سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارومیه/

به نرم‌افزارهای دیجیتالی کتاب بیشتر توجه شود

معاون سیاسی اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: باید در نمایشگاه کتاب جدیدترین امکانات و نرم‌افزارهای دیجیتالی حاوی مقالات و کتاب‌های روز در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ارومیه ، ابراهیم فتح‌الهی در جلسه هماهنگی و برنامه‌ریزی دهمین نمایشگاه سراسری کتاب ارومیه که 16 مهر در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی ارومیه برگزار می‌شود، بر برگزاری تورهای دسته جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های استان و دانش‌آموزان مدارس مختلف برای بازدید از نمایشگاه کتاب تاکید کرد.

وی افزود: زمان برگزاری نمایشگاه برای دانشجویان و دانش‌آموزان مناسب است لذا باید اطلاع‌رسانی و فضاسازی مناسبی قبل از برگزاری نمایشگاه در سطح شهر انجام شود.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت مطبوعات محلی برای تبلیغ و اطلاع‌رسانی نمایشگاه بهره برد، ادامه داد: متاسفانه کتاب از سبد هزینه‌های خانوار حذف شده است و اتفاقاتی افتاده که مردم یک حالت سیری و اشباع نسبت به مطالعه کتاب پیدا کرده‌اند.

فتح‌الهی با انتقاد از اینکه مردم نسبت به کتاب نیازی احساس نمی‌کنند،‌ گفت: مردم برای تهیه ارز مسافرتی آنچنان شتابی دارند که برای تازه‌های نشر و حتی کتاب تخصصی رشته دانشگاهی آن ولع و اشتیاق دیده نمی‌شود و این باید آسیب‌شناسی شود.

وی برگزاری نمایشگاه کتاب را حداقل کار فرهنگی در شرایط کنونی دانست و گفت: اوضاع مطالعه و کتاب‌خوانی در کشور به هیچ‌وجه رضایت‌بخش نیست و باید نسبت به رقبای کتاب و کاربری آنها فکری اساسی کرد.

فتح‌الهی با اشاره به اینکه ورود نرم‌افزارهای دیجیتالی باعث شده تا عرصه بر کتاب تنگ شود،‌ خاطرنشان کرد: اگرچه در دنیای کنونی انتقال اطلاعات و علوم جدید لزوما از طریق کاغذ نیست ولی در هر صورت باید نوشتن کتاب اتفاق بیافتد تا اطلاعات وارد فضای مجازی دنیای دیجیتال شود و این ارزش و اهمیت کتاب را نشان می‌دهد.

وی گفت: باید در کتابخانه‌ها جدیدترین امکانات و نرم‌افزارهای دیجیتالی حاوی مقالات و کتاب‌های روز در اختیار علاقه‌مندان قرار گیرد از این جنس خدمات کمتر در کتابخانه‌ها ارائه می‌شود و ضروری است از حالت سنتی فاصله گرفته و به دنیای دیجیتال متصل شویم.

معاون استاندار آذربایجان غربی در ادامه به کیفیت‌بخشی محتوای کتاب‌های نمایشگاه تاکید و خاطرنشان کرد: یک تیم ممیزی باید نسبت به بهبود کیفیت کتاب‌ها اقدام کند و نباید با کتاب‌های سطحی و عامیانه فضای تخصصی نمایشگاه صدمه ببیند.

وی از مسئولان برگزاری نمایشگاه خواست وسایل نقلیه عمومی برای تردد علاقه‌مندان از نقاط مختلف شهر ارومیه و حتی شهرستان‌های استان به محل نمایشگاه را تدارک ببینند.

فتح‌الهی برگزاری تورهای دسته جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های استان و دانش‌آموزان مدارس مختلف برای بازدید از نمایشگاه کتاب را مورد تاکید قرار داد و افزود: تورهای شهرستانی نیز می‌تواند در امر تبلیغ و انتشار فرهنگ کتاب‌خوانی موثر باشد.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار همکاری و هماهنگی بین بخشی سازمان‌ها در برگزاری نمایشگاه کتاب را یک ضرورت و اولویت برشمرد و گفت: نهادهای فرهنگی مثل صدا و سیمای استان در این راستا مسئولیت بزرگی دارند و امیدواریم مثل سال‌های گذشته پشتیبانی خوبی از نمایشگاه کتاب به عمل آورند./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.