سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حصيبي:

وزنه برداري جزئي از دو و ميداني بود/ داستان ماراتن جعلي است

کارشناس و پيشکسوت دو و ميداني ايران به عنوان تاريخچه زنده دو و ميداني مطرح است وي در گفتگوي اختصاصي با باشگاه خبرنگاران به اتفاقات جالب و نکات ويژه اي از اين رشته قديمي و پر هيجان المپيکي اشاره کرد

به گزارش خبرنگار ورزشي باشگاه خبرنگاران؛ نخستين دوره بازي هاي المپيک نوين در سال 1896 با فعاليت هاي (بارون پير دوکوبرتن) آغاز شد.
از همان اولين دوره بازي هاي المپيک مهمترين رشته بازي ها دو و ميداني بود و اين تاثير گذاري همچنان هم از سوي دو و ميداني در بازي هاي المپيک وجود دارد.
استخوان بندي بازي هاي المپيک، آسيايي، قاره اي و منطقه اي مسابقات دو وميداني است.
دو و ميداني طي 116 دوره گذشته تغييرات بسياري در بازي هاي المپيک پيدا کرده و در اين مدت مواد و قوانين در آن کم و زياد شده است.
به عنوان مثال رشته وزنه برداري که هم اکنون يکي از رشته هاي بازي هاي المپيک است در گذشته به صورت مستقل نبود و در ميان رشته هاي دو و ميداني قرار داشت.
* وزنه برداري يک دستي در المپيک!
وزنه برداري در دوره هاي گذشته المپيک به عنوان بخشي از دو و ميداني به صورت دوستي و يک دستي انجام مي شد که حالت برداشتن وزنه با يک دست کاملا منسوخ شده و هم اکنون هم رشته وزنه برداري با جدا شدن از دو و ميداني به صورت مستقل در تمامي مسابقات رسمي از جمله بازي هاي المپيک شرکت دارد.
دو و ميداني به دليل شرايط خاص طبيعي ترين رشته ورزشي است و نيازي به آموزش مهارت هاي اوليه را ندارد.
کودک از بدو تولد دويدن، پرتاب اشيا و پرش از روي موانع و اشيا را به طور غريزي ياد مي گيرد و انجام مي دهد.
بشر اوليه نيز که به صورت نيمه وحشي زندگي مي کرد مجبور بود براي گذراندن زندگي بدود و از روي موانع بپرد و يا براي شکار از پرتاب اشيا استفاده کند به همين دلايل دو و ميداني طبيعي ترين و قديمي ترين رشته ورزشي محسوب مي شود.
براي کلاس بندي رشته هاي مختلف دو و ميداني بايد مطالعات فيزيولوژيکي، آناتومي، فيزيکي و استفاده از اهرم ها و نيز نيروهاي جاذبه و گريز از مرکز در نظر گرفته مي شد علم روز به کمک رشته دو و ميداني آمد تا از حالت طبيعي در آمده و به صورت علمي دنبال شود.
براي عمل شدن اين ورزش دوهاي 110 متر با مانع مردان و 100 متر با مانع زنان را مي توان نام برد و يا اينکه در دوي 400 متر بامانع مردان و زنان به يک اندازه مسابقه مي دهند.
پيش از اين مسابقات 2000 متر با مانع برگزار مي شد که هم اکنون اين رشته منسوخ شده و به جاي آن رشته سه هزار متر با مانع برگزار مي شود.
در دو ميداني امروزي از فرآورده هاي جديدي همچون پيست تارتان استفاده مي شود.
* حذف بخش پرس به دلايل پزشکي
برخي رشته هاي ورزشي مثل وزنه برداري هم اکنون هم کاملا با مسائل علمي دنيا همخواني ندارد در گذشته وزنه برداري به صورت پرس، يک ضرب و دو ضرب برگزار مي شد اما دانش پزشکي بخش پرس آن را حذف کرد.
اما در دو و ميداني ورود مسائل علمي بسيار زودتر انجام شده است.
استفاده از زمان سنج ها در دوها، دستگاه هاي اندازه گيري چشمي در پرش  ها و پرتاب ها و قوانين رياضي در اندازه گيري هاي مختلف نمونه ورود علم به دو و ميداني است.
هم اکنون در ماده پرش ارتفاع نوع پرش پرندگان اين رشته نسبت به قبل متفاوت شده تا تاثير پذيري مرکز ثقل بدن در آن وجود داشته باشد.
در طول اين مدت و با تمرکز روي مسائل فني تقريبا ثابت ترين مواد ورزشي در دو و ميداني تعبيه شده و سالها است که تغييرات جديدي در آن رخ نداده است.
از همان نخستين دوره بازي هاي المپيک جديد سنگين ترين ماده دوي ماراتن و سبک ترين آن دوي صدمتر بود.
* ممنوعيت دوي ماراتن براي بانوان
دوي ماراتن تا مدت ها براي بانوان ممنوع بود و دليل آن را سنگين بودن اين ماده براي ورزشکاران زن مي دانستند در حاليکه هم اکنون اين رشته با نتايج خوب در بخش زنان هم برگزار مي شود.
داستان ماراتن در تاريخ باستان نيز در نوع خود جالب توجه است.
* داستان جعلي ماراتن
گفته مي شود زمانيکه خشايار شاه ايرانيان باستان از ايران به يونان لشکر کشي کرد جنگي در يکي از سواحل يونان توسط ارتش دريايي خشايار شاده با يونانيان در گرفت که در آن ايران شکست خورد.
در آن هنگام يک سرباز يوناني براي رساندن خبر پيروزي يونان و شکست ايران مسافتي به طول 42 کيلومتر و 195 متر از ساحل محل نبرد و دشت ماراتن تا آتن را  ديود و با رساندن پيغام جان سپرد.
از همان دوره نخست المپيک جديد يوناني ها که مي دانستند رقيب در ماراتن از سوي ساير کشورها ندارند ماراتن را در بين مواد المپيکي جاي دادند و صاحب نشان طلا در آن اولين دوره نيز شدند.
مشخص شد که در آن زمان خشايار شاه قواي دريايي نداشته و اصلا جنگي در ساحل يونان رخ نداده است.
بنابراين جعلي بودن اين داستان مشخص شد .
* چوپاني که هرگز در ماراتن شرکت نکرده بود
اولين مدال طلاي دوي ماراتن را يک چوپان يوناني که تا به حال در مسابقات ماراتن شرکت نکرده بود در سال 1896 در نخستين دوره بازي هاي المپيک نوين بدست آ‌ورد.
* پر مدال ترين رشته المپيک
امروزه 24 ماده براي مردان و 23 ماده براي بانون در رشته دو و ميداني در بازي هاي المپيک انجام مي شود که در مجموع دو و ميداني المپيک با 47 ماده و توزيع 141 مدال پر مدال ترين رشته بازي هاي المپيک محسوب مي شود.
کشورهايي که سعي دارند در رده بندي نهايي بازي ها در بالاترين رده ها جاي بگيرند سعي دارند به رشته هاي پرمدالي چون دو و ميداني روي آورند و از توزيع مدال هاي فراوان آن استفاده کنند./ق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.