سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

فرسودگی ناشی از گرما

گرمازدگي طيفي از بيماري‌هاست كه مي‌تواند چنان جزيي باشد كه حتي پزشك نتواند تشخيص دهد يا آنقدر شديد باشد كه زندگي فرد را در خطر قرار دهد.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  اراک اثرات كوتاه‌مدت و گذراي گرما شامل ورم، گرفتگي عضلات يا ضايعات پوستي خارش‌دار مي‌شود، اما هميشه گرما خوش‌خيم نيست. اثراتي كه در اين يادداشت به آن پرداخته مي‌شود، اثراتي است كه نياز به بررسي فوري در بيمارستان دارد.

سنكوپ: در افرادي كه با گرما برخورد مي‌كنند، ممكن است دچار افت هوشياري ناگهاني شوند. علت سنكوپ، گشادي عروق پوست و از دست رفتن آب و به دنبال آن افت فشار خون است. افراد مسن و افرادي كه عادت به آب و هواي گرم ندارند، بيشتر مستعد هستند. افزون بر گرما، بيماري‌هاي خطرناك بسياري وجود دارد كه مي‌تواند منجر به سنكوپ شود. علت انتقال اين افراد به اورژانس، علل جدي‌تري همچون مشكلات قلبي و سكته مغزي است.براي درمان لازم است مصدوم از محيط گرم دور شود سپس بايد وي را در وضعيت خوابيده قرار داد تا خون به مغز و قلب برسد. اگر بيمار قادر به نوشيدن است، مايعات داراي آب و نمك به او بدهيد. افرادي كه توان نوشيدن ندارند بهتر است سرم نمكي برايشان تجويز شود.

خستگي يا فرسودگي گرمايي: اين اختلال تنها احساس خستگي نيست. بيماران مبتلا به اين شكل از گرمازدگي از سردرد، تهوع ، استفراغ و گرفتگي عضلات شكايت دارند. دماي بدن اين افراد افزايش يافته، اما از 40 درجه نمي‌گذرد. سيستم عصبي آنها سالم است و هيچ تغييري در وضعيت هوشياري و درك آنها ديده نمي‌شود. در بررسي آزمايشگاهي اين افراد غلظت خون (افزايش گلبول‌هاي قرمز) و اختلال در املاح خوني ديده مي‌شود. اين افراد را بايد از محيط گرم دور كرد، استراحت براي آنها ضروري است. بر اساس وضعيت افراد مي‌توان برايشان مايعات خوراكي يا وريدي شروع كرد. اگر بيمار فشار خون پاييني دارد، بايد بستري شده تا مايعات وريدي (سرم) دريافت كند. اغلب اين مبتلايان اگر مشكل قلبي نداشته باشند و در بررسي آزمايشگاهي وضعيت آب و نمك خونشان خيلي به هم ريخته نباشد، قابل ترخيص هستند. اگر وضعيت ذهني يا هوشياري مصدوم دچار اختلال شد بايد به تشخيص‌هاي بدخيم‌تر فكر كرد. ممكن است تعدادي از مبتلايان بتدريج علائم درگيري مغز را نشان بدهند بنابراين لازم است كه آنها را در اورژانس براي چند ساعتي تحت نظر داشت.

اگر پس از نيم‌ساعت از شروع درمان وضعيت بيمار تغيير نكرد، لازم است اقدامات گسترده‌اي براي كاهش دماي بدن به كمتر از 39 درجه سانتي‌گراد آغاز شود. استفاده از پنكه يا آب روي بدن مي‌تواند دماي بدن آنها را كاهش دهد. آب به كار رفته نبايد سرد باشد، چرا كه منجر به لرز بيمار می‌شود./س

برچسب ها: فرسودگی ، گرما ، بیماری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.