سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

آماده‌سازي جلد 8 و 9 مجموعه عظيم«نصوص في علوم قرآن

معاون گروه علوم قرآن بنياد پژوهش‌هاي اسلامي آستان قدس رضوي از آماده‌سازي جلد 8 و 9 مجموعه عظيم علوم قرآني« نصوص في علوم قرآن» خبر داد.

 .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل از پايگاه اطلاع‌رساني آستان قدس رضوي، محمدحسن مؤمن‌زاده با بيان اين مطلب گفت: تاكنون هفت جلد از اين مجموعه عظيم قرآني تهيه و به چاپ رسيده است و هم‌اكنون جلد هشت و 9 از اين مجموعه آماده سازي شده است.

وي با اشاره به اينكه تاليف اين مجموعه يكي از مهم‌ترين كارهاي گروه علوم قرآني زير نظر آيت‌الله محمد واعظ‌زاده خراساني است، اظهارداشت: اين اثر براساس مباحث و موضوعات قرآني شكل گرفته و به تمام آثار كتبي كه در آنها موضوعات علوم قرآني آماده است مراجعه مي‌شود.

مؤمن‌زاده در خصوص موضوعات قرآني مورد بررسي شده در اين مجموعه گفت: وحي و كيفيت آن، نزول قرآن، نحوه كتابت قرآن، ترتيب و تنزيل سوره‌هاي قرآن، ترتيب آيات و مسائلي از اين قبيل كه از آن به علوم قرآني تعبير مي‌شود، در يك سير منظم تاريخي از قرن اول تا زمان معاصر و با استفاده از منابع و كتب مختلف علوم قرآني، تفسيري، فقهي، اصولي و... در يك‌جا تنظيم و تأليف شده است.

موضوعات مجموعه «نصوص في علوم القرآن»

وي خاطرنشان كرد: در مجلد اول و دوم اين اثر در بحث«نزول قرآن و بدء الوحي و كيفيته»، مجلد سوم اين مجموعه در موضوع «جمع قرآن»، مجلد چهارم در بحث«صيانة‌القرآن عن التحريف» و مجلد پنجم آن در بحث «مصاحف الصحابه و نقط و شكل و رسم‌القرآن» و مجلد ششم نيز «اسماء القران و معني الايه و السوره و تناسب الآيات و السور» را مورد بررسي قرار مي‌دهد.

وي ابرازداشت: جلد هشتم اين كتاب كه در حال تدوين و آماده‌سازي براي چاپ است به بحث مهم«اختلاف القراءات و جمع‌ها و أثرها» اختصاص يافته كه در آن همه نصوصي كه از قرن اول هجري تاكنون مرتبط به موضوع مورد نظر است با حذف و ارجاع مكررات گردآوري و تنظيم شده‌اند.

بررسي تواتر يا عدم تواتر القراءات در جلد نهم

معاون گروه علوم قرآن بنياد پژوهش‌هاي اسلامي آستان قدس رضوي تصريح كرد: در جلد نهم مجموعه«نصوص في علوم قرآن» موضوع«حجية تواتر القراءات» مورد بررسي قرار گرفته كه در آن مجموعه مفصلي از نصوص مربوط به بحث تواتر يا عدم تواتر القراءات در آن به سبك ديگر جلدهاي اين مجموعه گردآوري شده تا زمينه‌اي براي تحقيقات علاقه‌مندان به اين قبيل مباحث باشد.

تمام علوم و فنون قرآني در مجموعه «نصوص في علوم القرآن»

وي همچنين كتاب«نصوص في علوم القرآن» را در برگيرنده تمامي علوم و فنون قرآني دانسته و گفت: اهميت مجلدات اين مجموعه در اين است كه ديدگا‌ه‌های اهل سنت و شيعيان را ذكر كرده و در اين راه از قديمی‌‌ترين منابع موجود بهره برده است.

وي اضافه كرد: به گفته صاحب‌نظران، این اثر را باید از جمله آثاری دانست که موجب تقریب مذاهب اسلامی شده و مذاهب با دیدن ویژگی‌های مشترک میان خود، به وحدت بیشتر پی خواهند برد./س 

برچسب ها: اسلامی ، آستان ، قدس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.