سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حسین طرقی:

فقر پایگاه های قرآنی برای یک جامعه اسلامی، جای افسوس دارد

حسین طرقی، کارشناس حفظ قرآن برنامه 1446 از شبکه چهارم سیما، در سن 25 سالگی حافظ کل قرآن شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، حسین طرقی، کارشناس حفظ قرآن برنامه 1446 از شبکه چهارم سیما، در سن 25 سالگی حافظ کل قرآن شده است. استاد طرقی یکی از راه های قرآنی شدن جامعه را، افزایش پایگاه های قرآنی می داند و معتقد است: فقر پایگاه های قرآنی برای یک جامعه اسلامی، جای افسوس دارد.


حسین طرقی، کارشناس حفظ قرآن برنامه 1446 از شبکه چهارم سیما، در سن 25 سالگی حافظ کل قرآن شده است. مشوقشان پدر و مادرشان بوده اند و در خدمت اساتید بزرگی چون استاد مولایی، استاد خواجوری، استاد انیسی بوده است. حفظ قرآنش پنج یا شش سال به طول انجامید و در سالهای 75 و 76 در مسابقات بین المللی دوم و در نیروهای مسلح اول شدند. استاد طرقی یکی از راه های قرآنی شدن جامعه را، افزایش پایگاه های قرآنی می داند و معتقد است: فقر پایگاه های قرآنی برای یک جامعه اسلامی، جای افسوس دارد.

*قرآن را در یک جمله معرفی کنید:
کل قرآن در این جمله پیامبر معنی می شود که فرمودند: «من مبعوث شدم تا مکارم اخلاق را به کمال برسانم». یعنی اخلاق را که مسیر رشد بشر است به تکامل برسانم تا ان شاء لله اگر کسی عمل کند به آیاتش، درجه به درجه بالا رود، تا به انسان کامل برسد.

*در حال حاضر مشغول به چه کاری هستید؟
الآن در 1446 مشغول به کار هستم.

*یک حافظ قرآن و یک کارشناس خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟
حافظ قرآن خوب، علاوه بر حفظ قرآن زیبنده به افکار قرآنی هم باشد. سعی کند به مفاهیم آیات مسلط باشد و به تفسیر آیات و نکاتی که در تاریخ قرآن ذکر شده و علوم قرآنی مسلّطتر شود. استاد قرآن باید بتواند دانسته های قرآنی اش را به دیگران آموزش بده.

*شرکت کننده های برنامه 1446، برای بهبود محفوظاتشان چه باید بکنند؟
مرور مرتب اصل کار حافظ است و دیگر، توسل به ائمه. تا عشق و علاقه ای که به قرآن دارند سرد نشود. حتماً خدمت یک استاد برسند و حفظیاتشان را ارائه دهند یا توسط برنامه ای مثل 1446، حفظیاتشان را چک کنند و اشکالاتشان را پیدا کنند.

*حفظ قرآن چه تأثیری در زندگی شما داشته؟
حفظ قرآن، آرامش روحی بی نظیری ایجاد می کند. نیروی فرد را صد چندان می کند و به خاطر حالت معنوی و روحی که به فرد دست می دهد، توان روحی مضاعفی پیدا می کند. بنابراین اگر انسان به دستوراتی که در قرآن هست، امیدهایی که می دهد و راهنمایی ها و ارشادهایی که می کند، عمل کند موفقیتش حتمی خواهد بود. نکات اخلاقی و اجتماعی که در قرآن بیان شده، انسان را به طرف رشد و بالندگی بیشتر سوق می دهد.

*در مسابقات، اشتباهی کردید که به یادتان مانده باشد؟
یکی از اشتباهاتی که من در اولین دوره مسابقات قرآن تهران، سال 70، مرتکب شدم این بود که در همان سؤال اولی که از من پرسیده شد، از سوره احزاب، من کلمه «مِنکم» را در آیه ای که تلاوت کردم، جا انداختم!

*چطور جوانها را به حفظ قرآن ترغیب کنیم؟
جوانها را باید با همان زبان جوانی به سمت قرآن کشید. جوان به دنبال شور و نشاط و شادابی است. تشویق مادی، می تواند بسیار مـوثر باشد؛ البته تشویقهای معنوی موثرتر هست. با مجالسی که برای قرآن تشکیل می شود، همین فعالیتهای قرآنی، مثل طرح 1446، که جوانان نمونه در آنجا هنر نمایی می کنند و از آنها قدردانی می شود و نکات قرآنی توسط افراد قوی گفته می شود، بسیار در ترغیب و تشویق جوانان مؤثر است.

*بهترین سرگرمی شما؟
به غیر از اینکه دوست دارم قرآن بخوانم، من به ورزش کوهنوردی خیلی علاقه دارم و اکثر قلّه های ایران را با دوستان کوهنوردم فتح کردم. به ورزش شنا هم علاقه دارم و سعی می کنم هر وقت فرصت دارم، به آن بپردازم. همچنین مطالعه کتابهای ادبی و عرفانی را هم دوست دارم.

*برای بهبود برنامه 1446 و حفظ قرآن، چه پیشنهادی دارید؟
ایجاد پایگاه های قرآنی جدید در سطح جامعه، می تواند مشوق خوبی برای سازمانها باشد تا پایگاه های قرآنی در محلات برپا کنند و توسعه بدهند. در دسترس بودن یک پایگاه قرآنی باعث می شود، مردم به همراه فرزندشان به این پایگاه ها بروند و به اساتید قرآنی دسترسی داشته باشند؛ اما در حال حاضر، کلاسهایی که بیشتر در دسترس مردم است، کلاس های موسیقی یا هر چیز دیگه ای است که این برای یک جامعه اسلامی باعث افسوس است، که ما فقر پایگاه های قرآنی داریم.

*یک خاطره از زمان حفظ قرآنتان بفرمایید؟
رفتن من به مکه مکرمه بود؛ همراه تیم اعضامی. در سال70 از طرف جمهوری اسلامی ایران به مسابقات عربستان رفتیم. در آن مسابقات، یک روز را برای تشرف حفّاظ به داخل خانه کعبه اختصاص دادند. آن روز، وارد مسجدالحرام شدیم و در خانه خدا را باز کردند و ما وارد کعبه شدیم و در آنجا به یاد همه دوستان نماز خواندیم. خاطره شیرینی بود که در مسیر حفظ قرآن برای من اتفاق افتاد.

جمله ها و کلمه ها را به اختصار پاسخ دهید:

*حافظ قرآن؟
شایسته ترین فرد برای عمل به قرآن.

*راه رسیدن به خدا؟
عبادت.

*یک خواسته از کارشناسان قرآن؟
توجه بیشتر به نشر فرهنگ قرآنی.

*یک جمله ارزشمند؟
قرآن کتاب سعادت بشریت است.

*طرح 1446؟
برنامه ای بسیار خوب در راستای فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر حفظ قرآن.

*آقای طرقی؟
خادم کوچک قرآن.

*این مصاحبه را تقدیم می کنید به؟
حضرت بقیه الله و رهبر عزیزمان و همه عاشقان قرآن.

مصاحبه کننده: مینا میرهاشمی.
برچسب ها: قرآن ، طرقی ، شبکه چهار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.