سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مردم روماني فردا پاي صندوق هاي راي مي روند

آينده سياسي کشور روماني روز يکشنبه در همه پرسي مهمي رقم مي خورد .

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از شبکه تلويزيوني يورونيوز ؛ قرار است مردم روماني درباره برکناري ترايان باسسکو رئيس جمهور اين کشور در همه پرسي نظر خود را اعلام کنند. اکثريت چپ ميانه به رهبري ويکتور پونتا نخست وزير اين کشور همه پرسي را براي برکناري باسسکو برگزار کرده است.
اگر فقط 50 درصد از 18 ميليون راي دهنده رومانيايي به پاي صندوقهاي راي بروند، نتيجه اين همه پرسي تاييد خواهد شد.

براساس اين گزارش ، ترايان باسسکو خواهان تحريم همه پرسي شده است تا سمت خود را بازيابد. پارلمان وي  را از سمتش به حال تعليق درآورده و رئيس جمهور موقت ديگري تعيين کرده است. دوره رياست جمهوري باسسکو در اواخر سال دوهزار و چهارده پايان مي يابد. او در سال دوهزار و هفت در همه پرسي مشابهي برنده شده بود اما پس از آن بحران اقتصادي موجب کاهش شديد محبوبيت او شده است.

اتحاديه اروپا که از نزديک نتايج همه پرسي را دنبال مي کند بر دولت اين کشور فشار آورد کرده تا قانون را رعايت کند.  درصورت نارضايي اتحاديه اروپا از نحوه مديريت بحران سياسي اخير  کمکهاي بين المللي به بخارست ممکن است با تاخير مواجه شود.

هر دو حزب اصلي در روماني در سياسي بازي مهارت دارند. ناظران به خوبي بر اين امر واقفند. سوسيال دموکراتها يعني هم حزبي هاي نخست وزير و ليبرال دموکراتها يعني هم حزبي هاي رئيس جمهور مي دانند چگونه قانون اساسي را دور بزنند. اين بحران سياسي ممکن است مدتها پس از همه پرسي روز يکشنبه فضاي سياسي روماني را تحت تاثير خود قرار دهد.
برچسب ها: رای ، رومانی ، انتخابات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.