سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

زیانباربودن خوردن غذاهای چرب درافطار

معاون مركز بهداشت استان مركزي گفت: خوردن غذاهاي چرب و پر حجم در وعده غذايي افطار براي سلامت روزه دار زيان آور است .

 

دكتر عباس اسماعيلي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک افزود: بر اساس عادات غلط غذايي خوردن مواد غذايي نظير كله پاچه و سيرابي و شيردان در وعده غذايي افطار براي معده اي كه بيش از 16 ساعت خالي بوده قابل تحمل نيست و علاوه بر بروز اختلالات گوارشي حاد، موجب تشنگي مفرط نيز مي شود.
وي افزود : خوردن غذاهاي چرب وشيرين نظير زولبيا و باميه نيز به دليل اينكه سيري كاذب ايجاد مي كند و موجب بروز ناراحتي گوارشي نظير ترش كردن و سوزش معده مي شود در هنگام افطار توصيه نمي شود.
معاون مركز بهداشت استان مركزي اضافه كرد: استفاده از مواد غذاهاي خشك نيز در وعده غذايي افطار زيان دارد و روزه داران بايد از پرخوري و يكباره خوري در وعده غذايي افطار بپرهيزند.
دكتر اسماعيلي خاطر نشان كرد: استفاده از منابع قند طبيعي نظير خرما، توت، كشمش و عسل به جاي قندهاي مصنوعي توصيه مي شود و سلامت بدن روزه دار را به همراه دارد.
وي عنوان كرد: خوردن انواع حليم و آش كه جزو غذاهاي سنگين قرار مي گيرند همراه با روغن و پيازداغ فراوان و همچنين تنقلات با ارزش غذايي كم به روزه داران توصيه نمي شود.
معاون مركز بهداشت استان مركزي ادامه داد: هرگز نبايد روزه با عجله باز شود و روزه دار بايد با خوردن غذاهاي كم حجم و پركالري بدن را آماده پذيرش غذاهاي سنگين كند و هنگام خوردن غذا نيز با خوب جويدن و مخلوط كردن موادعذايي با بزاق دهان حالت اسيدي غذاها را از بين برده و مشكلات گوارشي را به حداقل برساند./س

برچسب ها: ضرر ، غذای چرب ، افطار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.