سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/با توجه به جمع آوری 90 درصد انبارهای غیرمجاز ضایعات خشک در مشهد؛

جولان کارگاه‌های زیرزمینی بازیافت خطری برای سلامت شهروندان

فرهنگ تفکیک زباله از مبدا چند سالی است که تا حدودی جای خود را میان شهروندان مشهدی بازکرده است اما باز شاهد این مهم هستیم که برخی از شهروندان زباله های خود را به صورت مخلوط در یک کیسه درب منزل می گذارند.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، همین امر سبب شده است تا فضا برای جولان عده ای افراد سودجو برای جداسازی غیر قانونی و غیر بهداشتی ضایعات خشک از میان زباله های شهروندان و گاری های شهرداری فراهم شود که نازیبایی بصری را به وجود می آورد.

همچنین این افراد با فروش ضایعات خشک به انبارهای غیرمجاز و در پی آن بازیافت غیر اصولی آنها موجبات به خطر افتادن سلامت شهروندان را ایجاد کرده اند.

در همین رابطه مدیرکل محیط زیست استان خراسان رضوی درگفتگو با خبرنگار ما گفت: حل معضل کارگاه‌ها و انبارهای غیر مجاز باید به صورت ریشه ای حل شود چون منبع تغذیه این امکان در سطح شهر می باشد.

حسین آقامیری ادامه داد: دوره گردهای سطح شهر که مبادرت به جمع آوری ضایعات خشک به صورت غیرمجاز می کنند به نوعی منبع تغذیه کارگاه ها و انبارهای غیر مجاز می باشند که باید با آنها به صورت جدی برخورد شود.

وی تصریح کرد: برخورد با کارگاه‌های بازیافت و انبارهای غیرمجاز پسماند خشک نیز در محدوده شهری با شهرداری مشهد است که تاکنون این نهاد تا حدودی در این زمینه موفق عمل کرده است.

مدیرکل محیط زیست استان خراسان رضوی با اشاره به فعالیت انبارها و کارگاه های بازیافت غیر مجاز در خارج از محدوده شهری بیان داشت: برخورد، کنترل و نظارت با این انبارها و کارگاه ها که خارج از محدوده شهر واقع شده است بر عهده دهیاری ها و بخشداری ها است که در این زمینه محیط زیست تاکیدات و توصیه هایی را در جهت کاهش و حذف این انبارها ارائه کرده است.

آقامیری با اشاره به مشکلات ایجاد شده توسط این اماکن بیان داشت: وجود انبارها و کارگاه های غیرمجاز بازیافت در کنار اینکه به انتشار انواع بیماری ها منجر می شود نازیبایی بصری را نیز به وجود می آورد.

مدیرکل محیط زیست استان خراسان رضوی ادامه داد: همچنین بازیافت غیرمجاز ضایعات خشک در این کارگاه های زیر زمینی به صورت کاملا غیر بهداشتی انجام می شود که خطرات زیادی را برای شهروندان دارد.

برخورد قانونی با خودروهای جمع آوری پسماند بدون مجوز

در ادامه مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد از جمع آوری و برخورد با 90 درصد انبار و کارگاه‌ غیر مجاز و غیر بهداشتی بازیافت در محدود شهر مشهد خبر داد.

علی نجفی با بیان این مطلب گفت: با توجه به اینکه با 10 درصد باقی مانده این انبارها نیز برخورد می شود این اماکن به صورت مکرر جابجا می شوند.

وی با اشاره به اینکه بیشتر انبارها و کارگاه های غیر مجاز بازیافت ، خارج از محدوده شهری واقع شده است برخورد با آنها را با استناد به ماده 688 قانون مجازات اسلامی وظیفه سازمان محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: بیشتر این اماکن در محور همت آباد، اسماعیل آباد و کنه بیست واقع شده است.

نجفی در خصوص مخاطرات ایجاد شده برای شهروندان توسط این انبارها بیان داشت: استقرار این اماکن باعث ازدیاد حیوانات موذی می شوند که خود ناقل بسیاری از بیماری ها هستند.

