سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ابر غول سرخ رنگ قلب العقرب در آسمان

ستاره قلب العقرب که یکی از ستارگان ابر غول سرخ رنگ آسمان است خود را در صورت فلکی عقرب جای داده و شبها با چشم غیر مسلح قابل رویت است.

فاطمه خراسانی، مسئول علمی مرکز علوم و ستاره شناسی تهران در گفتگو  با خبرنگار گروه دانش های روز باشگاه خبرنگاران گفت: ستاره قلب العقرب معروف به آلفای صورت فلکی عقرب می باشد و پر نور ترین ستاره صورت فلکی عقرب
محسوب می شود که رنگ آن سرخ است .

وی افزود:ستاره قلب العقرب یکی از قرمز ترین ستارگان پر نور آسمان شب است که در دسته غول های سرخ قرار دارد و دارای قطری برابر با 482,800,000 کیلومتر معادل 300 برابر قطر خورشید  ما است.

خراسانی فاصله این ستاره پر نور و غول سرخ را از زمین  حدود 400 سال نوری دانست و عنوان کرد: قدر ظاهری آن 9/10 درجه  و جرم آن حدود 5/15 می باشد که درخشندگی آن به 65 هزار بولومتریک می رسد.

وی خاطرنشان کرد: دمای این ستاره پر نور حدود 3 هزار و 500 کلوین است و در قسمت پایین و سمت راست این ستاره پر نور خوشه ستاره ای کروی شکل m4 قرار گرفته است.

خراسانی اظهار داشت: نام دیگر ستاره قلب العقرب آنتارس  از رده ستارگان ابرغول سرخ است و علاقمندان می توانند آن را در تاریکی کامل آسمان به شکل یک ستاره پر نور سرخ رنگ با چشم غیرمسلح رصد کنند./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.