سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گشتی در پارک تندوره؛

رودر رویی با پلنگ 100 کیلویی و عقاب طلایی+عکس

پارک ملی تندوره زمانی تفرجگاه و محل تفریح مردم درگز و قوچان بود. جایی که زیباترین و عمیق ترین دره هایی که ممکن است در طول عمرتان ببینید را اینجا تماشا کنید.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  بر اساس تقسیم بندی مجموعه تندوره در شمال استان خراسان رضوی در شهرستان درگز قرار دارد. این منطقه در حوزه آبریز هریرود و کشف‌رود و زیرحوزه رودخانه درونگر قرار گرفته ‌است.
 
پارک ملی تندوره با مساحت 73435 هکتار در بهمن ماه سال 1347 به عنوان منطقه حفاظت تندوره قرق گردید و در اسفند ماه سال 1348 به پارک وحش تندوره تغییرنام یافت. در خرداد ماه سال 1350 قسمتی از شرق (ناحیه مجاور گردنه الله‌اکبر) حذف و در بهمن ماه سال 1353 عنوان پارک ملی تندوره به منطقه داده شد.
 



پارک ملی تندوره از نظر تاریخی نیز حایز اهمیت بوده و در گذشته نه چندان دور راه ارتباطی درگز به قوچان از این منطقه می‌گذشته ‌است. در این منطقه بازمانده‌های سکونت در دوران های گذشته به چشم می‌خورد که از آن جمله می‌توان به آثار باقی مانده از دژی قدیمی به نام قلعه رجبه اشاره نمود که بنا بر مشهور قدمت آن به قبل از اسلام بر می‌گردد.

اگر صبح زود یا غروب اینجا باشید گله های کل و بز را می بینید که در حال چرا هستند و گاهی سری بالا می کنند و به طرف شما زل می زنند. اگر بخواهید بزرگترین و اصیل ترین نژاد قوچ و میش ایران را ببینید توصیه می کنیم به پارک ملی تندوره بروید. اسمش قوچ اوریال است.

حواستان باشد پارک ملی تندوره، پلنگهایی دارد که وزن آنها گاهی به 100 کیلو گرم هم می رسد. این پلنگ ها از زیباترین و بزرگترین پلنگ های دنیا هستند. شاید دیدن جذابیت های زمینی پارک چنان شما را سرگرم کند که یادتان برود گاهی به آسمان نگاه کنید. عقابهای طلایی و شاهی آن بالا در حال پرواز هستند و به نظر می رسد که تا نزدیک خورشید اوج گرفته اند و می خواهند آن "تیهوی” بیچاره را که در لبه صخره ای نشسته، شکار کنند.
 
 
این پارک ملی مارهای خطرناکی هم دارد. یک نوع مار کبرا که در محل به نام کفچه مار مشهور است از همه آنها خطرناک تر است. این مار با کبراهای مصری و آفریقایی و شاه کبرای آسیا فرق دارد. فقط در شمال شرقی ایران پیدا می شود.

ممکن است در حال راه رفتن باشید و ناگهان روبروی خود ماری را ببینبد که یک سوم تنه خود را راست و عمودی نگه داشته و به سمت شما نگاه می کند. طول این مار حدود 130 سانتی متر است. مار جعفری و تیر مار هم در اینجا یافت می شوند. تیرمار سرعت خیلی زیادی دارد و این اسم را به خاطر سرعتش به او داده اند.

 
پوشش گیاهی تندوره هم با ارزش است و هم متنوع. از انجیر و گردو گرفته تا گوجه وحشی و از آلبالوی وحشی گرفته تا بوته های خاردار و گون این جا پیدا می شود. پارک ملی تندوره یک باغ وحش بزرگ و متنوع است که جایگاه ویژه ای در میان پارک های ملی دارد.
 
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
برچسب ها: پارک ، ایران ، طبیعت ، شبانه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
ناشناس
۱۸:۴۲ ۰۸ مرداد ۱۳۹۱
خيلي زيبا بود مي شود از نزديك هم اينجا را ديد؟
فرشته
۲۳:۳۲ ۰۷ مرداد ۱۳۹۱
خیلی زیباست ایران من ... ممنون از خبرای گردشگریتون ..