سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فارس/

اتمام عمليات پاکسازي مجموعه جهاني پاسارگاد

عملیات پاکسازی و مهار علف های هرز مجموعه جهانی پاسارگاد دیروز پایان یافت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران فارس مسئول میراث فرهنگی پاسارگاد گفت: با توجه به گستردگی و پراکندگی آثار و بناهای موجود در مجموعه هر ساله در آغاز بهار سطح محوطه پوشیده از علف و گیاهان خودرو می شود.
  نصیری حقیقت افزود: در این راستا محوطه پیرامون بناها با استفاده از کارگران ماهر و ابزار مناسب پاکسازی شده تا رشد گیاهان موجب آسیب رساندن به بناها و آتش سوزی احتمالی در فصل گرما نشود.
وی با اشاره به شروع فصل گرما و خطر آتش سوزی علف های خشک در محوطه گفت: به همین علت علف های خشک با استفاده از دستگاه علف زنی درو شد و پس از جمع آوری به خارج از محوطه انتقال یافت که این پاکسازی در محوطه ، کمک زیادی به حفظ و نگهداری آثار و بناهای محوطه پاسارگاد می کند.
این کارشناس یکی از عوامل مخرب و تأثیر گذار در روند فرسایش و تخریب بناهای تاریخی را عوامل بیولوژیکی دانست وگفت: این عوامل از طریق آسیب های شیمیایی و یا فیزیکی می توانند منجر به تجزیه و فروپاشی سنگ ها شوند.
مجموعه میراث جهانی پاسارگاد مجموعه‌ای از سازه‌های باستانی بر جای‌ مانده از دوران هخامنشی است که در شهرستان پاسارگاد در استان فارس جای گرفته است.
مجموعه جهانی پاسارگاد در برگیرنده ساختمان‌هایی چون آرامگاه کوروش بزرگ ، باغ پادشاهی پاسارگاد ، کاخ دروازه ، پل ، کاخ بار عام ، کاخ اختصاصی ، دو کوشک ، آب‌نماهای باغ شاهی ، آرامگاه کمبوجیه ، استحکامات دفاعی تل تخت ، کاروانسرای مظفری ، محوطه مقدس و تنگه بلاغی است.
این مجموعه ، پنجمین مجموعه ثبت‌شده در فهرست آثار میراث جهانی در ایران است که به سبب دارا بودن شاخص‌های فراوان با 100 درصد آرا در فهرست میراث جهانی به ثبت رسید.

برچسب ها: پاکسازی ، پاسارگاد ، علف
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.