سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پرستیژی که موجب سرطان می شود!

بسياري از جوانان اين روزها، بي توجه به سنت هاي گذشته به راحتي قليان در دست مي گيرند و سفارش توتون تنباكويي با طعم توت فرنگي يا نظاير آن را مي دهند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  اين قليان كشيدن ها ديگر به يك `ژست` و `پرستيژ` تبديل شده است، ژستي كه سرطان آور بودن آن، پشت مه سفيدرنگ قليان گم شده است و به گفته برخي از آنان برايشان حس استقلال دارد.به نظر مي رسد طي سال هاي اخير گرايش جوانان به استعمال قليان به تصور بي ضرر بودن آن بيش از سيگار شده است تا آنجا كه مكان هاي ارائه دهنده قليان روز به روز در حال افزايش هستند.
 
اين در حالي است که نابساماني جامعه، کاهش سطح سلامتي، افزايش هزينه‌هاي بهداشتي، بي ارزش کردن هنجارهاي فرهنگي، اخلاقي و نهايتا پاشيده شدن خانواده‌ها از مضرات اجتماعي مصرف قليان است. به گزارش رسالت، صنايع دخاني اغلب به صورت مستقيم و غيرمستقيم ، سالم و بي ضرر بودن مصرف قليان را نسبت به سيگار تبليغ مي كنند.
 
باورهاي غلط مانند اينكه مصرف دخانيات موجب محبوبيت در بين همسالان، بزرگ شدن و بالغ شدن، آزادي و استقلال، كاهش اضطراب موجب فريب جوانان و نوجوان مي شود.
 
فرشته فرزيان پور عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران با اشاره به افزايش مصرف قليان در جامعه بخصوص در ميان جوانان،مي گويد:"بايد با به‌کارگيري سياست‌هاي مناسب و راهکارهاي مختلف از اين مسئله جلوگيري کرد.
 
اشاعه آموزش و آگاهي در مورد مضرات قليان در تمام سطوح جامعه، اطلاع رساني از طريق رسانه‌ها و بخصوص برنامه‌هاي تلويزيوني مي‌تواند راهکار مناسبي در جهت کاهش مصرف قليان باشد.تنباکومضرات بسيار زيادي از قبيل ايجاد بيماريهاي تنفسي، بيماري هاي قلب وعروق، بيماريهاي دهان و دندان و آلرژي ناشي از اسانس‌هاي غير مجاز در تنباکوهاي مصرفي و همچنين نقش قليان در ايجاد سرطان‌ها مثل سرطان ريه، سرطان روده بزرگ، سرطان لب و دهان و حنجره،‌ سرطان مري و معده، لوزالمعده و کبد دارد.
 
افراد جامعه و جوانان بايد در خصوص اين‌گونه مضرات و آسيب ها آموزش ببيند و آگاه باشند". چروكيدگي پوست، پيري زودرس، تيرگي زيرچشم، زردي و فساد دندان ها از آثار استفاده از قليان است.با مصرف قليان، مقادير زيادي منواكسيدكربن، فلزات سنگين و تركيبات شيميايي سرطانزاي حاصل از احتراق ذغال، مواد ايجاد‌كننده حرارت و توتون استنشاق مي شود.
 
مصرف كنندگان قليان در هر وعده مصرف، معادل 80 تا يكصد نخ سيگار دود دريافت مي كنند.خطر ابتلا به سرطان ريه در افرادي كه قليان مصرف مي كنند پنج برابر افرادي است كه مصرف كننده اين محصول نيستند.علاوه براين، تنباكو و توتون مورد استفاده در قليان معمولا از بي كيفيت ترين و نامرغوب ترين انواع موجود است.افزايش روند استعمال دخانيات بين جوانان و مضرات ناشي از آن، ضرورت آگاهي رساني به آنان را بيش از پيش آشكار مي كند بنابراين بايد آگاهي آنان درباره زيان هاي ناشي از مصرف دخانيات و حق آنها در خصوص زندگي در محيط هاي بدون دخانيات افزايش يابد.‏

افراد بايد اطلاع داشته باشند که اسانس‌هاي موجود در تنباکوها نه‌تنها موجب تحريک دستگاه تنفسي و حساسيت و آلرژي در مصرف کنندگان مي‌شود؛ بلکه به دليل مصرف اشتراکي قليان، فرد در معرض مقادير بيشتري از مواد شيميايي مثل منو‌اکسيد‌کربن، قارچ‌ها و بيماري سل قرار مي‌گيرد.
 
قوانين پيشگيري از استفاده قليان بخصوص  در بين نوجوانان و ممنوع بودن قليان در اماکن عمومي در کنار به کارگيري آموزش درست و به موقع مي تواند قدرت تصميم گيري در افراد را افزايش دهد.
 
حسن عشايري استاد دانشگاه علوم پزشكي ايران در اين باره معتقد است"بايد غير از برنامه تحصيلي براي نوجوانان براي اوقات فراغت آنها هم برنامه ريزي كرد. اين برنامه ريزي بايد هدفمند باشد و اوقات فراغت مي‌تواند يكي از موارد مهم براي پيشگيري از سوء مصرف مواد مخدر باشد.
 
جوان هيجان خواه است و اين هيجانات بايد تحت عنوان اخلاق ارتباطات علمي و اجتماعي تنظيم شود.جوان نبايد هيجانات سرگردان، كاذب و منفي داشته باشد، بلكه بايد با بروز هيجانات واقعي خود ابراز وجود كرده و براي رويارويي با استرس و مشكلات آمادگي داشته باشد".
 
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: قلیان ، سرطان ، شبانه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.