سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمان/

کم آبی مشکل اصلی استان کرمان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت : استان کرمان از جمله استان های خشک کشورمحسوب می شود که نسبت به کشور ، یک سوم بارندگی ها را دارد.

عباس ملایی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان با اعلام این خبر افزود : استان کرمان داراي پتانسيل هاي فراوان به خصوص در بخش کشاورزي است که به دليل خشکسالي هاي پياپي و برداشت منفي  از منابع آبي استان طي اين مدت و کمبود منابع آبي موجود در استان نياز به صرفه جویی و استفاده بهینه از آب موجود را دارد.

وی  يکي از طرح هاي پيشنهادي برای رفع  کمبود آب در استان را  طرح استفاده از سیستم های نوین آبیاری اعلام و تصریح کرد :  با توجه به قابليت هاي کشاورزي استان کرمان و ارز آوري محصولات باغی نظیر پسته ، براي کشور امري معقول و قابل انجام است و در انتقال آب می توان از طرح های لوله گذاری از چاه تا مزرعه و در بحث مصرف آب در مزرعه می توان از طرح های نوین آبیاری شامل کم آبیاری  یا استفاده از سیستم های آبیاری قطره ای و بارانی استفاده کرد .

ملایی اظهار داشت : در صورت ادامه کمک های مالی دولت به کشاورزان و استقبال آنها در اجرای سیستم های نوین آبیاری ، می توان امیدوار بود با مصرف بهینه آب ، کشاورزي استان کرمان متحول مي شود.

وی با اشاره به اینکه يک چهارم باغ هاي کشور به خصوص در بخش باغات پسته ، مرکبات و نخيلات و گردو ، در استان کرمان وجود دارد خاطر نشان کرد : خشکسالي های  اخیر و کمبود آب ، اين باغ ها را در معرض تهديد جدي قرارداده است.

ملایی عنوان کرد :  اين درحالي است که 70 درصد پسته به عنوان سومين محصول صادراتي و ارز آور غير نفتي کشور در استان کرمان توليد مي شود و حفظ اين سرمايه ضروري است.

وي درخصوص استفاده بهینه از آب در کشاورزی گفت : همه مردم بخصوص کشاورزان باید قدر این آب را بدانند و با مراجعه به مدیریت های جهادکشاورزی محل سکونت خود ، از اعتبارات بلاعوض دولت که به این بخش اختصاص داده شده است ، استفاده کنند و در سال جاری این اعتبارات به ازای هر هکتار 35 میلیون ریال است.

 ملایی یادآور شد : فشار بر دشت های کرمان آن چنان زیاد شده است که کشاورزان ترجیح می دهند برخی باغ های خود را برای اختصاص سهمیه آبشان به دیگر باغ های پرثمرتر خشک کنند این درحالی است که سختی آب به دلیل تداخل آب شیرین و شور در منابع زیر زمینی نیز بالا رفته و دیگر امکان اجرای طرح های آبیاری تحت فشار در این مناطق بخصوص بخش هایی از دشت زرند ، رفسنجان ، انار و کرمان وجود ندارد و اگر برای حل مشکل آب استان کرمان اقدامی جدی صورت نگیرد بسیاری از باغات بر اثر کم آبی خشک خواهند شد./س

برچسب ها: کم آبی ، مشکل ، اصلی کرمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.