سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مستندسازي يكي از حربه هاي دشمن در جنگ نرم است

يكي از علت هاي توجه به ساخت مستند در سالهاي اخير استفاده هاي دشمن از مستند در جنگ نرم است.

قاسم بخشي كارگردان و مستندساز با سابقه كشورمان در گفتگو با خبرنگار بخش سينما باشگاه خبرنگاران ضمن گلايه از بي توجهي تصميم گيران و مجريان به كارهاي مستند در مقابل كارهاي نمايشي افزود: پيوسته اين تفكر وجود داشته كه كار مستند كاري معمولي است و نمي‌توان در حد كارهاي نمايشي به لحاظ زمان، بودجه و نيروي انساني با كيفيت روي آن سرمايه گذاري كرد.
كارگردان مستند 3 ورق از تاريخ مقاومت در ادامه با بيان اينكه متاسفانه بخش خصوصي خيلي كم حاضر به سرمايه گذاري در اين حوزه به صورت جدي مي شود افزود: در بخش دولتي نيز سعي مي شود با كمترين هزينه كاري توليد كنند و هرگز به دنبال كار با كيفيت نيستند، بخش هاي تصميم گيرنده نيز به دنبال ايجاد تفاوت ميان كارهاي حرفه اي و كارهاي غير حرفه اي بر نيامده اند.
تصويربردار مجموعه روايت فتح در ادامه با اشاره به اين مجموعه آنرا حاصل توجه ويژه در دوره اي از تاريخ سينماي ايران به مقوله مستند سازي دانست و در ادامه با اشاره به احياي ارزش هاي مستند در سال هاي اخير دليل آن را استفاده دشمن از سلاح مستند در جنگ دانست.
اين مستند ساز سينما و تلويزيون با اشاره به جايگاه پژوهش در فيلم هاي مستند افزود: اگر در زمان پژوهش اجزاي پيام مورد نظر يافت نشود و در فضاي واقعي نيز مستند ساز آن ها را جمع آوري نكنند كار اثرگذار نخواهد بود.
وي در بخش ديگري از گفتگوي خود به لزوم حضور نيروي كارشناس در فضاي مستند اشاره كرد و افزود: بخش عمده  مستندهاي دنيا به وسيله‌ي عده اي كارشناس و متخصص در آن موضوع انجام شده است چرا كه آنها به تمام زواياي آن موضوع واقفند و اگر كمي هم ذوق هنري داشته باشند ميتوانند كار با كيفيتي ارائه كنند اتفاقي كه در كشور ما كمتر رخ مي دهد.
بخشي اهميت كار مستند در زمان فعلي را انتقال پيام انقلاب اسلامي ايران و تحولات سياسي اجتماعي سه دهه‌ي گذشته ايران به بيرون از مرزها دانست و افزود: متاسفانه اين امر جزو ناكامي هاي ما در سه دهه‌ي گذشته بوده كه بايد با جديت دنبال شود.
اين كارگردان همچنين زمان نمايش ساخته‌ي جديد خود به نام "جنگ شهرها" را كه در رابطه با بمباران شهرهاي ايران در دوران دفاع مقدس است هفته دفاع مقدس در شهريور ماه عنوان كرد كه از سيما پخش خواهد شد./م
برچسب ها: جنگ نرم ، مستند ، دفاع مقدس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.