سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همدان/دانشنامه

رحماندوست، معروف به شاعر " صد دانه یاقوت "

مصطفی رحماندوست معروف به شاعر صد دانه یاقوت متولد همدان، شاعر، نویسنده و مترجم کتاب‌های کودکان و نوجوانان است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران همدان؛ رحماندوست، پس از دریافت مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران، به عنوان کارشناس کتاب‌های خطی در کتابخانه مجلس مشغول به کار شد ، سپس به عنوان مدیر مرکز نشریات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیر مسئول نشریات رشد، سردبیر رشد دانش‌آموز، سردبیر و پدیدآورنده سروش کودکان و نوجوانان به فعالیت خود ادامه داد.
از این نویسنده و شاعر ایرانی، تاکنون 160 مجموعه شعر برای کودکان و نوجوانان، تألیف و ترجمه داستان‌های کودکان و نوجوانان در ایران و جهان منتشر شده ‌است. تیراژ کتاب‌های او به بیش از پنج و نیم میلیون نسخه می‌رسد که از آن میان می‌توان به آثار زیر اشاره کرد:
«فرهنگ‌آسان: دانشنامه ویژه کودکان‌و نوجوانان»‌، «فرهنگ‌ضرب‌المثل‌ها: مجموعه‌ای ارزشمند از ضرب‌المثل‌های ایرانی»، «ترانه‌های نوازش» شامل مجموعه‌ای از لالایی‌ها که از آن میان «لالایی عاشورا» بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. مجموعه شعرهای «قصه پنج انگشت» و «بازی با انگشت‌ها» که ریشه در ادبیات فولکلور ایران دارد و تعدادی از اشعار این مجموعه به زبان سوئدی نیز ترجمه شده‌ است.
برخی از آثار مصطفی رحماندوست ازجمله: «۲ پر ۲ پر ۴ پر»، «آسمان هم خندید»، «ترانه‌های نوازش»، «بازی شیرین است»، «درسی برای گنجشک»، «توپ در تاریکی»، «بچه‌ها را دوست دارم»، «مرغ قشنگ تپلی»، «پرنده گفت: به!به! صدای ساز می‌آید»، «خروس غصه خورد» و «زیباتر از بهاراست
وی پس از بازنشستگی از سمت‌های دولتی یکی از اعضای اصلی داوران بین‌المللی جشنواره بین‌المللی فیلم كودكان و نوجوانان و جشنواره بین‌المللی تئاتر كودكان و نوجوانان است.
همچنين عضو هیأ‌ت‌های‌داوری‌ كتاب‌ سال، جشنواره‌های‌ كتاب‌ و مطبوعات‌ كودكان و عضو شورای ‌موسیقی ‌كودكان ‌و شورای کتاب کودک ایران نیز بوده ‌است.
وي هم اکنون به تدریس داستان‌نویسی و ادبیات كودكان و نوجوانان مشغول است و به عنوان مسئول بخش کتاب‌های خارجی کودکان و نوجوانان در کتابخانه ملی فعالیت می‌کند./ع
برچسب ها: همدان ، شاعر ، رحماندوست
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.