سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

نخلستان های اروندكنارو بخش مركزی آبادان درمعرض نابودی است

بخش اعظم نخلستان های بخش اروندكنار و بخش مركزی آبادان بر اثر شوری آب رودخانه های اروند و بهمنشیر در معرض نابودی قرار دارند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ،كم آبی و خشكسالی حاكم در منطقه درسال های اخیر كه كاهش دبی رودخانه های كارون، فرات و دجله در كشور عراق را موجب شده است شوری آب رودخانه های اروند و بهمنشیر را درپی داشته است .

به زعم كارشناسان همچنین با توجه به اینكه در آبیاری باغ های نخیلات از پدیده جز و مدی استفاده می شود و همه ساله در این فصل و در اوج تابستان در حین محصول دهی نخیلات منطقه ، باغات موجود با شوری آب فراوان مواجه می شوند ضرر و زیان فراوانی به زیر بخش های كشاورزی بخصوص كشت میانه كاری و نخلستان های بهره برداران وارد می شود.

مدیر جهاد كشاورزی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران دراین باره گفت: با توجه به نمونه برداری از آب های رودخانه های اروند و بهمنشیر متاسفانه در هنگام مد و آبیاری نخیلات شوری آب بیش از دو هزار میكروموس بوده است.

مهندس 'سید محمد ادریس پور' خاطرنشان كرد: این موضوع اگر توسط مسوولان كنترل نشود زیان و فاجعه بزرگی بوجود خواهد آورد.

وی افزود: از مسوولان محترم شهرستان و بویژه فرماندار ویژه آبادان و دستگاه های مسوول درخواست عاجزانه داریم كه در این خصوص دستورات لازم برای كاهش شوری آب را صادر كنند.

ادریس پور اظهار داشت: شوری بیش از 20 هزار میكروموس آب رودخانه اروند و بهمنشیر در سال های گذشته تمام زیر ساخت های كشاورزی منطقه را ازبین برده است.

وی افزود:با توجه به شوری آب رودخانه اروند و بهمشنیر نخلستان های منطقه در معرض نابوی قرار گرفته اند.

مدیر جهاد كشاورزی آبادان با اشاره به مشكل كشاورزان اروندكناری و بهمنشیری برای تامین آب زمین‌های زراعی گفت: سال های گذشته برای تامین آب نخلستان های حاشیه اروند از رودخانه بهمنشیر استفاده می شد كه امسال متاسفانه آب هر دو رودخانه برای نخلستان هاقابل مصرف نیست و نزدیك به سه میلیون اصله نخل در معرض از بین رفتن قرار دارند.

ادریس پور بالا رفتن شوری آب این رودخانه ها را ناشی از كاهش ورودی آب كارون و دجله و فرات درعراق دانست.

وی آب مطلوب برای آبیاری نخیلات را در حد دو هزار تا سه هزار میكروموس دانست و گفت: با شوری آب بیش از دو هزار میكروموس امكان آبیاری نخیلات و میانه كاری های منطقه ممكن نیست.

ادریس پور اضافه كرد:شوری آب رودخانه اروند و بهمنشیر بیش از هفت هزار بهره بردار را خانه نشین و متضرر كرده است.

وی از بهره برداران خواست برای كنترل آب شور همیشه با كارشناسان مدیریت جهاد كشاورزی و مراكز دایر در دهستان ها هماهنگی نزدیكی بعمل آورند.

ادریس پور همچنین تاكید كرد كه دریچه انهار درجه دو فقط در لحظات اول ورودی مد رودخانه ها استفاده شود و سپس دریچه ها بسته شوند تا شوری بیش از اندازه آب وارد باغ ها و مزارع نشود.

وی آبادان را یكی از منابع عمده تامین كننده محصولات كشاورزی استان خوزستان تا قبل از جنگ تحمیلی ذكر كرد.

ادریس پور اظهار داشت:این شهرستان در سال‌های قبل از جنگ تحمیلی تغذیه كننده استان در زمینه محصولات كشاورزی بود و گاهی اوقات محصولات آن به خارج از استان صادر می شد.

وی با اشاره به ازبین رفتن ساختار كشاورزی و باغی منطقه دردوران جنگ تحمیلی گفت: باید برای بازسازی این ساختارها تلاش كنیم تا آبادان را به دوران قبل از جنگ برگردانیم.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: آب رودخانه‌های بهمنشیر و اروند در حال حاضر شور و غیر قابل استفاده است و سبب نابودی زمین‌های زراعی مردم شده است.

'محمد سعید انصاری' با هشدار نسبت به ادامه این وضعیت افزود:امیدواریم استاندار خوزستان وارد عمل شود و با تمهیدات لازم هر چه زودتر مردم روزه‌دار روستاهای آبادان از بی‌آبی نجات یابند.

هم اكنون از سه میلیون اصله نخل بارور در آبادان حدود یك میلیون اصله در اروندكنار قرار دارد كه سالانه به طور میانگین 25 هزار تن خرما به ارزش بیش از 80 میلیارد ریال تولید می‌كند./س
برچسب ها: نخلستان ، اروند ، نابودی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.