این مسئول شهری بروز حوادث از قبیل آتش سوزی را از دیگر خطر وجود این انبارها عنوان کرد و گفت: در کنار این مهم بازیافت غیر بهداشتی آن نیز سلامت شهروندان را به خطر می اندازد و دیده شده در پاره ای از مواقع از بازیافت آن اسباب بازی ساخته می شود.

نجفی همچنین در ادامه از برخورد قانونی و جریمه خودروهایی جمع آوری مواد بازیافتی بدون مجوز در مشهد خبر داد و تصریح کرد: هرگونه خودرو و وسیله نقلیه ای که بدون مجوز اقدام به فعالیت در زمینه خرید و فروش، حمل و نقل و جمع آوری پسماندهای خشک نمایند توسط مراجع قضایی جریمه می شود.

وی گفت: در سال گذشته با بیش از هزارو 830 گاری دستی،105 موتور و 37 خودرو اقدام به جمع آوری غیرمجاز ضایعات در سطح شهر نموده اند برخورد شده است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد همچنین در خصوص برخورد با کیسه پشتی ها نیز بیان داشت: اکثر افرادی که بدون وسیله نقلیه و به صورت غیر مجاز ضایعات خشک را جمع آوری می کنند به کیسه پشتی ها معروف هستند که اکثر این افراد معتاد و غیر ایرانی می باشند.

نجفی گفت: با توجه به اینکه برخورد قانونی به نوعی با این افراد نوعی تنش اجتماعی ایجاد می کند این سازمان می تواند تنها کیسه آن ها را ضبط کند که در همین راستا در سال گذشته با بیش از 6 هزار و 70 نفر برخورد شده است.

وی همچنین از توقیف 64 خودرو و موتور متخلف در 4 ماهه ابتدای سال جاری خبر داد و تصریح کرد: در این مدت همچنین با 276 گاری دستی نیز برخورد شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه این افراد بعد از جمع آوری، پسماندها را در انبارهای غیر مجاز جمع آوری می کنند و سپس به صورت غیر بهداشتی اقدام به بازیافت و تولید برخی کالاها می کنند از همین رو سلامت شهروندان با این حرکت به خطر خواهد افتاد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد بیان داشت: افرادی که در زمینه جمع آوری پسماند فعالیت دارند باید از سازمان مدیریت پسماند مجوز اخذ نمایند و سپس به بازیافت اصولی این مواد اقدام نمایند.

نجفی اضافه کرد: در صورتی که این افراد بدون مجوز اقدام به جمع آوری پسماند و سپس بازیافت غیر اصولی نمایند به استناد قانون مدیریت پسماند ضمن تشکیل پرونده جهت اقدامات بعدی به مراجع قضایی معرفی می شوند.

وی با اشاره به میزان جریمه در نظر گرفته شده برای این افراد گفت: تمامی خودروهای سواری مانند نیسان، وانت پیکان ، مزدا و ... در صورت فعالیت غیر مجاز و فاقد مجوز مبلغ یک میلیون ریال جریمه خواهند شد.

به گفته مدیر عامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری انواع موتور 350 تا 600 هزار ریال و گاری و دوچرخه هر یک 230 هزار ریال جریمه می شوند.

نجفی ادامه داد: این افراد در صورت تکرار تخلف مشمول جریمه سنگین تری خواهند شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: این مصوبه و نرخ نامه توسط شورای اسلامی شهر مشهد در سال 89 به تصویب رسیده است و تعرفه جدید آن به صورت سالیانه مصوب می شود.

نجفی در خصوص نحوه شناسایی این متخلفان بیان داشت: در حال حاضر 8 خودروی گشت در سطح شهر مشهد به صورت شبانه روزی برای شناسایی این افراد فعال می باشد.

با وجود این مسایل شاید بتوان گفت که اگر فرهنگ تفکیک زباله از مبدا در بین شهروندان نهادینه شود شاهد رشد چنین امکانی در شهر نخواهیم بود چرا که مواد اولیه این انبارها و کارگاه های زیرزمینی و غیر بهداشتی بازیافت از کیسه زباله خود شهروندان تامین می شود./س  

 

برچسب ها: غیر ، مجاز ، ضایعات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.