت فلکی آسمان محسوب می شود.
 
وی افزود: این صورت فلکی در سمت شرق و شمال شرقی آسمان در ارتفاع 60 درجه واقع شده و با چشم غیر مسلح قابل رویت است.
 
خراسانی اظهار داشت: این صورت فلکی دارای 7 ستاره  اصلی می باشد که شکلی شبیه به لوزی که یک خط راست بالای آن قرار می گیرد را تشکیل می دهد و یکی از ستاره های آن مثلث تابستانی را تشکیل می دهد.
 
وی عنوان کرد: ستاره آلفای آن نصر واقع نام دارد که قطری حدود 0.03 را به خود اختصاص داده و پنجمین ستاره درخشان در آسمان محسوب می شود که رنگی آبی و سفید دارد  و در ارتفاع 65 درجه ای با چشم غیرمسلح قابل رویت است.
 
** ستاره آلفای صورت فلکی شلیاق سه برابر خورشید است
 
خراسانی تاکید کرد: فاصله این ستاره از کره زمین 25 سال نوری است و جرم آن سه برابر خورشید می باشد و نوری که انتشار می دهد 50 برابر بیشتر از خود خورشید است.
 
وی تصریح کرد: ستاره دلتای این صورت فلکی یک ستاره دولایی است که یکی از آنها غول شرخ با متر 4 و درگری ستاره سفید آبی با قدر5 و 1/6 درجه می باشد و با دوربین دو چشمی ساده به خوبی قابل رویت است./عط
 
خراسانی یادآور شد: در میان ستاره بتا و گامای صورت فلکی شلیاق سحابی به شکل حلقه با نام m57 جای گرفته که با چشم غیر مسلح قابل رویت خواهد بود.
 
وی اظهار داشت: در نزدیکی ستاره نصر واقع یک ستاره دوتایی که قدر آنها به ترتیب 5 و 6.1 است وجود دارد که اپلسیون یک و دو نام گرفته اند و هر هزار و 200 سال یک بار به دور هم می چرخند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.