مشهد/ یک کارشناس مدیریت بازاریابی:
به
گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، فریبرز دخانیان با بیان این مطلب
افزود: بازاریابی اساس فناوری و محور اصلی تولید انبوه هر ایده نو است.
وی
اظهار داشت: از همان ابتدا که ایده ای به ذهن فرد می رسد باید قابلیت تجاری شدن و
نشدن آن ارزیابی شود تا از صرف هزینه های زمانی و مادی جلوگیری شود.
این
کارشناس مدیریت بازاریابی استراتژیک با بیان اینکه کمتر از پنج درصد اختراعاتی که
ثبت می شوند تجاری سازی شده و به تولید انبوه می رسند، گفت: خلا قوانین و مقررات
موجب شده تا بستر لازم برای تبدیل ایده به تجارت در کشور فراهم نشود.
این مدرس
دانشگاه افزود: تجاری
سازی شامل چهار مرحله خلق ایده اولیه و مطالعات مربوط به آن، مرحله آزمایشی و
پیاده سازی ایده، مرحله تولید آزمایشی و نیمه صنعتی و در نهایت تجاری سازی یافته
های تحقیقاتی می شود.
وی
تاکید کرد: در صورتی که مرحله اول بدون توجه به مرحله چهار یعنی تجاری سازی آغاز
شود به طور حتم این ایده همانند بسیاری از اختراعات صرفا در کتابخانه ها و
آزمایشگاهها می ماند.
دخانیان
در رابطه با لزوم آشنایی مخترعان با اصول بازاریابی و تجاری سازی خاطر نشان كرد:
هر مخترعی ابتدا باید با اصول بازاریابی آشنا شود و با این رویکرد از نظر مشاوران
و متخصصان این عرصه برای تجاری سازی محصول خود استفاده نماید تا خود و جامعه از
مزایای آن بهره مند شوند.
این
مدرس دانشگاه گفت: تولید و صنعت کشور نیازمند صنعتگران حرفه ای است و فرد حرفه ای
هم باید رفتار حرفهای داشته باشد، بنابراین آگاهی دقیق و آشنایی با اصول بازار
یابی از اهمیت بالایی برخوردار است./ب